Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@20:30:08 GMT

حوزه و دانشگاه علم نافع تولید کنند

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۲۱۸۸

حوزه و دانشگاه علم نافع تولید کنند

به گزارش ایکنا از قم، میزان اهمیت دادن مسئولان هر نظام سیاسی به علم و علم‌آموزی در طول ادوار تاریخی با میزان پیشرفت هر کشوری رابطه همبستگی مثبت دارد به این نحو که هرچه نظام‌های سیاسی اهمیت بیشتری دادند، پیشرفت و رفاه بیشتری حاصل مردم شد و در صورت کم‌اهمیتی این موضوع نیز طبیعتاً شاهد وضعیتی معکوس خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نافع بودن علم از جمله مباحثی است که در روایات اسلامی نیز بسیار بر آن تأکید شده و در ادعیه داریم که «اللهم اعوذ بک من علم لاینفع» و از امام علی (ع) روایت است که فرمود: «خیری نیست در دانشی که سود ندارد.»

طبعاً آنچه در این دسته از روایات و منظومه فکری رهبر انقلاب در رابطه با «نفع» علم مطرح می‌شود، تنها ناظر به وجه سودآوری مادی علم نیست بلکه تولید علم ناظر بر نیازهای جامعه مدنظر است. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه اشاره می‌کنند: «در مورد مسائل علمی، چند نکته من اینجا یادداشت کرده‌ام؛ البته این نکات را قبلاً هم گفتیم، قبلاً هم بارها همین نکات را گفتم، در ضمن بیانات آقایان هم شاید بود لکن من تأکید می‌کنم؛ چون احساس می‌کنم نیاز هست که این‌ها گفته بشود و تحقق پیدا کند. یکی مسئله‌ علم نافع است. دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه‌فقط برای حال کشور، بلکه برای 10 سال بعد و 20 سال بعد کشور. ممکن است ما در 20 سال بعد، یک نیازی داشته باشیم که از امروز باید تحقیقات آن نیاز شروع بشود. اگر امروز تحقیق نکردیم، اگر امروز خودمان را آماده نکردیم، آن‌وقتی که لازم داریم دستمان خالی خواهد بود. باید این نیازسنجی انجام بگیرد و نیازهای امروز هم مورد ملاحظه قرار بگیرد... علم باید، هم نیاز امروز را تأمین کند، هم نیاز آینده را؛ این آینده را حدس بزنید، محاسبه کنید ببینید چه چیزی لازم داریم».

علم از دیدگاه امام صادق و اهل‌بیت(ع)

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگو با ایکنا از قم ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) رئیس مذهب جعفری، اظهارکرد: بیشترین معارف ما در زمینه عقاید، احکام و اخلاقیات از ایشان به ما رسیده است.

وی ادامه داد: حیات و زندگی پربرکت ایشان در زمان افول بنی‌امیه واقع‌شده بود و معارف اسلام را در این فرصت منتشر نمودند؛ در سخنی از امام صادق(ع) آمده العلم اصل لکل خیر هر خیری در علوم و دانش است و کسانی که تعلیم خیر می‌کنند تمام موجودات آسمان و زمین برایشان طلب مغفرت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در روایتی آمده پیامبر اکرم(ص) از جایی عبور می‌کردند و عده‌ای اجتماع کرده بودند، گفتند اینجا چه خبر است؟ گفتند فردی آمده که در رشته انساب عالم است، حضرت فرمودند: «این را اگر کسی نداند، زیان نمی‌کند و کسی که می‌داند، نفعی نمی‌برد»؛ رسول اکرم (ص) ضمن بیان این که علم دارای دامنه‌ای بلند است، آدمی را به بهره‌گیری از برترین و بهترین علوم توصیه می‌کند و می‌فرماید: علم افزون از آن است که به شمارش آید. پس هر دانشی را که بهتر است، فراگیرید.

وی ابراز کرد: در اصول کافی آمده که امام صادق(ع) فرمودند: همه علم مردم را در چهار قسم یافتم: اول اینکه پروردگار خود را بشناسی، دوم اینکه بدانی با تو چه کرده‌است، سوم اینکه بدانی از تو چه خواسته است و چهارم اینکه بدانی چه چیز تو را از دینت خارج می‎کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه فرمایشات امام صادق(ع) باید ملاک و معیار علم‌آموزی ما باشد، ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی خطاب به یونس بن ظبیان می‌فرماید: یا یونس اذا اردت العلم الصحیح فعندنا اهل‌البیت، فانا ورثنا واوتینا شرع الحکمة وفصل الخطاب یعنی ‌ای یونس اگر علم صحیح می‌خواهی، نزدِ ما اهل بیت است، زیرا ما دین خدا و حکمت و کلام نهایی به ما عطاشده و وارثان آن ما هستیم.

انتخاب اساتید متعهد و پاسخ گوی شبهات

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حوزویان و دانشگاهیان باید به روایات علم نافع دقت کنند و در آموزش علوم تجدید نظر کنند، تصریح کرد: اساتید حوزه و دانشگاه باید علوم طبیعی، انسانی و ریاضی را توأم با بصیرت و معرفت تدریس کنند و در کنار آموزش این علوم نظام احسن خلقت را تبیین کنند که این علوم همه ناشی از علم الهی است و این نظام احسن خلقت کار طبیعت کور و کر نیست بلکه خالق دانایی دارد.

وی مطالعه صرف و نحو دروس حوزوی را برای همان سه سال اول کافی دانست و اظهار کرد: باید تخصصی کار شود و طلاب در رشته‌های تخصصی که نیاز امروز جوانان و جامعه و پاسخ‌گویی به شبهات است علم را بیاموزند تا بتوانیم بگوییم علوم ما نافع هستند.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه در پایان تأکید کرد: وزارت علوم باید اساتید متعهدی را انتخاب کنند که علوم انسانی را با دین‌شناسی و بصیرت به دانشجویان آموزش دهند و شبهات مکاتب مختلف غربی را بدانند و پاسخ‌گوی شبهات آنان در این شرایط هجمه فرهنگی باشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قم ایکنا مجتهد شبستری امام صادق علم نافع حوزه و دانشگاه عضو خبرگان رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند

وزیر علوم گفت: حجم و کیفیت دانش و فناوری تولید شده در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها به حدی است که می‌تواند برای همه امیدآفرین باشد و به اقتدار ملی منجر شود و اخبار این تولیدات علمی زمانی به خوبی منتقل می‌شود که رسانه‌های بومی و دانشجویی به آن بپردازند - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدعلی زلفی‌گل همزمان با برگزاری آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی تیتر 13 که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با حضور نشریات دانشجویی دانشگاه‌‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد، روند رو به رشد و تعالی این عرصه مهم فعالیت دانشجویی را بازگو می‌کند، بنابراین نشریات دانشجویی، قدرت تولید و نشر دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری دانشگاه‌های کشور را در مقیاس و تراز ملی دارند.

وی افزود: رونق نشریات دانشجویی در سال های اخیر و توجه آنها در عرصه‌های مختلف در ساحت نشریات مکتوب و مجازی، گویای آن است که دانشگاه در عرصه نشریات دانشجویی با همه مسائل و تنگناهای موجود، پویا، و روبه جلو است و این گواه روشنی از اهتمام دانشجویان، استادان، مدیران و کارشناسان دانشگاه‌های کشور به امر مهم رسانه و نشریات دانشجویی ماست.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اهمیت ارتباطات در دنیای کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست و این درحالی است که دانشگاه ها به دلیل داشتن مجموعه های دانشجویی ظرفیت‌های زیادی برای تولید دانش و فناوری دارند.

زلفی‌گل گفت: حجم و کیفیت دانش و فناوری تولید شده در سال های اخیر در دانشگاه ها به حدی است که می‌تواند برای همه امیدآفرین و روحیه دهنده باشد و به افزایش سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی منجر شود.

وی عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های ابتکاری، خلاق و هنرمندانه، با شعار فرهنگ فناوری و فناوری فرهنگی، می‌توان جهش نوینی در تولید آثار رسانه ای دانشجویی با رویکرد حل مسئله در زمینه دانشگاه‌ها و دستاوردهای آن منتشر کرد .

 وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: انتقال و پیام رسانی این حجم از تولید دانش و فناوری زمانی به خوبی انجام می‌شود که رسانه و نشریات با ظرفیت بومی به آن بپردازند.

وی گفت: رسانه‌ها و نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها با ظرفیت کم نظیری که دارند با پویایی و بالندگی، قدرت تولید و نشر دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری دانشگاه‌های کشور را در مقیاس و تراز ملی دارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایه‌گذاری بیشتری کنند
  • عین اللهی: حق‌الزحمه دستیاران پزشکی به ۱۵ میلیون تومان رسید
  • افزایش حق الزحمه دستیاران پزشک به ۱۵ میلیون تومان
  • حق‌الزحمه دستیاران پزشکی افزایش یافت
  • حق‌الزحمه دستیاران پزشکی به ۱۵ میلیون تومان رسید
  • نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
  • طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی