چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه میگویند؟
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۲۷۵۲
آفتابنیوز :
حجت الاسلام کریم مؤمنی اظهار کرد: اینکه امام صادق (ع)، را رئیس مذهب شیعه مینامند، به این معنا نیست که ایشان بنیانگذار مذهب شیعه بوده اند بلکه این امام بزرگوار نشر دهنده این مکتب هستند.
وی افزود: معارف شیعه از همان ابتدای دین اسلام، به وجود آمد و مذهب تشیع در واقع ادامه اسلام دست نخورده است؛ در زمان پیامبر اسلام (ص)، و تا قبل از امام جعفر صادق (ع)، معارف تشیع در قالب مطالب سربسته و کوتاه گفته شده بود اما از امام صادق (ع) به بعد، این معارف گسترش یافته و جزئیات آن به تفصیل و توسط ایشان بیان شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس مذهبی گفت: مسائلی از قبیل چگونگی نماز خواندن، روزه و… کلیات آن تا قبل از امام صادق گفته شده بود اما جزئیات این مسائل مثل شکیات نماز و دیگر مسائل جزئیتر در زمان امام صادق (ع) بسط و گسترش یافت.
مؤمنی بیان کرد: در زمان امام صادق (ع)، به دلیل عوام فریبی که خلفای عباسی در حکومت داری خود پیش گرفته بودند، یک بازه زمانی در اختیار امام صادق (ع) قرار گرفت و ایشان توانستند به فعالیت علمی و تربیت شاگرد بپردازند.
وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع)، منتشرکننده و گسترش دهنده مکتب تشیع بود، افزود: به طور کلی ایشان، با باز کردن و شرح معارف اعتقادی باعث احیا مکتب شیعه شدند و همچنین با شاگردپروری در این زمینه، در گسترش و نشر مکتب تشیع کوشیدند، این امام بزرگوار احیاگر و مروج مذهب شیعه بوده و کلمه "رئیس" به معنای در رأس بودن است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از جمله معارفی که امام صادق (ع) آن را بسط و گسترش داده و مطالب مربوط به آن را شرح دادند، مسائل مربوط به مهدویت است؛ به این معنا که از همان ابتدای اسلام، پیامبر (ص) در خصوص اینکه شخصی به نام مهدی به عنوان آخرین وصی و امام در میان مردم ظهور پیدا میکنند، سخن گفته بودند اما جزئیات مربوط به آن در زمان امام صادق (ع) بیان شد.
وی اظهار کرد: تا قبل از امام سجاد (ع)، استراتژی ائمه در برپایی و گسترش معارف اسلام و تشیع، به طریق جهاد و اقدامات جنگی بود، اما در زمان امام سجاد (ع) به دلیل تغییر شرایط جامعه، روش ائمه نیز تغییر پیدا کرد، بنابراین از دوره امام زین العابدین (ع)، شیوه نقلی جایگزین شد.
مؤمنی بیان کرد: امام سجاد (ع)، پیش زمینه و بستر را برای امامان بعد از خود آماده کردند و پس از ایشان، امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) به شیوه نقل، تربیت شاگردان و فعالیتهای علمی، در ترویج معارف تشیع، تلاش کردند، بنابراین شروع این طریقه توسط امام سجاد (ع) بوده و در زمان امام صادق (ع) به اوج خود رسید.
این کارشناس مذهبی با تاکید براینکه امام صادق (ع)، حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کردند، گفت: تمامی این شاگردان، عالمان زمانه خود بودند، ابوحنیفه نعمان ثابت نیز که مدتی را نزد امام صادق بوده است، چنین میگوید که "لولا سنتان لهلک نعمان "یعنی اگر دو سال شاگردی امام صادق (ع) نبود، نعمان هلاک میشد.
مؤمنی با تاکید بر اینکه امام صادق (ع)، را شیخ الائمه مینامند، گفت: زمانی که خلفای عباسی متوجه شدند که ایشان با شاگرد پروری و برگزاری جلسات علمی، در حال بسط و گسترش معارف اسلام میان مردم و شیعیان هستند، احساس خطر کرده و امام را چند مرتبه نزد خود احضار کردند، سرانجام امام صادق (ع) را مسموم و در سن ۶۵ سالگی به شهادت رساندند؛ بنابراین به جهت اینکه این امام بزرگوار نسبت به برخی امامان دیگر در زمان شهادت سن بالاتری داشتند به شیخ الائمه معروف شدند.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: امام جعفر صادق مکتب تشیع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوری های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت امام خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: معلمی شئون و حوزه های مختلفی دارد.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) برای تاسیس جامعه کوچک مدینه النبی رنج های دلسوزانه ای را متحمل شدند، افزود: با وجود بسیاری از کاستی ها اثر قرآن آنقدر موثر و ملموس بود که برخلاف محرومیت جامعه از مفسران قرآنی شاهد انقلابی علمی در جهان بودیم، و تمدنی در جهان رقم خورد که تمام تمدن های علمی و سیاسی و اقتصادی پیش از خود را در محاق قرار داد، به گونه ای که در قرن ششم تا هشتم شاهد جریان فزاینده علمی بودیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به سیر تطور جهان اسلام در گذرگاههای مختلف تاریخی اشاره کرد و گفت: آثار عمل به قرآن در قرنهای ابتدایی آغاز اسلام مشاهده شد. «حیرت نامه» نوشته نخستین جهانگرد ایرانی و نشان دهنده تسخیر جان انسان ها توسط مبانی اسلامی و قرآنی بود؛ انسان شرقی وقتی با این تمدن مواجه می شد، قالب تهی می کرد.
وی عنوان کرد: در مواجهه با غرب و تمدن غربی شاهد روشنفکران احیاگر و کنشگرانی بودیم که عمل به قرآن و توجه به معارف قرآنی را انکار دستاوردهای بشری می پنداشتند و دنبال این بودند که آموزه های غرب و شرق را مخلوط کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه گروهی با اصالت دادن به دستاوردهای تمدن غربی به دنبال توجیه دینی و اسلامی بودند، تصریح کرد: گروهی به دنبال کشف علل عقب ماندگی تاریخی مسلمانان و کاوش گنجینه های تمدن خفته اسلام در سرزمینهای اسلامی بودند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه ما به دنبال مقابله با روش های مختلف استعماری، اتفاقات جنگ ها، دوران مشروطه و انحرافات جریان واداده غرب گرا بودیم، اظهار داشت: در پیام سیاسی امام خمینی (ره) قرآن و دعوت به این کتاب آسمانی اولین حرکت سیاسی امام(ره) برای رهایی اسلام از چنگال غرب است. در اندیشههای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باور به قرآن و تحقق وعدههای قرآنی جایگزین وعدههای بی پایه اندیشههایی است که بر خلاف قرآن و بر پایه اندیشهای مادی بنا شده است.
وی اسلامی شدن علوم انسانی را مهمترین جلوه حرکت قرآنی در علوم انسانی دانست و افزود: در علوم انسانی مبانی و پیشرفتها، ابتدا علم را متحول کرده و این امر مهم، موضوع بنیادی تفاوت علوم انسانی با سایر علوم است.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه به برجسته ترین تحولات سیاسی جهان در ماههای اخیر اشاره و مقاومت مردم غزه را تجلی مقاومت و صبر قرآنی امت اسلام دانست و تشریح کرد: اسرائیل با اینکه چند برابر بمبهای اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در سایه حمایت، تایید، سکون و سکوت غربی ها، غزه را مورد حمله قرار داده است اما غرب در مقابل مقاومت مردم فلسطین درمانده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به فرازهایی از نامه امام خمینی (ره) به گورباچف پرداخت و گفت: امامی که به فروپاشی شوروی از دو سال قبل ندا داد، به تاریخ انقضای لیبرال دموکراسی در گذر زمان نیز تصریح کرده است.
وی به وعدههای صادق معارف قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوریهای قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت بازشناسی رسالت تاریخی، با بیان اینکه ایران اسلامی به قلههای کرامت انسانی و حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است، عنوان کرد: الزامات نقش آفرینی در قله عقل و عدل جهانی نیازمند حضور پرشور و مخلصانه اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه است.
انتهای پیام/