Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@14:40:13 GMT

هشدار درخصوص مصرف دارو‌هاي مکمل و گياهي

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۶۹۷۴

هشدار درخصوص مصرف دارو‌هاي مکمل و گياهي

خبرگزاری آریا- مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران: در بسیاری از دارو‌های مکمل و گیاهی، مواد مخدر و کورتون یافت می‌شود که موجب مرگ شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، دکتر مسعود قادی پاشا افزود: بسیاری از مردم تصورشان این است که پزشکی قانونی فقط به معاینه جسد می‌پردازد در صورتی که آمار معاینات اجساد در پزشکی قانونی فقط 5 درصد کل عملکرد است و 80 درصد خدمات در بخش معاینات و 15 درصد در بخش آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه امروزه پزشکی قانونی با استفاده از روش‌های روز دنیا و تجهیزات نوین پیشرفته بازویی توانمند برای مرجع قضایی محسوب می‌شود گفت:پارسال حدود 237 هزار معاینه در مراکز پزشکی قانونی استان تهران انجام شد که 12 هزار مورد، معاینه جسد بود و 34 هزار نمونه ژنتیکی مورد بررسی قرار گرفت و 87 هزار مورد سم شناسی هم انجام شد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه 19 درصد کل عملکرد سازمان پزشکی قانونی کشور مربوط به اداره کل تهران است افزود: استان تهران در بخش آزمایشگاهی به عنوان مرجع انجام وظیفه می‌کند.
قادی پاشا در ادامه به برخی آمار‌های پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در خصوص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در دو ماه ابتدایی امسال شاهد مرگ 26 نفر بودیم که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که 17 نفر بود شاهد افزایش 53 درصدی بودیم که با توجه به توصیه‌هایی که می‌شود انتظار می‌رفت این آمار کاهش پیدا کند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به فوت 71 نفر ناشی از حوادث کار در دو ماه ابتدایی امسال افزود: این آمار هم در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 25 درصد افزایش داشته است.
قادی پاشا گفت: در بحث غرق شدگی نیز در این دو ماه 9 نفر شامل 7 مرد و دو زن جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 12 و نیم درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه پارسال در استان تهران 56 نفر به علت غرق شدگی جان باختند افزود: 16 نفر از این تعداد در استخر‌ها و 16 نفر در کانال‌های آب جان خود را از دست دادند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه اغلب غرق شدگی‌ها در سال‌های اخیر در استخر‌ها بوده، آیا شما هشداری به مسؤولان استخر‌های خانگی یا عمومی داده اید؟ گفت: برای ما هم این موضوع مایه تأسف است و باید بررسی شود که آیا نجات غریق‌ها در استخر‌های عمومی به وظیفه شان عمل کرده اند یا نه؟
قادی پاشا افزود: البته شاید برخی از مرگ و میر‌ها در استخر‌ها ناشی از غرق شدگی نباشد و برخی به احتمال سکته قلبی و برخی بیماری‌ها در استخر‌ها فوت کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان پزشکی قانونی چه نقشی در مدیریت بحران و به ویژه چه نقشی در برخی حوادث مهم که موجب تلفات جانی گسترده می‌شود دارد؟ گفت: مرکز تشخیصی آزمایشگاهی کهریزک که به لحاظ امکانات و تجهیزات رتبه نخست خاورمیانه را دارد در برخی از این حوادث گسترده عملکرد موفقی داشته است.
قادی پاشا افزود: بعنوان مثال در حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی، تیمی در حداقل زمان و با کیفیت بالا و بدون خطا در این مسأله ورود کرد و ما این اقدام را در شناسایی جان باختگان کشتی سانچی، سقوط هواپیمای ترکیه در چهارمحال و بختیاری، حادثه تروریستی شهر حله عراق، واژگونی قطار تبریز به مشهد در سمنان داشتیم که کمتر از یک هفته کار تشخیصی و معاینه اجساد انجام گرفت و با توجه به اینکه اکثر این پیکر‌ها قابل شناسایی نبودند از طریق دی ان‌ای وارد شده و کمتر از یک هفته نتایج احراز هویت به مراجع قضایی اعلام شد.
وی ادامه داد: همکاران ما در اینگونه حوادث 24 ساعته انجام وظیفه کردند و در حادثه قطار سمنان و حادثه تروریستی حله 32 هزار و 600 مرتبه کار تطبیق استخراج دی ان‌ای انجام شد تا بتوانند پیکر‌ها را احراز هویت کنند.
قادی پاشا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا طول درمان‌های طولانی مدت در پزشکی قانونی به نوعی اطاله دادرسی محسوب می‌شود یا اقدامی در جهت خدمت کارشناسی‌تر به مراجعان است؟ گفت: تسریع در پاسخگویی به مردم از سیاست‌های سازمان پزشکی قانونی است که البته کیفیت باید در کنار سرعت مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: ما بر همین اساس برای کاهش زمان پاسخگویی اقدامات مربوط به آسیب شناسی را که نتیجه آن سه ماه طول می‌کشید به کمتر از یک ماه کاهش دادیم و این همان استاندارد اعلامی سازمان پزشکی قانونی است و زمان رسیدگی به کمیسیون‌های پزشکی قانونی را هم که سه ماه بود در سال 97 به طور میانگین به 49 روز کاهش دادیم.
قادی پاشا گفت: البته در خصوص طول درمان‌ها همیشه با اعتراض مردم مواجه می‌شویم که چرا زمان‌های زیادی به طول درمان اختصاص داده می‌شود؟ که در پاسخ باید بگوییم که به طور مثال شکستگی استخوان ران معمولا کمتر از 4 ماه بهبود پیدا نمی‌کند و همکاران ما به لحاظ نوع شکستگی، طول درمانی اعلام می‌کنند که برخی شهروندان تصور می‌کنند پزشکی قانونی به عمد می‌خواهد رسیدگی به پرونده را طولانی کند در حالی که باید این زمان سپری شود، زیرا اگر به طور مثال یک عضو شکسته به صورت معیوب جوش بخورد دیه آن با همین عضو که درست جوش بخورد متفاوت است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی چقدر باعث مرگ موتورسیکلت سواران در تصادفات شده است؟ افزود: پارسال هزار و 319 فوتی در استان تهران به دنبال حوادث رانندگی داشتیم که 900 نفر عابر پیاده و موتورسیکلت سوار بودند.
وی گفت: شایع‌ترین علت فوت در 70 درصد موتورسواران ضربه مغزی است و استفاده از کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر راکبان موتورسوار اثر دارد.
قادی پاشا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در بحث مرگ و میر ناشی از استفاده نکردن از کمربند ایمنی هم آماری موجود است؟ گفت: در این بخش آمار نداریم و نیروی انتظامی که در صحنه تصادفات حاضر می‌شود باید اعلام کند که چند درصد مرگ و میر‌ها ناشی از نبستن کمربند ایمنی بوده است، اما در کتاب‌های مرجع پزشکی قانونی اعلام شده است که استفاده کردن از کمربند ایمنی می‌تواند 25 درصد مرگ و میر‌ها را کاهش دهد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا استفاده از برخی دارو‌های مکمل یا گیاهی در ورزشکاران موجب مرگ و میر و ارجاع اجساد آن‌ها به پزشکی قانونی شده است؟ افزود: ما مواردی داشته ایم که شخصی ورزشکار در اثر مصرف دارویی گیاهی فوت کرده باشد و وقتی آن دارو را از نظر سم شناسی بررسی کردیم به وجود کورتون و سیپروهپتادین در آن پی بردیم.
قادی پاشا گفت: مصرف سیپروهپتادین موجب افزایش اشتها و افزایش وزن می‌شود و بسیار خطرناک است و عوارض خطرناکی روی کبد و کلیه دارد که می‌تواند باعث مرگ شود.
وی افزود: البته عوارض مصرف این مواد در همه افراد یکسان نیست و به فیزیولوژی بدن، سن، جنس و میزان مصرف این مواد بستگی دارد و برخی نیز اگر بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند آن دارو می‌تواند عوارض بیشتری در بدن ایجاد کند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: البته دارو‌های گیاهی در همه دنیا تجویز می‌شود، اما در برخی دارو‌های گیاهی ترکیبات غیر مجازی وجود دارد که می‌تواند آسیب شدید به افراد برساند و یا حتی موجب فوت ورزشکاران و یا دیگر افراد شود.
وی افزود: برخی دارو‌ها هم که در ماهواره تبلیغ می‌شود در سازمان پزشکی قانونی آزمایش شده است و برخی از این دارو‌ها که تبلیغ فراوان می‌شود دارو‌های سریع چاق کننده وجود دارد که به دنبال استفاده از آن شاهد فوت یکسری افراد بوده ایم.
قادی پاشا گفت: در برخی دارو‌های لاغری هم ترکیبات مواد مخدر یافت شده است که عوارض جسمانی شدیدی دارد و می‌تواند منجر به فوت شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هشدار مصرف دارو مکمل گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۶۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه

دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری ‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه ‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • جنایت هولناک در ویلای زیبا!