Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@11:52:22 GMT

کفالت چه افرادی پذیرفته می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۵۲۹۶

قرار کفالت یکی از انواع قرار‌های تامین است که به منظور دسترسی به متهم و حضور به‌موقع وی در مراحل تحقیق یا رسیدگی یا اجرای حکم، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه‌دیده برای جبران ضرر و زیان وی ممکن است از سوی دادسرا صادر شود. در واقع، قرار کفالت به عنوان یک تامین کیفری مناسب، جایگزین مناسبی برای قرار وثیقه و قرار بازداشت موقت است تا هم امکان جلب متهم در مراحل بعدی دادرسی را فراهم کند و هم از بازداشت متهم و افزایش بار جمعیت زندان‌ها بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش «تابناک» اگر متهم مرتکب جرمی شده و بازپرس به دنبال این است که همواره به او دسترسی داشته باشد تا بتواند اجرای حکم را تسهیل کند، در صورت وجود دلایل کافی می‌تواند قرار اخذ کفیل یا تعیین وجه‌الکفاله را صادر کند.
نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که انواع قرار‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری فعلی نسبت به قانون آیین دادرسی کیفری سابق، متنوع‌تر شده و در حقیقت، هدف قانونگذار از چنین اقدامی این بوده است که از بازداشت‌های غیرضروری که می‌تواند آثار سوئی نسبت به متهم و خانواده وی داشته باشد، جلوگیری به عمل آید.
بازپرس یا دادسرا با توجه به میزان، اثر جرم یا خسارات ایجادشده می‌تواند وجه‌الکفاله را تعیین کند، در این خصوص، قانونگذار در ماده ۲۱۹ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید که مبلغ وجه التزام، وجه‏الکفاله و وثیقه نباید در هر حال از خسارت وارد به بزه‏دیده کمتر باشد.
در مواردی که دیه یا خسارت زیان‌دیده از طریق بیمه قابل جبران است، بازپرس با لحاظ مبلغ قابل پرداخت از سوی بیمه، قرار تأمین متناسب صادر می‌کند.
به عنوان مثال، در اتهامی که مجازات آن، پرداخت دیه‌ای به مبلغ ۵۰ میلیون تومان است، بازپرس به نسبت این میزان دیه، می‌توان به تعیین وجه‌الکفاله اقدام کند.

کفالت چه افرادی پذیرفته می‌شود؟
کفالت شخصی پذیرفته می‌شود که با توجه به شخصیت و موقعیت شغلی وی، ملائت یا توانایی مالی او برای بازپرس محل تردید نباشد. یعنی بازپرس به این نتیجه برسد که کفیل در زمان مورد نیاز، می‌تواند متهم را به دادسرا یا دادگاه معرفی کند یا در صورت عدم توانایی در معرفی وی در زمان مقرر، بتواند از عهده خسارات وارده برآید.
بر اساس ماده ۲۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری، کفالت شخصی پذیرفته می‌شود که ملائت او به تشخیص بازپرس برای پرداخت وجه‌الکفاله محل تردید نباشد.
چنانچه بازپرس ملائت کفیل را احراز نکند، مراتب را فوری به نظر دادستان می‌رساند. دادستان موظف است در همان روز، رسیدگی و در این باره اظهارنظر کند. تشخیص دادستان برای بازپرس الزامی است. در صورت تأیید نظر بازپرس توسط دادستان، مراتب در پرونده درج می‌شود.
نکته‌ای که در این ماده وجود دارد، این است که چه بسا ممکن است بازپرس، کفالت فرد متقاضی را نپذیرد. در اینجا امکان اعتراض وجود دارد و قانونگذار برای جلوگیری از تشخیص فردی و نیز کنترل تشخیص بازپرس، اعلام کرده است که می‌توان نسبت به تصمیم بازپرس اعتراض کرد و به همین دلیل، دادستان مکلف است نسبت به نظر بازپرس اظهار نظر و آن را تایید یا رد کند.

نحوه تقاضای صدور قرار کفالت
برای تقاضای صدور قرار کفالت، فرد باید نسبت به پذیرش کفالت متهم تقاضا داده و عنوان کند که حاضر است در زمان مورد نظر بازپرس، متهم را به مرجع قضایی معرفی کند. این تقاضا به بازپرس ارایه می‌شود و پس از صدور قرار قبولی کفالت، به امضای کفیل نیز خواهد رسید. بازپرس مکلف است مطابق ماده ۲۲۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضمن صدور قرار قبولی کفالت، به کفیل تفهیم کند که در صورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذر موجه و عدم معرفی وی از ناحیه کفیل، وجه‏ الکفاله وصول به نفع دولت ضبط می‌شود. در حقیقت، این خطری است که ممکن است همواره کفیل را تهدید کند.
نکته‌ای که در این زمینه می‌توان یادآور شد، این است که قانونگذار حق اعتراض نسبت به ضبط یا وصول حق‌الکفاله را طبق ماده ۲۳۵ قانون آیین دادرسی کیفری پذیرفته است.
به این معنا که می‌توان نسبت به این موضوع اعتراض کرد و دلایلی آورد که نشان دهد وصول یا ضبط وجه‌الکفاله صحیح نبوده است.
مرجع رسیدگی به این اعتراض، دادگاه کیفری ۲ است. کفیل با طرح اعتراض خود در این دادگاه، می‌تواند اعلام کند که متهم را در موعد مقرر به مرجع قضایی معرفی کرده یا با دلایلی اثبات کند که به عنوان مثال، متهم جان خود را از دست داده یا در جایی دیگر زندانی شده و به همین دلیل امکان حضور در مرجع قضایی برایش وجود ندارد.
همچنین کفیل می‌تواند اثبات کند که پس از قبول کفالت، از نظر مالی ناتوان شده و در اصطلاح معسر شده است و به همین دلیل امکان پرداخت وجه‌الکفاله را ندارد و بر این اساس، بتواند مانع از وصول وجه‌الکفاله توسط مرجع قضایی شود.
فردی که کفالت متهمی را می‌پذیرد و باید در زمان مقرر، وی را به مرجع قضایی معرفی کند، از زمان ابلاغ واقعی، یک ماه فرصت دارد فرد متهم را تحویل دهد و در غیر این صورت، وجه‌الکفاله وی به نفع دولت وصول می‌شود.
اما قانونگذار در قانون آیین دادرسی کیفری فعلی یک نوآوری دارد، مبنی بر اینکه اجازه داده است اگر یک ماه از ابلاغ گذشت و کفیل، متهم را تحویل نداد، اما پیش از اتمام عملیات اجرایی نسبت به موضوع، وی توانست متهم را معرفی کند، می‌تواند از دادستان تقاضا کند که وجه‌الکفاله‌اش به طور کامل به نفع دولت وصول نشود.
در حقیقت در اینجا قانونگذار مقرر کرده است که دادستان حداکثر می‌تواند تا یک چهارم وجه‌الکفاله را به نفع دولت ضبط یا وصول کرده و مابقی را آزاد کند. این نوآوری نیز از سوی قانونگذار به این دلیل بوده است تا مساعدتی برای افرادی باشد که به منظور معرفی متهم نزد مراجع قضایی اقداماتی را انجام داده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تابناک کفالت گروه جی ۲۰ بیت کوین هفتم تیر هفته قوه قضائیه محسن افشانی محمد بهشتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا امیر جعفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟

ایتنا - بسیاری از افرادی که در ماه‌های اخیر که با تزریق آمپول‌های جدید برای درمان چاقی مانند ویگووی وزن‌ کم کرده‌اند، با پرسشی اساسی مواجه‌اند: اگر مصرف این داروها را متوقف کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟
بسیاری از آن‌ها نگران‌اند دوباره اضافه وزن پیدا کنند و به عادت‌های قدیمی برگردند. مطالعات حاکی از آن است برخی افرادی که مصرف دارو را متوقف کرده‌اند، بیشتر وزنی را که از دست داده بودند، دوباره به دست آوردند.

بر اساس داده‌های شرکت فناوری سلامت آی‌کیووی‌آی‌ای (IQVIA) در سال ۲۰۲۳، هر ماه در ایالات متحده بیش از سه میلیون نسخه برای این داروهای جدید تجویز می‌شود. برخی از داروها عبارت‌اند از: اوزمپیک (Ozempic)، ویگووی (Wegovy)، مانجارو (Mounjaro) و داروی زپبوند ( Zepbound) اما بسیاری از مردم به این نسخه‌‌ها پایبند نیستند و طبق پژوهشی که در مجله «چاقی» (Obesity) منتشر شد، ۴۰ درصد مراجعانی که در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ نسخه حاوی ویگووی دریافت کردند، کماکان تا یک سال بعد هم از آن استفاده کرده‌اند.

پزشکان متخصص در حوزه چاقی تاکید می‌کنند که چاقی یک بیماری مزمن است که باید مادام‌العمر کنترل شود، مانند بیماری‌ قلبی یا فشار خون. داروهای تزریقی جدید هم که با الگوبرداری از هورمون‌های روده و مغز برای کنترل اشتها و احساس سیری عمل می‌کنند، به گفته کارشناسان، برای مصرف مداوم طراحی و آزمایش شده‌اند.

دکتر آندرس آکوستا محقق چاقی در کلیلنیک مایو می‌گوید: «فکر می‌کنم که این داروها را نباید به صورت متناوب مصرف کرد. تاییدیه این داروها به این شکل نیست و با این روش کارساز نخواهند بود.»

دکتر ایمی روتبرگ از دانشگاه میشیگان می‌گوید: «افرادی که با این داروها به اهداف سلامتی و کاهش وزن دست یافته‌اند، به دنبال یک راه گریزند. بسیاری از آن‌ها می‌خواهند دوز مصرف را کاهش دهند یا محدود کنند و قصدشان این است که در نهایت دارو را کنار بگذارند.»

اگر مصرف دارو را متوقف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
این داروها با تغییر نحوه پردازش و ذخیره انرژی بدن عمل می‌کنند. وقتی افراد مصرف این داروها را کنار می‌‌گذارند، ممکن است همان میزان وزنی که از دست داده‌اند یا حتی بیشتر از آن را اضافه کنند. بسیاری از افراد هم از بازگشت بعضی علائم چاقی مانند افکار مزاحم درباره غذا یا آن به قول معروف «صدایی که فرمان غذا خوردن می‌دهد»، گرسنگی شدید و همچنین دیرتر سیر شدن خبر می‌دهند.

برخی افراد هم که داروها را قطع کرده‌ و دوباره مصرف آن‌ها را از سر گرفته‌اند، با عوارض جانبی در معده مواجه شده‌اند. تجربه بعضی دیگر هم این است که داروها دیگر مثل قبل کارساز نیستند.  

دیگر خبرها

  • پرونده مرگ مدیر شهرداری پیچیده شد؛ 3 کارمند در بازداشتند
  • ۴۲۰ مقاله در سی‌امین کنفرانس بین المللی هسته‌ای ایران پذیرفته شد
  • از ایمپلنت دندان چه می‌دانید؟ افرادی که دندان کشیده شده دارند بخوانند!
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • مامور قلابی در سنگر دستگیر شد
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟