Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@18:11:29 GMT

تنها جزیره ایرانی دریای خزر را بشناسید + تصاویر

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۱۵۹۶

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بزرگترین دریاچه جهان که امروزه با نام دریای خزر شناخته می‌شود، جزایری با نام‌های جزیره اغورجه، جزیره گیل، جزیره چچن، جزیره زنبیل، جزیره ژانبای، مجمع‌الجزایر باکو و آشوراده را دربرگرفته، اما سهم ما از این جزایر فقط یک جزیره است و آن آشوراده است.

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جزیره در مرکز شبه جزیره میان‌کاله واقع شده و در قرن‌های اخیر تا اندازه‌ای تحت تأثیر عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی قرار گرفته که از توده اصلی خشکی خود که همان شبه جزیره میان‌کاله باشد، جدا افتاده است.

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان ثبت شده و در کنوانسیون جهانی رامسر یکی از تالاب‌های مهم جهان به حساب آمد. این جزیره یکی از اعضای پناهگاه حیات وحش است. زیستگاه‌ نمونه گونه‌های جانوران وحشی که از اهمیت زیست‌محیطی و ملی برخوردار است و با نام پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شوند. این زیستگاه‌ها محیط‌های مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه در ارتباط با جانوران وحشی هستند.

در اینجا بهتر است نگاهی به ریشه نام آشوراده بیندازیم.

آشوراده در زبان ترکمنی به معنای جزیرهٔ آشور است؛ ترکمن‌ها به این جزیره مال آشیر هم می‌گویند زیر ا آشیر به معنای رساندن و مال به معنای دام است و معنای این نام ریشه در گذشته دارد. ترکمن‌ها در گذشته دام‌های خود را برای چریدن به جزیره آشوراده می‌رساندند.

گفتنی است؛ آشوراده تا سال‌های پیش بیشتر از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشت، اما در سال ۱۳۷۲ به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و رخ دادن سیل مردم جزیره، آنجا را ترک کردند و هم‌اکنون فقط کارمندان شیلات ساکن جزیره آشوراده هستند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۱۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا برای این سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد

یک حساب توئیتری امنیت دولتی آمریکا که به زبان فارسی منتشر می‌شود از تعیین جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای اطلاعاتی در مورد ۳ مرد ایرانی به عنوان هکر خبر داد.
 
به گزارش یورو نیوز؛ برنامه «پاداش برای عدالت» سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایالات متحده با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ازای اطلاعات درباره سه مرد ایرانی با نام‌های «ر. ک»، «ک. ب. س.» و «ح. ه» تا ۱۰ میلیون دلار پاداش پرداخت می‌کند.
 
به ادعای این نهاد دولتی آمریکا؛ این افراد به انجام حملات سایبری «تحت هدایت و همکاری شرکت‌های نیابتی وابسته به سپاه پاسداران» به «بیش از ۱۲ شرکت آمریکایی، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده» متهم شده‌اند.

tags # آمریکا ، هکر سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت
  • یک ایرانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا
  • آمریکا برای این سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد