تنبلی اجتماعی ریشه در خلقیات تاریخی جوامع دارد/میزان تنبلی ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۶۸۲۷
به گزارش گروه خبر برنا، هدف این پژوهش که به سفارش کمیسیون اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط دکتر محمدرضا جوادی یگانه انجام شده است، تبیین دقیق مفهوم "تنبلی اجتماعی" و بررسی علل، پیامدها و ارائه راهکار علمی برای رفع این مشکل است.
در این پژوهش سعی شده تا با بررسی تطبیقی نظرات جامعهشناسان و روانشناسان اجتماعی و با در نظر گرفتن مختصات و مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چکیده این پژوهش آمده است: "تنبلی اجتماعی، بر اساس کنشگر عاقل مندرج در نظریه انتخاب عقلانی، کسی است که یا به دنبال تمدید وضعیت موجود است، یا لذت آنی را بر نفع آنی خود ترجیح میدهد. تنبلی در این تحقیق، هم در سطح فردی دیده شده و هم در سطح اجتماعی به معنای برآیند تنبلی افراد دیده شده است و هم تعریف جدیدی از تنبلی شده است که بر اساس آن، تنبلی اجتماعی محصول ناهماهنگی در سطح سیستم اجتماعی است و تلاش افراد و دست اندرکاران نیز نمیتواند به بهبود آن چندان کمکی کند، مگر آنکه آن موانع ساختاری برطرف شود.
عوامل موثر بر تنبلی در سطح فردی و ساختاری هر دو موثر هستند، ولی عوامل زیر در این تحقیق سنجیده شده است: بیگانگی اجتماعی، تقدیرگرایی، نوگرایی، توجه به آینده، تمایل به کارهای زودبازده و یک شبه، خودمداری، فردگرایی، فرار از مسئولیت بهخاطر نفع فردی، بیگانگی شهروندان از حکومت، احساس بیقدرتی و بیهنجاری.
در این پژوهش برای سنجش میزان تنبلی در تهران از پیمایش از 1328 نفر از شهروندان تهرانی با روش نمونهگیری «spss» انجام شده است و نتایج تحقیق، وجود حداقل 20 درصد تنبلی در سطح شهروندان (در سطح زیاد و خیلی زیاد) را تایید کرد. نتایج تحلیل چند متغیره نیز تاثیر همزمان سه عامل تقدیرگرایی، خودمداری و بی قدرتی را در تبیین تنبلی موثر دیده است.
بر اساس نتایج تحقیق، تلاش شد تا یک تیپ تنبل ساخته شود که در میان افراد با تحصیلات پایینتر، طبقات اجتماعی پایینتر و با آگاهی اجتماعی کمتر بیشتر دیده میشود.
نتایج تحقیق تطبیقی نشان میدهد که میزان تنبلی ایرانیان از متوسط جهانی بیشتر است و تنها کشورهای عربی و آفریقایی هستند که بیش از ایرانیان دچار تنبلی هستند. تحلیل محتوای سفرنامه هو وجود برخی نشانههای تنبلی را از دیرباز در ایران تایید کرد.
در انتهای تحقیق نیز تلاش شد تا راهکاری فردی و اجتماعی برای تنبلی ارائه شود.
پیامبر اسلام (ص) ویژگیهای انسان تنبل را چنین برمی شمارد: «عَلامَةُ الْکَسلانِ اَرْبَعَةٌ: یَتَوانی حَتّی یُفرِّطَ وَ یُفَرِّطُ حَتّی یُضَیِّعَ وَ یُضَیِّعُ حَتّی یَأثمَ وَ یَضْجَرَ.»
شانههای تنبل، چهارچیز است: به اندازهای (در کار) سستی میورزد که به کندی و تفریط میگراید، و چنان کندی میکند که (اصل کار را) فرومیگذارد، و چندان فروگذاری میکند که گنهکار میشود، و دل مرده میشود.»
رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در سخنرانیهای متعددی که در این باره بیان کردهاند، تنبلی را با صفتهای گوناگون همراه کردهاند، که میتواند منظور ایشان را از تنبلی بهتر بیان کند و فهم بیشتری از آن بیان کند. آنچه همراه با تنبلی است (علل، نشانهها یا پیامدهای تنبلی)، از نظر ایشان عبارت است از: «گریز از مسئولیت، ظلم پذیری، فساد، رشوه، بدخواهی و بددلی، بیکارگی، سوء عمل و بدکارگی، تن پروری، بی اعتنایی به کار، بی شوقی نسبت به حرکت، ضعف و سستی، عدم همت، عدم تحرک، فساد، راحت طلبی، عشرت جویی، مصرف گرایی، بی برنامگی، بی قانونی، نداشتن نیروی لازم، ترس و تن دادن به زندگی، آسان، نرسیدن به خود و غفلت، بیحالی، سهلانگاری، کار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن، بیکارگی، بیاهتمامی، بی نشاطی، کسالت، نبودن سازندگی و ابتکار و اصلاح امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مردم، نبودن پیشرفت علم و دانش در کشور، نبودن تحقیقات و کلاس درس، نومیدی، بی حوصلگی،
بهانهجویی نسبت به انسانهای دیگر، بیتعهدی، پشت میزنشینی، تن آسایی، سستی و کندی، بدعملی، لاابالیگری، بی عاری، کنار نشستن، محاسبه بد کردن،
کوتاهی، خودخواهی و دنیاطلبی و غفلت و ضعف نفس». این مجموعه وسیع توصیفات، نشاندهنده اهمیت مساله تنبلی نزد ایشان است. این توجه رهبر انقلاب و دیگر مسئولان در کشور، نسبت به خصایص اخلاقی منفی ایرانیان و مخصوصا «تنبلی اجتماعی» نشان از «مساله بودن» این امر در جامعه ما دارد.
مقوله تنبلی به عنوان یک خصیصه فردی موضوع مطالعه روانشناسی قرار گرفته است و از آن به «اهمالکاری» یاد شده است.
با وجود اهمیت زیاد مسئله تنبلی، تاکنون تحقیق و حتی مقاله جامعی پیرامون تنبلی اجتماعی در ایران انجام نشده است. البته برخی متون در باب خلقیات منفی ایرانیان و در ذیل آن تنبلی اجتماعی موجود است، مانند جمالزاده (1345)، بازرگان (1357)، قاضی مرادی (1378)، چلبی (1381، در این کتاب، به تحقیق باستون نیز اشاره شده که شخصیت ایرانی را مورد بررسی قرار داده است، و به صورت تلویحی در بی من (1381).
تحقیق حاضر با توجه به نداشتن پیشینه قبلی و بدیع بودن آن ، سه هدف کلی را مد نظر دارد:
الف- پاسخ به این پرسش که آیا ایرانیان واقعا دچار مسئلهای اجتماعی به نام تنبلی اجتماعی هستند؟ و اگر هستند بیشتر با چه نوعی از تنبلی روبرو هستند؟ این میزان، در مقایسه با سایر کشورهای جهان، چه تفاوتی دارد؟
ب- در صورت وجود این خصلت در جامعه ایران، چه عوامل فردی و ساختاری (در سطح فردی و اجتماعی) زمینهساز و سبب ایجاد تنبلی اجتماعی در ایران شده است؟
ج- هدف سوم که متفرع بر دو هدف اول است، پیدا کردن راهکارهایی برای تخفیف تنبلی اجتماعی است که در سطوح گوناگون و برای نهادهای گوناگون دست اندرکار مساله، پیشنهاد می شود.
در تحقیق حاضر برای فهم میزان تنبلی ایرانیان و نیز شناخت علل موثر بر تنبلی آنها و نیز نگرش آنها به تنبلی، از روش پیمایش استفاده شده است و برای آن از 1238 نمونه در سطح شهر تهران استفاده شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که آنجا که پای خلقیات منفی در میان است، معمولا نمیتوان پاسخهای دقیقی از مردم گرفت و برای اطمینان بیشتر باید از روشهای تکمیلی نیز استفاده کرد. به همین منظور در این تحقیق علاوه بر پیمایش، از روشهای اسنادی (مطالعه سفرنامهها) و مطالعات تطبیقی بین کشوری نیز استفاده شده است.
در این تحقیق، سه نوع تنبلی تعریف شده است. دو نوع آن تنبلی فردی و تنبلی اجتماعیای است که برآیند تنبلی فردی است، یعنی آنگاه که اکثر افراد جامعه تنبل هستند. اما بجز این دو نوع تنبلی که بیشتر بر پایه فردی و نمود اجتماعی آن است، نوع دیگری از تنبلی نیز تعریف شد که از آن به «تنبلی اجتماعی» یاد شد و آن هنگامی است که افراد تنبل نیستند یا گرایشها و نگرشهای معطوف به تنبلی ندارند، بلکه مسائلی در سطح اجتماعی و ساختارهای آن است که باعث ایجاد تنبلی میشود.
برای این نوع از تنبلی منتجه از اعمال کنشگران اجتماعی که نیت ایجاد تنبلی هم ندارند، راه حل های دیگری باید داد که لزوما ارتباطی به افراد ندارد و در عوض ساختارهای اجتماعی را هدف میگیرد.
عواملی که در این تحقیق، بر اساس بررسیهای نظری اولیه بر تنبلی موثر شناخته شد، در دو سطح ساختاری (ساختار حکومت) و فرهنگ، علاوه بر متغیرهای زمینهای چنین بود؛ الف) در سطح ساختاری و حکومت: انحصارگرایی، نبودن قانون و قانونگرایی، ضعف نظارت بر عملکرد افراد، ضعف کنترل اجتماعی، ساخت سنتی، ناامنی و عدم امکان پیش بینی، ب) سطح فرهنگ: تقدیرگرایی، خودمداری، تمایل به کارهای زودبازده و یک شبه، فرار از مسئولیت بخاطر نفع فردی، اعتقاد به تعالیم جبرگرایانه، تمایل به کارهای زودبازده و یک شبه، ضدارزش نبودن تنبلی، عدم آگاهی از مصادیق تنبلی از سوی افراد، بیگانگی شهروندان از حکومت، احساس بی قدرتی، بیگانگی اجتماعی و پایین بودن نیاز به موفقیت.
به دلیل محدویت عملی (وزمانی پرسش از پاسخگویان)، تنها متغیرهایی در پیمایش پرسیده شد که در سطح فردی باشند و نه در سطح ساختاری. اما راهکارهای مساله تنبلی اجتماعی در بعد اجتماعی نیز قابل پیگیری است.
درباره علل اجتماعی تنبلی، میتوان به صورت خاص بر هریک از عوامل تاکید کرد و برای رفع آن چارهای اندیشید. همچنین با توجه به تاثیر همزمان سه عامل تقدیرگرایی، خودمداری و بی قدرتی میتوان تاکید اساسی را روی رفع یا تخفیف این سه عامل متمرکز کرد.
البته چنانچه در باب علتها و نیز روند در ایران ذکر شد، با توجه به طبقهبندی دو گانه تنبل و غیرتنبل، و نیز روندها در جامعه ایران، مساله تنبلی در بعد فردی، به اندازه بعد اجتماعی آن جای نگرانی ندارد. آنچه بیش از اندازه اهمیت دارد و کمتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است، مساله میزان و نحوه تلاش حکومت است.
بر اساس اعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این بحث از آن رو اهمیت دارد که تعریف اجتماعی تنبلی بر این پایه استوار است که موقعیتهایی وجود دارد که در آن افراد تنبل نیستند، اما سیستم به گونهای است که محصول زحمات افراد (یا خرده نظامهای اجتماعی) به هدر میرود و لذا جامعه به نتیجه دلخواه خود نمیرسد./ ایسنا
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: اجتماعی و فرهنگی سفرنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورهای جهان کشورهای عربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۶۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی فهرج با اقدامات مرمتی و حفاظتی صورت گرفت آماده شده و این روستای تاریخی در مسیر معرفی به عنوان روستای جهانی حرکت میکند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، روستای فهرج یکی از تاریخی ترین نقاط استان یزد است که دارای ویژگیهای بسیار زیادی است که سبب شده این روستا نسبت به دیگر نقاط متفاوت و متمایز باشد.
از جمله ویژگیهای روستای تاریخی فهرج، قرار گرفتن نخستین مسجد در ایران است و در کنار آن وجود جاذبههای تاریخی دیگر از جمله مجموعه شهدا و چاه چهل دختران این منطقه را بسیار خاص کرده است.
با توجه به این ویژگیها، این روستای تاریخی و زیبا به عنوان کاندیدای روستای جهانی در نظر گرفته شده و از این رو بحث مرمت آن به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.
امروز هم خبرنگاران یزد اقدام به بازدید از این روستای تاریخی کردند تا علاوه بر آشنایی بیشتر با فهرج، از اقدامات صورت گرفته برای مرمت آن مطلع شوند.
سیدمحمد رستگاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در جریان این بازدید اظهار داشت: طی دو ماه گذشته با تیمی که در فهرج مستقر شدند با همکاری اهالی فهرج، یک سری اقدامات و فعالیتهایی در این روستا به صورت مدون و با برنامه در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات برای انتخاب نهایی روستای فهرج انجام میشود تصریح کرد: پیگیریهای متعددی برای این موضوع صورت گرفته و روز گذشته هم پرونده آماده شده فهرج به وزارت میراث ارائه شد و دوشنبه باید این پرونده نهایی شده و به سازمان جهانی گردشگری برای انتخاب نهایی روستای جهانی ارسال شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت روستا از کل کشور برای این موضوع در نظر گرفته شده که چند مورد از آنها در سالهای قبل هم نسبت به ارسال پرونده اقدام کرده بودند ولی به دلایلی انتخاب نشده بودند و به همین دلیل پروندههای آنها از فهرج جلوتر بوده و در حال تکمیل آن هستند.
رستگاری خاطرنشان کرد: آنچه که در روستا باید انجام میگرفته به ویژه توسط اهالی در حال انجام است و امیدواریم که بتوانیم هرچه بهتر این پرونده را تکمیل کرده و زمینه انتخاب نهایی فهرج را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون نسبت به رسانهای شدن ویژگیهای روستای فهرج کامل نشده گفت: این موضوع نقیصهای است که بخش قابل توجهی از ایراد آن به ما برمیگردد اما باید از الان نسبت به رسانهای شدن هرچه بیشتر آن اقدامات لازم صورت پذیرد.
نکته بسیار مهم این است که فهرج صرفا به عنوان یک بنا و یا یک روستای تاریخی مورد توجه نیست بلکه به عنوان یک روستای جهانی گردشگری خواهد بود و بناهای تاریخی یکی از شاخصههای آن است.
نجمه نادری، ناظر مرمت و ساماندهی روستای تاریخی فهرج یزد هم در این مراسم با اشاره به اینکه تاکید اصلی ما ثبت جهانی فهرج نیست، گفت: زمانی که هدف اصلی ما صرفا ثبت جهانی روستا باشد، پس از آن که این اتفاق رخ داد به هدف رسیدیم و در واقع همه چیز تمام میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل باید بدانیم که ثبت شروع یک کار حفاظتی در حوزه های فرهنگی، کالبدی و اقتصادی است و ما به دنبال آن هستیم که از ثبت جهانی برای این منظور استفاده و بهره برداری کنیم.
نادری خاطرنشان کرد: تفاوتی که اینجا میتواند از سایر نقاط داشته باشد، سبک زندگی مردم این روستاست که در فهرج جاری و ساری است و این موضوع باید در تمامی شئون زندگی آنها حفظ شود و ما باید به این سمت حرکت کنیم که از داشتههای روستا حفاظت کرده و مانع از نابودی آن شویم.
ناظر مرمت و ساماندهی روستای تاریخی فهرج یزد بیان کرد: اقداماتی هم که الان در حال انجام در روستاست، برای این موضوع است که بتوانیم برای حداقل یک تا دو دهه آینده این روستا را نسبت به آسیبها بیمه کنیم.
وی افزود: این اقدام مثل کاری است که 20 سال قبل در روستای فهرج آغاز شده و منجر به یک حفاظت 20 ساله خوب از محدوده تاریخی روستای فهرج شده و مردم هم با اهمیتی که به این حوزه دادند از آن حفاظت لازم را داشتهاند.
انتهای پیام/781/