Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@13:38:23 GMT

گزارش خطاهای بیمارستانی در ایران دچار ضعف است

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۳۶۵۲

گزارش خطاهای بیمارستانی در ایران دچار ضعف است

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رضایی، در کنفرانس علمی تحلیل ریشه‌ای خطا( RCA) در بیمارستان فارابی، به بیان اهمیت جایگاه تحلیل ریشه‌ای خطا (RCA) در کاهش خطر خطاهای پزشکی پرداخت و تاکید کرد: ارائه خدمات سلامت همواره پرخطر بوده و ممکن است ایمنی بیمار را به خطر اندازد. به رغم پیشرفت‌های تکنولوژی و مراقبت‌ها، خطاهای پزشکی با بروز عوارض و مرگ و میر همراه بوده و هزینه زیادی را به بیمار و جامعه تحمیل می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در آمریکا انجام شده خطاهای پزشکی سومین علت بزرگ مرگ بوده است.

وی با بیان اینکه در نظام گزارش دهی خطا با معیارهای جهانی فاصله زیادی داریم، افزود: آمار خطاهای درمانی در کشورهای توسعه یافته ۱۰ درصد بیماران بستری و در کشورهای با درآمد متوسط و پایین ۱۸ درصد است. اگر ایران را جز کشورهای توسعه یافته محسوب نمائیم، بر مبنای ۳۰۰ هزار بستری سالانه در ۱۴ بیمارستان دولتی دانشگاهی باید حدود ۳۰ هزار گزارش خطا داشته باشیم. در حالی که در سال ۹۷ این آمار ۲۷۰ مورد یعنی یک هزارم درصد بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: حدود دوسوم خطاهای درمانی که منجر به خسارت و آسیب به بیمار می‌شود، قابل پیشگیری هستند. بنابر این برای رسیدن به هدف ارائه خدمات ایمن، جا دارد به مدیریت خطر توجه ویژه ای داشته باشیم.

رضایی، دو رویکرد را در مدیریت خطر مورد اشاره قرار داد و افزود: یک رویکرد پیشگیری از خطا شامل ارزیابی فرآیندها، شناسایی خطرات و انجام اقدامات پیشگیرانه و دیگری رویکرد یادگیری از خطای اتفاق افتاده که بر گزارش دهی فعال خطای درمانی و انجام تحلیل ریشه‌ای وقایع و انجام اقدام اصلاحی تاکید دارد.

وی با بیان اینکه موضوع کارگاه امروز رویکرد دوم است، ادامه داد: مدیریت خطاهای درمانی جزئی از کارکردهای کمیته ایمنی بیمار است. از دو سال پیش وزارت بهداشت لیستی از ۲۸ مورد وقایعی که هرگز نباید اتفاق بیافتند (Never Event) تهیه و ابلاغ کرد. گام اول ما تلاش برای افزایش ثبت و گزارش دهی این ۲۸ مورد بود و در گام بعد باید برای هریک از گزارش‌ها، تحلیل ریشه‌ای خطا انجام شود.

رضایی به ضعف در سیستم گزارش دهی خطا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سال ۹۷ هنوز با میزان مورد انتظار یعنی ۱۰ درصد موارد بستری، به طور معنا داری فاصله داریم. بنابر این تلاش ما باید بر اصلاح سیستم گزارش دهی باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، وجود یک دوگانگی رویکرد در گزارش دهی را متذکر شد و افزود: همکاران محیطی ما افزایش گزارشات خطا را امتیازی منفی برای واحدشان تلقی می‌کنند در حالی که رویکرد ما در ستاد این گونه نیست. برای ما هرچه فاصله موجود با میزان انتظار استاندارد کمتر شود یک مزیت و ویژگی مثبت محسوب می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه یا متأسفانه فضای رسانه‌ای به حدی پیشرفت کرده که حتی اگر مرکزی برای حمایت و صیانت از واحد خود خطایی را پنهان نموده و گزارش نکند، واقعه به شکلی نامناسب رسانه‌ای می‌شود، به گونه‌ای که گاهی پرداختن به آن بسیار دشوار می‌شود.

رضایی، سیاست حال حاضر وزارت بهداشت را توجه به گزارش خطاهای درمانی و یکی از معیارهای بسیار مورد توجه در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها دانست و افزود: وظیفه بیمارستان‌ها در قبال خطای درمانی تشخیص، گزارش فوری، انجام (RCA) و تعیین هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم وارد شده به سازمان است تا خطا در آینده تکرار نشود.

کد خبر 4653343 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان مهدی رضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۳۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن گویر، دنده‌های شکسته، بیمارستان و سرنوشت سیاه آریل شارون!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اخیرا در پی سانحه شدید رانندگی که موجب واژگونی خودروی وی شده بود، در بیمارستان بستری شد.

برخی منابع عبری گزارش دادند که در اثر این سانحه سه دنده «بن گویر» شکسته و وی به شدت مصدوم شده است.

براین اساس، وی در ناحیه ستون فقرات خود دردهای شدیدی داشته که موجب شده چند روز در بیمارستان تحت مداوا قرار گیرد و در نهایت امروز مرخص شود.

در پی این رخداد کاربران عرب واکنش های جالبی داشته و برای وزیر افراط گرای صهیونیست که همواره خواهان تشدید فشارها بر فلسطینیان طلب عدم شفای کامل کرده اند! بن گویر از شخصیت هایی است که حتی وی را یکی از عاملان اصلی ترغیب نتانیاهو به جنگ علیه غزه و تشدید حملات علیه کرانه باختری می دانند.

یکی از کاربران عرب که به نظر می رسد فلسطینی باشد در این باره گفته است: حالا چه کسی بود که می گفت دعاهای شما مستجاب نمی شود!

یکی دیگر از کاربران گفته است: ظلم به مردم بی جواب نمی ماند و در پی آن عذاب الهی خواهد آمد که امروز یا فردا انتقام مردم را (از ظالمان) خواهد ستاند!

یکی دیگر از کاربران در این باره گفته است: خدایا هیچ جراحت و شکستگی او (بن گویر) را مداوا مکن!

یکی دیگر از کاربران نیز سرنوشت آریل شارون را برای بن گویر خواستار شده و گفته است: امیدواریم که بن گویر دچار طول عمر همراه با معلولیت شود! ما دعا می کنیم که به سرنوشت آریل شارون (نخست وزیر و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی) در اواخر دوران حیاتش دچار شوی!

گفتنی است آریل شارون از جنایتکاران جنگی صهیونیست که با لقب قصاب صبرا و شاتیلا شناخته می شود، در اواخر عمرش سکته مغزی کرد و دورانی طولانی را تا زمان مرگش در کما گذراند.

کد خبر 6091374 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • سومین حادثه برای مقامات صهیونیست؛ پای بنی‌گانتس شکست
  • طی یک هفته، سومین وزیر اسرائیل هم مصدوم شد
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • بن گویر، دنده‌های شکسته، بیمارستان و سرنوشت سیاه آریل شارون!
  • انجام بیش از ۲۴ هزار عملیات امدادرسانی فوریت‌های پزشکی در استان اصفهان
  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم