از سال2014 تا 2018 به طور میانگین هر روز یک کودک پناهجو جان باخته
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۳۵۴۱
به گزارش فارس، بنابر اعلام سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ میلادی به طور میانگین روزانه یک کودک پناهجو در روند مهاجرت جان خود را از دست داده است.
بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در گزارشی که سازمان جهانی مهاجرت سازمان ملل (IOM) روز جمعه منتشر کرده آمده است که میزان مرگ و میر کودکان به میزان هشدار دهندهای افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سازمان یاد شده در گزارش خود با عنوان «سفرهای مرگبار» به آمار ۳۲ هزار پناهجو اشاره کرده که گفته میشود در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ کشته و یا مفقود شدهاند و حدود هزار و ۶۰۰ نفر از آنان هم کودکان و نوجوانانی هستند که کمتر از ۱۸ سال سن دارند که به طور متوسط یک کودک در روز را شامل میشود. برخی از این کودکان کمتر از شش ماه دارند.
«فرانک لازکو» مدیر مرکز تحلیل آمار سازمان جهانی مهاجرت سازمان ملل در این مورد گفت: «باعث تاسف است که ما در روزهای اخیر یادآور شدهایم که کودکان، از جمله آسیبپذیرترین گروهها در میان پناهجویان هستند.»
همچنین پژوهشگران هشدار دادهاند که از آنجایی که بسیاری از اجساد هرگز شناسایی نشدهاند، شمار قربانیان در جریان مهاجرت احتمالا بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به اینکه اطلاعت درباره سن کودکان معمولا در دسترس نیست به همین دلیل دستیابی به آمار دقیق درباره شمار کودکان کشته شده هم دشوار است.
دریای مدیترانه؛ مرگبار ترین مسیر تردد پناهجویان
آمارها نشان میدهند که در مسیر دریای مدیترانه در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، بیش از ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر کشته شدهاند. این مسیر همچنین بیشترین تعداد کودک را هم به کام مرگ کشانده است. شمار کودکان قربانی شده ۶۷۸ نفر برآورد شده است البته احتمال تغییر در این آمار به دلیل فقدان گزارشهای قابل اعتماد وجود دارد.
همچنین بیشتر از ۱۲ هزار نفری که از سال ۲۰۱۴ در دریای مدیترانه غرقشدهاند، پیدا نشده و یا شناسایی نشدهاند. ۳۳۷ کودک هم در مهاجرت در آفریقا غرق شدند و ۱۴۴ مورد از مرگ هم در شمال آفریقا در مسیر مهاجرت به اروپا گزارش شده است.
آسیای جنوب شرقی دیگر مسیر مرگبار است و تعداد کودکان کشته و یا مفقود شده از سال ۲۰۱۴ هم ۳۶۳ نفر تخمین زده میشود. ۷۰ درصد از موارد مرگ هم در خلیج بنگال و دریای آندامان در جنوب میانمار رخ داده است.
در مسیرهای آبی، بیشترین میزان مرگ کودکان گزارش شده است. با وجود اینکه مسیرهای زمینی خطر کمتری برای کودکان دارند اما حدود ۴۰ کودک هم در جریان تردد از مسیرهای خشکی برای رسیدن به اروپا در مدت زمان یاد شده کشته شدهاند.
در آمریکا هم حدود ۸۴ کودک از سال ۲۰۱۴ جان باختهاند و بیش از یک سوم آنها در مرز مکزیک کشته شدهاند.
این گزارش در شرایطی منتشر میشود که به تازگی انتشار تصویری از اجساد پدر و فرزندی از اتباع آمریکای مرکزی در تلاش برای رساندن خود به آمریکا، واکنشهای رسانههای جهان را به دنبال داشت.خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که جسد «آلبرتو مارتینز رامیرز» مرد ۲۵ ساله اهل «سالوادور» و دختر ۲۳ ماهه وی به نام «والریا» در ساحل «ریو گراند» در «ماتاموروس» مکزیک در حالی پیدا شد که سعی داشتند از این رود به سمت «براونسویل» ایالت «تگزاس» آمریکا بروند، اما غرق شدند.
نشریه آلمانی اشپیگل هم چندی پیش در گزارشی به وضعیت وخیم پناهجویان در مرز مکزیک با آمریکا و به ویژه اوضاع اسفبار کودکان در این منطقه پرداخت.
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتابها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیفهای خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچهها فقط به دنبال کتابهای ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.
وی افزود: همچنین گستردگی سبکهای ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستانهای تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث میشود تا بچهها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیتها برای نویسندگان نیز بهوجود میآید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچهها را به سمت خود جلب کنند.
نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی میکنم تجربههای میدانی زیاد داشته باشم و با بچهها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچهها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جاییکه کودکی میبینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکسالعملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی میکنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرفزدنشان تا چه اندازه نسبت به بچههای دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی میکنم کتابهای پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش میکنم تا در فیلمها، انیمیشنها یا حتی بازیهای رایانهای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچهها به سمت آنها جلب میشوند.
جعفری به چگونگی ترغیب بچهها برای مطالعه و فرهنگسازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهمترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر میکنم رسانهها حرف اول را در این میان میزنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گستردهای وجود دارد، چه در شبکههای داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالیکه برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر میکنم سهلالوصولترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینهبر است، اما رسانههای داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار میآید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه میبینیم، غیر از کتاب.
وی ادامه داد: از سویی فکر نمیکنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم میگذرانند و میتوان برای آنها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچهها ایجاد شود.
ایننویسنده گفت: ناشران به دنبال کتابهایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برایشان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دستشان نماند. اما کتابهایی که ادبیات خالص هستند و به جشنوارههای داخلی و خارجی راه پیدا میکنند هر روز کمرنگ و کمتعداد شدهاند و این را من از سفارشهایی که به خودم ارائه میشود، میبینم. ناشر از من میخواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق میافتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش میخواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.
کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند