روشی خانگی برای برطرف کردن ضعف اعصاب
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۵۹۰۰
به گزارش صدای ایران از باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان یک موقعیت استرس زا را که در مدت طولانی سبب بروز بیماریهای روحی شود و یا حتی حالات عصبی هر روز ما را ضعف اعصاب دانست که علل مختلفی دارد و طب سنتی نیز برای آن راهکارهای درمانی خاصی را پیشنهاد کرده است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به آن بپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علت ضعف اعصاب چیست؟
ضعف اعصاب یا همان فروپاشی عصبی، حالتی است که دست کم هر روز ما به آن دچار میشویم.
یک موقعیت استرس زا که در دراز مدت بیماریهای روحی بسیاری در پی خواهد داشت و شاید آسیب های جبران ناپذیری نیز داشته باشد.
شایعترین علل ضعف اعصاب
التهاب اعصاب
فشرده شدن اعصاب
آسیب عصبی
اعصاب زوال یافته
توسعه و پیشرفت تومورهای بدخیم بر روی سلولهای عصبی
رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب و ناسالم
فشار و استرس
علل بروز ضعف اعصاب از دیدگاه طب سنتی
استفاده از سرکهها، به ویژه سرکه سیب در دراز مدت سبب ضعف اعصاب میشود و از طرفی استفاده طولانی مدت از آن سبب لرزش دست و پارکینسون میشود.
استفاده بیرویه از ترشی، چای سیاه، چای سبز، خوردن غذاهای سوخته و غذاهای تند حاوی حجم زیادی فلفل و زنجبیل به دلیل افزایش فشارخون سبب ضعف اعصاب میشود، همچنین مصرف غذاهای اسیدی خصوصا هنگام صبح و در حالت ناشتا مانند آبغوره و لیموترش سبب اختلال در سیستم عصبی میشود.
طبع گرم دمنوشهای تقویت کننده اعصاب
مصرف دمنوش ترکیبی گیاه زیرفون به همراه هل باد و به لیمو فوق العاده آرامبخش، ضد تپش قلب، خواب آور و تقویت کننده اعصاب است.
دمنوش ترکیبی گل ساعتی، پنیرک صحرایی و هوفاریقون دارای طبع معتدل بوده، فوق العاده آرامبخش و مقوی اعصاب است و استفاده از آن شبها قبل از خواب توصیه میشود.
دمنوش ترکیبی شقایق، زعفران و بابونه فوق العاده نشاط آور و آرامبخش تقویت کننده اعصاب و حافظه است. دمنوش گیاه نعنا فلفلی تنظیم کننده سیستم عصبی و هورمون در خانمها بوده و ارامبخش، تقویت کننده کبد و ضد تهوع است.
استفاده از دمنوش ترکیبی لاواند، گل محمدی، چند پر گل شقایق و بنفشه دارای طبع معتدل بوده و برای همه مزاجها مفید است، استفاده از آن سبب ایجاد آرامش شده و جایگزین خوبی برای چای است.
دمنوش چای سفید به همراه زنجبیل و به لیمو دارای طبع گرم و آرامبخش بوده، اما در افرادی که دارای طبع خیلی سرد و دارای اضافه وزن هستند توصیه میشود.
افراد قبل از استفاده از دمنوشها باید مزاج خود را بشناسند و با توجه به آن از دمنوشهای موثر استفاده کنند.
لیست بیماریهای عصبی حاصل از ضعف اعصاب
تعدادی از بیماریها وجود دارند که میتوانند موجب تضعیف اعصاب شوند که عبارتند از:
سیاتیک
سیاتیک اغلب نتیجه فشرده سازی ریشه اعصاب است.
مولتیپل، اسکلروزیس
این یک بیماری خود ایمنی است که باعث میشود سیستم ایمنی بدن شما به عایق میلیل اعصاب شما حمله کند.
فلج بل
به عنوان فلج صورت نیز شناخته میشود؛ این بیماری نتیجه التهاب اعصاب در یک قسمت صورت است، در نتیجه باعث ضعف عضلات در ناحیه آسیب دیده میشود.
دیابت نوروپاتی
این بیماری نتیجه یک دیابت طولانی مدت و درمان نشده است.
سکته مغزی
زمانی که در یک قسمت از بافت مغز به دلیل قطع خونریزی، یک لخته خون ایجاد میشود که منجر به سکته مغزی نیز میشود.
بیماری پارکینسون
این یک اختلال نوروژنیک است که منجر به از دست دادن تدریجی برخی از انواع سلولهای عصبی در مغز شما میشود.
چگونگی درمان ضعف اعصاب به صورت طبیعی
درمان ضعف اعصاب با آب درمانی
شما نیاز به آب سرد و آب گرم دارید.
دوش گرفتن معمول خود را با یک دوش کوتاه سرد به پایان برسانید؛ یا اینکه یک حوله تمیز را در آب سرد خیس کنید و به آرامی روی بدن خود بمالید و سپس لباس گرم بپوشید.
شما همچنان میتوانید آب ولرم را برای دوش گرفتن انتخاب کنید. اما مطمئن شوید که حمام خود را با آب سرد به اتمام میرسانید. شما باید این درمان را هر روز تکرار کنید.
درمان ضعف اعصاب با نمک اپسوم یا سولفات
شما به یک فنجان نمک اپسوم و آب نیاز دارید.
کاری که باید انجام دهید این است که نمک را به آب وان حمام خود اضافه کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بمانید.
شما باید این کار را حداقل ۳ بار در هفته تکرار کنید.
نور خورشید موثر در درمان ضعف اعصاب
تابش اشعه خورشید در صبح زود راه دیگری برای درمان ضعف اعصاب است.
ضعف اعصاب اغلب به دلیل کمبود ویتامین D است که اشعههای خورشید به بدن کمک میکند تا ویتامینهای D بیشتری تولید کند.
احتیاط:
از قرار گرفتن در برابر خورشید در بعد از ظهرها اجتناب کنید، زیرا ممکن است اثرات نامطلوب بر سلامت بدن داشته باشد.
راهکارهای طب سنتی و خانگی برای برطرف کردن ضعف اعصاب شما! +نحوه پیشگیری
ماساژ روغن آیورودا برای درمان ضعف اعصاب
شما نیاز به روغن بادام یا کنجد دارید.
مقدار کافی روغن بادام یا کنجد را کمی گرم کنید و آن را روی بدن خود ماساژ دهید. (در صورت امکان از یک ماساژور حرفهای کمک بگیرید)
این کار را نیم ساعت قبل از رفتن به حمام انجام دهید.
شما باید این کار را هر روز تکرار کنید.
گیاه آشواگندا یا جنسینگ هندی برای درمان ضعف اعصاب
شما به ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم از مکمل یا کپسول این گیاه نیاز دارید.
شما باید حداقل ۲ تا ۳ بار در ماه از این مکمل یا کپسول استفاده کنید.
بهترین مواد غذایی برای درمان ضعف اعصاب
نقش منیزیم در درمان ضعف اعصاب
مصرف غذاهای غنی از منیزیم مانند شکلات تلخ، سبزیجات برگ سبز، موز و زرد آلو، یک راه عالی برای مقابله با کمبود این مواد معدنی به طور طبیعی است.
درمان ضعف اعصاب با اسیدهای چرب امگا ۳
مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی خال مخالی، صدف، ساردین، سالمون، و تن ماهی راهی عالی برای افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ به صورت طبیعی هستند.
همچنین میتوانید پس از مشاوره با پزشک، مکملهای اضافی آن را نیز مصرف کنید.
ویتامینها برای درمان ضعف اعصاب
شما میتوانید غذاهای مانند ماهی، نان، غلات، سبزیجات، برنج قهوهای، پنیر و زرده تخم مرغ را مصرف کنید که به طور طبیعی حاوی ویتامین هستند.
همچنین میتوانید پس از مشاوره با پزشک، مکملهای اضافی این ویتامینها را نیز مصرف کنید.
چای بابونه موثر در درمان ضعف اعصاب
مواد لازم:
۱ تا ۲ قاشق چای خوری، چای گیاهی خشک بابونه
۱ فنجان آب
عسل
۱ با ۲ قاشق چای خوری از این چای را به یک فنجان آب بیفزایید. اجازه دهید تا حدود ۵ دقیقه بجوشد و بعد صبر کنید تا خنک شود. همچنین میتوانید قبل از مصرف آن کمی عسل اضافه کنید.
این مطلب را از دست ندهید: خواص گل میخک در طب سنتی + عوارض و نحوه مصرف
این چای را ۳ الی ۴ بار در روز بنوشید.
درمان ضعف اعصاب با چای سبز
مواد لازم:
۱ عدد چای سبز کیسهای
۱ فنجان آب داغ
عسل
چای سبز کیسهای را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد و سپس اجازه دهید تا خنک شود و کمی عسل به آن بیفزایید.
شما باید حداقل ۳ بار در روز از این نوشیدنی استفاده کنید.
بهترین تمرینات برای درمان و کمک به ضعف اعصاب
پیاده روی با پای برهنه
پیاده روی با پای برهنه بر روی زمین مرطوب یا ساحل شنی میتواند به بهبود سیستم عصبی شما کمک کند.
اعتقادات بر این است که الکترونهای موجود روی سطح زمین، سطح استرس و التهاب را در بدئن شما کاهش میدهد و در نتیجه در سلامت بدن تاثیر گذار هستند.
مدت زمان انجام این تمرین حداقل ۳۰ دقیقه است.
نفس عمیق
این کار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و تکرار آن ۲ تا ۳ بار در روز به شما کمک میکند تا با اضطراب و اختلالات مربوط به استرس مبارزه کنید و تواناییهای طبیعی بدن را بهبود میبخشد.
نکات مهم برای پیشگیری از ضعف اعصاب
ترک سیگار و هر گونه محصولات حاوی تنباکو
استراحت کردن به میزان کافی
درمان و مدیریت سایر شرایط پزشکی
مصرف آب و مایعات به اندازه کافی
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عدالت اجتماعی یکی از مهمترین واژگان علوم انسانی و اجتماعی است و معمولا در بسیاری از محافل و کرسیهای دانشگاهی و پژوهشی کشور در دیدگاهها و رویکردهای جامعوی در سطوح کلان، میانه و خُرد از جایگاه مقولۀ هسته مرکزی برخوردار است.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند.
* عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در این مقاله مینویسد عدالت اجتماعی امکان بهرهمندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به فرصتهای اجتماعی است. حفظ حقوق همۀ مردم در جامعه، احترام به حقوق یکدیگر است. در سنجش عدالت در محافل دانشگاهی و پژوهشی تاکنون بیشتر درک از عدالت و احساس عدالت مدنظر بوده که اغلب با روش پیمایش مورد تعریف عملیاتی و سنجش قرار گرفته است.
عدالت اجتماعی امکان بهرهمندی همه از شرایط یکسان برای دسترسی به فرصتهای اجتماعی استاو خاطرنشان میکند که این مقاله با رویکرد جامع جهت رسیدن به تعریف نظری و چارچوب روشی دقیق درخصوص عدالت اجتماعی، ابتدا به بررسی رویکردها و دیدگاههای عدالت اجتماعی میپردازد تا به درک نشانههای اصلی و مفصلبندیهای خاص آن بپردازد.
به زعم شالی تحقیقات عدالت از نظر تاریخی در چارچوبی چندرشتهای توسعه یافته است. رشتههای مختلف درگیر درمباحث عدالت شامل فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی و اقتصاد است.
میتوان گفت بهطور گسترده اکثر رویکردهای فلسفی عدالت بر جنبههای هنجاری، عینی و ساختارهای تقویت عدالت در جامعه استوار است.
* عدالت از منظر روانشناسی
این پژوهش بیان میکند که از منظر روانشناسی، عدالت بیشتر به جنبههای ذهنی آن چه مردم آن را عادلانه یا ناعادلانه تصور میکنند مربوط است. روانشناسی کمتر به ساختار توجه کرده و بیشتر بر درک و توضیح نحوه تفکر و احساس مردم در مورد عدالت تمرکز دارد و عدالت را در سطح افراد بیان میکند.
او مینویسد روانشناسی در سطح فردی بیشترین همپوشانی را با مطالعات اخلاقی (Moral) دارد و فرایندهای شناختی و عاطفی به هنگام مواجه با بیعدالتی در افراد بسته به تفاوت آنها در درک، تفکر و اخلاقمداری متفاوت است. بررسی جامع فرایندهای روانشناسی مرتبط با عدالت مستلزم گنجاندن پویاییهای، بینفردی (Interpersonal) درونفردی (Individual) و درونگروهی (Intergroup) در مطالعات است.
* دیدگاه اقتصادی و جامعهشناسی عدالت
به زعم این پژوهشگر برخلاف دیدگاه اقتصادی عدالت که در سطح کلان به عنوان یک سیستم توزیع و در سطح خُرد به عنوان یک سیستم انتخاب عقلانی بررسی میشود، در جامعهشناسی عدالت به عنوان یک ارزش اجتماعی در داخل جامعه و گروههای مختلف موجود در جامعه تعیین میشود.
او معتقد است موضوع اصلی در مطالعات عدالت اجتماعی، بررسی ساختارهای موجود در جامعه است. به عبارت دقیقتر، جامعهشناسی پدیدههای عدالت جمعی را به تصویر میکشد، مسیری که در آن نهادهای اصلی جامعه، حقوق اساسی و وظایف را تعیین کرده و منافع حاصل از مشارکت اجتماعی را توزیع مینمایند در سطح بینفردی و بینگروهی مطالعات روانشناسی همپوشانی با مطالعات جامعهشناسی عدالت و عدالت توزیعی خواهد داشت.
* عدالت توزیعی (Distributive Justice)
به زعم شالی در خصوص اَشکال یا وجههای مختلف عدالت باید خاطرنشان ساخت که شکل اول عدالت توزیعی است که به عدالت درکشده از اصول و قواعد تنظیمکننده توزیع منابع و به ارزیابی نتایج واقعی توزیع در رابطه با نتایج مورد انتظار اشاره دارد.
عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی» نمود پیدا میکنداو در ادامه مینویسد در مطالعات عدالت توزیعی توجه به چند مورد از اهمیت بالایی برخوردار است اولین مورد شناسایی اصول و قواعدی که باید برای نحوه توزیع عادلانە منابع اجتماعی یا بار فشارها مانند جرائم مورد استفاده قرار گیرد. مورد دوم بیعدالتی ناشی از قواعد توزیع چه پیامدهایی خواهد داشت.
* عدالت رویهای (Procedural Justice)
این پژوهشگر مینویسد عدالت رویهای است که دیرتر از عدالت توزیعی مطرح شده و بر عادلانه بودن رویهها و فرایندهای توزیع منابع تمرکز دارد. در این شکل عدالت تمرکز اصلی نه بر روی نتایج، بلکه درخصوص فرایندهای آن است. عقیده اصلی این دیدگاه این است که جریان منصفانه/عادلانه بیطرفانه با چه تصمیمهایی عملی خواهد شد. اگر نحوه تصمیمگیری عادلانه یا منصفانه تشخیص داده شود، احتمالا خروجی یا توزیع نهایی منابع به عنوان فرایندی عادلانه یا منصفانه پذیرفته خواهد شد.
* عدالت کیفری (Retributive)
این نویسنده بیان میکند که عدالت کیفری به نتایج منفی ناشی توزیع منابع اشاره دارد. از نظر تاریخی، تحقیقات عدالت توجه خود را معطوف به توزیع منابع مثبت کرده است. فرض حاکم این بوده است که رویکردهای مربوط به توزیع منافع مثبت در مورد توزیع منابع منفی نیز صدق میکند. اگرچه تحقیقات نشان داده است که عدالت مربوط به منابع مثبت و منفی ممکن است شامل فرایندهای متمایزی باشند این شکل از عدالت نیز در بین رشتههای مختلف قابل بررسی است.
او مینویسد عدالت کیفری در پی یافتن مجازات توزیع منفی مناسب برای افراد خاطی است. عدالت کیفری به جزا و تنبیه عادلانه برای عمل خطا و قانونشکنی مربوط است. مطالعات آلودگی آب و هوا و جرائم تخطی از استانداردهای تخلیه آن بیشتر در این بخش قرار میگیرد.
* عدالت ترمیمی (Restorative) و عدالت جبرانی (Reparative)
در چند دهە اخیر و با نقد رویکرد سنتی عدالت کیفری، گونە جدیدی از عدالت به عنوان عدالت جبرانی یا عدالت ترمیمی مطرح شده است. وجه چهارم عدالت نیز مشابه عدالت کیفری با نتایج منفی سروکار دارد. تأکید بر رویههای رسمی برای جبران عدالت، روی فرایندهای غیررسمی متمرکز است که به موجب آن قربانیان، بزهکاران و جوامع ترغیب میشوند تا گامی برای جبران آسیب بردارند.
به طور خلاصه تتبع نظری موضوع نشان میدهد که در ترسیم عدالت اجتماعی، نَه نسخۀ دستچپیها (یعنی برابری در فرصتها و برابرسازی نتایج) و نَه نسخۀ دستراستیها (یعنی فقط برابرسازی فرصتها و توجه به شایستگیها) نسخۀ کاملی برای کشور ماست؛ بلکه نیاز به یک دیدگاه ترکیبی و با توجه به ارزشهای بومی و به عبارتی مقتضیات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(ایرانی – اسلامی) است.
در نهایت اینکه توصیۀ نوشتار حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند «مقایسۀ اجتماعی» و «احساس محرومیت اجتماعی»نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد، در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابل توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهندامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/