رضا خرم: پدرم همه هنرمندان را به يک چشم نگاه ميکرد
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۶۷۴۲
خبرگزاري آريا - آيين آغاز ششمين جشنواره و جايزه همايون خرم (نواي خرم) پنجشنبه شب ششم تيرماه با حضورتعداد زيادي از مخاطبان و هنرمندان مطرح موسيقي کشورمان در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزارشد.
رضا خرم فرزند زنده ياد همايون خرم و عضو شوراي سياستگذاري جشنواره موسيقي «نواي خرم» در اين مراسم به نمايندگي از خانواده مرحوم همايون خرم که تعدادي از آنها نيز در برنامه حضور داشتند، ضمن قدرداني از تمامي هنرمندان و افرادي که در برگزاري جشنواره موسيقي نواي خرم همکاري داشتند، توضيح داد: «طي اين سالها به همراه دوستانم در مؤسسه فرهنگي هنري «راد نو انديش» به مديريت دوست عزيزم برديا صدرنوري تمام تلاشمان را انجام داديم تا با تمام سختيها و مشقتها بتوانيم رويدادي را مديريت کنيم که به اعتقاد من از هر جهت رويداد سالمي است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به روند ارزيابي و انتخاب آثار برگزيده اين رويداد موسيقايي ويژه گروه سني کودک و نوجوان ادامه داد: «يکي از مهمترين مواردي که لازم ميدانم در اينجا به آن اشارهاي داشته باشم بحث رقابتي جشنواره است که برخي از استادان و مربيان گروههاي شرکت کننده توقع دارند که گروهها و هنرمندان زير مجموعه آنها همگي رتبه اول جشنواره را کسب کنند و اگر اتفاقي غير از اين بيفتد در دوره بعد مانع حضور هنرجويان خود براي شرکت در جشنواره ميشوند. من اينجا قاطعانه اعلام ميکنم تمام تلاشها از سوي ستاد جشنواره و هيأت داوران در دورههاي گذشته مبتني بر اين قاعده بوده که تمامي آثار شرکت کننده با بالاترين حد رعايت عدالت و انصاف مورد ارزيابي و داوري قرار گرفته و هيچ حقي در جريان داوريها خورده نشود.»
عضو شوراي سياستگذاري جايزه و جشنواره موسيقي نواي خرم بيان کرد: «به طورحتم حضورهنرمندان در يک جشنواره رقابتي و سلامتي چون جشنواره موسيقي نواي خرم داراي ويژگيهايي هست که نبايد اين ويژگيها را دست کم گرفته و فقط به کسب مقام اول و دوم و سوم فکر کرد. من پيشنهاد ميکنم مربيان و استاداني که هنرجويان عزيزشان رو راهي جشنوارههاي موسيقي ميکنند قبل از اينکه به موضوع اول و دومي آنها توجه داشته باشند شرايطي را فراهم کنند که بيشتر جنبه روانشناختي داشته و ميتواند آنها را براي حضور در آيندهاي درخشان و ممتاز آماده سازد.»
فرزند زنده ياد همايون خرم افزود: «يکي از مهمترين خصلتهاي رفتاري پدرم در حوزه موسيقي اين بود که همه هنرمندان را به يک چشم نگاه ميکرد و تا آنجا که ميتوانست تلاش ميکرد اين ويژگي رفتاري را به اطرافيان خود تعميم دهد. به هر حال من فکر ميکنم تمامي تلاش دست اندرکاران جشنواره موسيقي نواي خرم هم اين است که به اين الگوي رفتاري پدرم توجه ويژه اي داشته و در داوريها نهايت تلاششان را انجام دهند تا اولاً فردي از ما مکدر نشده و دوماً تمامي آثار راه يافته با يک الگوي موسيقايي درست و علمي مورد ارزيابي و داوري قرار گيرند.»
خرم گفت: «امروز خانواده جشنواره موسيقي نواي خرم يک خانواده دو هزار نفري است که براي رسيدن به دوره ششم آن تلاشهاي بسيار سختي و طاقت فرسايي انجام گرفته و من لازم است در اينجا تشکر ويژه اي از برديا صدرنوري در قامت مدير جشنواره داشته باشم که در کنار ساير همکاران مؤسسه فرهنگي هنري «راد نو انديش» که جمعيت زيادي هم نيستند توانسته رويدادي محترم، پويا و تأثيرگذاري را در حوزه موسيقي کشور برگزار کند. ما بايد حق شناس چنين رويکردي باشيم و بدانيم که برگزاري چنين رويدادهايي در بخش خصوصي که از حمايتهاي دولتي برخوردار نيست کار بسيار سختي است که ميتوانست در همان دورههاي اول به فراموشي سپرده شود. من قبلاً هم در گفتگوهاي رسانهاي خودم به اين نکته اشاره داشتم که اگر بخواهيم براي جشنواره موسيقي «نواي خرم» اسم معنايي پيدا کنيم بايد نام آن را جشنواره «يادآوري» بگذاريم تا در آن به کودکان و نوجوانان هنرمند ياد بدهيم که در روزمرگيها روزگار فارغ از کار هنري که انجام ميدهند، اصالتها را فراموش نکنند.»
او در بخش ديگري از صحبتهاي خود تصريح کرد: «ما اعتقاد داريم موسيقي که در جشنواره نواي خرم معرفي ميشود يک موسيقي با اصالت است که ميتواند در يک فضاي کاملاً پاک، سالم و هنري نکته مهم حفظ اصالتها را به عموم جامعه منتقل کند. اتفاقاً تاريخ هم نشان داده که همين موسيقيها بوده که توسط هنرمنداني بزرگ و شريف به يادگار باقي مانده و آنچنان با ارزش بودهاند که هيچ گاه هم از ذهن مردم پاک نميشوند. من قطعاً بر اين باورم که جشنواره موسيقي نواي خرم يک رويداد سلامت و ارزشمندي است که تلاش کرده با تمام سختيها و مشکلات مالي که بر سر راهش قرار داشته در قامت يک رويداد غير دولتي براي حفظ اصالتها با هنر هنرمندان کودک و نوجوان گامهاي ارزشمندي را بردارد. اصلاً همين که امشب در کنار هنرمندان و استادان بزرگي چون فضل الله توکل، وارطان ساهاکيان، فريدون شهبازيان، ميلاد کيايي، افليا پرتو، مزدا انصاري، بابک شهرکي، بهناز ذاکري، حميد رضا عاطفي، حسين مظفري در کنار ما حضور دارند خود نشان راه سلامتي است که اين جشنواره در پيش روي خود قرار داده است.»
اجراي گروههاي منتخب دوره پنجم
اجراي گروه آموزشگاه «هزاردستان» به سرپرستي جاويد رضايي از رشت با قطعات «بهارمن» و «چهارمضراب چهارگاه» ساخته استاد علي تجويدي، تک نوازي ويولن صدرا فلاحي از شهر بروجرد با اجراي قطعه «راز دل» اثر استاد همايون خرم، تک نوازي سنتور فرنوش اصلاني از تهران با اجراي قطعه «بازگشته» به آهنگسازي استادعلي تجويدي، اجراي گروه آموزشگاه «الف» با هنرمندي آيدا عبدالمالکي نوازنده تمبک، ايليا عليمي نوازنده سنتور و مهديس هاتف، اجراي گروه «شب نورد» از آموزشگاه «سپاهان سينا» شهر اصفهان با قطعات «مي و ميخانه» و «سنگ خارا» اثر استاد علي تجويدي، تک نوازي تار عرشيا عقيلي از کرج با اجراي قطعه «در سکوت شب» ساخته استاد پرويز ياحقي، تک نوازي پيانو عسل پاکزاد از تهران با اجراي قطعه «کعبه دلها» ساخته استاد حبيب الله بديعي و اجراي ارکستر «باران» به سرپرستي وحيد خرمي از قم با قطعات «برآسمان نوشته» و «رفته» ساخته استاد همايون خرم و پخش کليپي از فعاليت سالهاي گذشته ستاد جشنواره موسيقي نواي خرم، بخشهاي مختلف آئين آغازين ششمين جشنواره موسيقي نواي خرم را تشکيل ميدادند.
برديا صدرنوري مدير مؤسسه فرهنگي هنري «راد نو انديش»، ناصرايزدي مدير موسيقي، مريم فراهاني مدير اجرايي، پرهام عرب مدير طراحي و تبليغات، مهرناز کرمي مشاور هنري، شاهو زندي سازنده کليپ، کيان پايمرد شبکههاي اجتماعي، زهره آبگون، مهتا کريمي، اميرحسين مقدم و يزدان صادقي هماهنگي و اداري، جواد شهبازي پشتيباني و زهرا تقي ملأ مجري، عوامل اجرايي آئين آغازين ششمين جشنواره موسيقي نواي خرم را تشکيل ميدادند.
فراخوان ششمين جشنواره و جايزه همايون خرم (نواي خرم) طي روزهاي آينده از طريق روابط عمومي جشنواره منتشر ميشود.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۶۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی