Web Analytics Made Easy - Statcounter

بردی نیاز ماتیف، معاون وزیر خارجه ترکمنستان از برگزاری نخستین همایش اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر با هدف حفظ همبستگی کشورهای حوزه این بزرگترین دریاچه جهان خبر داد و تاکید کرد که برای تبدیل خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات در جهان همه کشورهای حاشیه آن باید همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد گسترش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، وی امروز در یک نشست خبری که با حضور خبرنگاران بین المللی به همین منظور در عشق آباد پایتخت این کشور برگزار شد گفت: این نخستین همایش طبق برنامه و هماهنگی‌هایی است که با کشورهای عضو این اتحادیه منطقه‌ای انجام شد قرار است در ۱۱ اوت ۲۰۱۹ (۲۱ مرداد) مصادف با "روز خزر" تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند، برگزار شود.

معاون وزیر خارجه ترکمنستان در این خصوص افزود: این همایش با حضور مسئولان و مقام‌های بلندپایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای ساحلی بزرگترین دریاچه راهبردی جهان برگزار می‌شود تا زمینه‌ای برای وحدت و همبستگی آنها برای توسعه همکارهای مشترک با هدف توسعه اقتصاد منطقه باشد.

بردی نیاز ماتیف از برگزاری برخی برنامه‌های متنوع اقتصادی وحدت بخش در حاشیه این همایش خبر داد و اظهار داشت: این همایش می‌رود تا نقش دریای خزر در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری در این کشور را بررسی و با همفکری شرکت کنندگان راهکاری عملی برای توسعه اقتصادی در منطقه بیابد.

وی شرکت کنندگان در این همایش را شامل اعضای دولت، وزیران، نهادهای رسمی، رؤسای استان‌های مرزی، نمایندگان سیستم بانکی و تجار در حوزه خزر از کشورهای حاشیه این دریا معرفی کرد و گفت که نمایندگان برخی نهادهای بین‌المللی در بخش اقتصادی، مالی، حمل‌ونقل، زیست شناسی و علمی از سراسر جهان نیز در این همایش کشورهای حاشیه بزرگترین دریاچه راهبردی جهان شرکت می‌کنند.

"احمد قربانف" سفیر جمهوری ترکمنستان چندی پیش در گفت وگو با ایرنا گفته بود که دولت کشورش به همین منظور از مسئولان ایرانی در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و سازمان‌های مرتبط و نیز استاندارهای مرزی ایران از جمله استاندار مازندران برای شرکت در این همایش دعوت کرد.

وی همچنین از دکتر سید ضیا هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز برای شرکت در این همایش منطقه‌ای دعوت کرد.

برگزاری این همایش، نخستین بار بعد از آنکه ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آن‌را در پنجمین دور نشست سران همسایه خزر در شهر ساحلی "آکتائو" قزاقستان مطرح کرد، توسط قربانقلی بردی محمد اف، رئیس جمهوری ترکمنستان با هدف تحکیم مناسبات همجانبه به ویژه اقتصاد کشورهای حاشیه خزر پیشنهاد شد.

این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ را روز دریای خزر نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌عنوان یک رخداد مهم محیط زیستی، جشن گرفتند.

اهمیت این کنوانسیون منطقه‌ای در این است که تنها معاهده مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌سازگان منحصر به فرد دریای خزر به شمار می رود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از خانواده‌ها، ورزشدوستان و شهروندان بهبهانی همایش پیاده روی خانوادگی در این شهرستان برگزار شد.

در این همایش پیاده روی  که به نام پویش سلامتی را قدم بزن و به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، شرکت کنندگان در یک فضا پرنشاط پیاده روی کردند.

مژگان اعتبار، معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت:  پیاده روی نقش بسزایی در کاهش قند خون، فشار خون و در مجموع برای سلامت بسیار مناسب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • تجلیل از آقای ورزش ایران در حاشیه کشتی فرنگی جام تختی