Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@01:45:22 GMT

چرا کشاورزی در ایران سودآور نیست؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۷۱۸۶

چرا کشاورزی در ایران سودآور نیست؟

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی: ایجاد زنجیره های تکامل یافته، راهکار مناسبی برای سودآوری بخش کشاورزی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،   چنگیز اسفندیاری در گفتگو با تیتر امشب با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک هزار میلیار تومان تسهیلات داده شده است، گفت: وجود زنجیره های محصولات کشاورزی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بخش صنایع تبدیلی و فناوری این بخش خصوصی است که تعیین کننده است.او افزود: در برخی از حوزه های کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی مانند فراوری زعفران، تولیدات گلخانه ای بخش کشاورزی سود آور بوده است.
 مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنعتی که سود آور نباشد نمی تواند به بقا و حیات خود ادامه دهد گفت: بیش از 98 درصد از صنایع غذایی خصوصی است و بیش از 120 میلیون تن ظرفیت فرآوری در کشور ایجاد شده است. چنگیز اسفندیاری افزود: بخش تولید کشاورزی به امنیت غذایی و امنیت ملی گره خورده است.
  سیدرضا نورانی گفت: در بخش کشاورزی حدود 16 و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی و باغی با بیش از 120 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی وجود دارد اما کشاورزی از حمایت های مناسبی برخوردار نیست بهمین دلیل سرمایه گذاری کلان در بخش کشاورزی صورت نمی گیرد.نورانی تصمیمات یک شبه، دیوانسالاری و نداشتن برنامه ریزی دراز مدت در کنار تبعیض در صادرات را از جمله عوامل کاهش سودآوری کشاورزی دانست. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تنوع اقلیمی کشور اشاره کرد و افزود: تصمیمات یک شبه، نداشتن برنامه ریزی مناسب در کنار تبعیض در صادرات مانع از سرمایه گذاری مناسب می شود.نورایی با بیان اینکه در اصل حدود38 میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد افزود: کمتر از نیمی از زمین زراعی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
سیدرضا نورانی از وقت کشی بعنوان مانعی برای سرمایه گذاری در بخش تولید سخن گفت: نباید فرصت ها را با وقت کشی و نداشتن برنامه مناسب از بین برد.
او با بیان اینکه یک شبه نباید تغییر قانون داد، افزود: صادر کننده بر اساس برنامه ریزی هایی که برای صادرات انجام می دهد نمی تواند در مدت کوتاه تغییر موضع بدهد.وی رونق تولید را وابسته به صادرات ارزیابی کرد و گفت: می توانیم در بسیاری از اقلام مورد نیاز خودکفا شد. اگر تولید حمایت شود به صادرات به موقع و مناسب خواهیم رسید.رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: با وجود دست به دست شدن کالا نمی توان تضمین داد که کالا سالم به مقصد برسد.او از افزایش طول مسیر نقل و انتقالات صادرات به دلیل تحریم ها گفت و افزود: مسیر 5 ساعته قطر امروزه 10 ساعت طول خواهد کشید. وی مهیا شدن زیرساخت های صادرات را خواستار شد.
  علی اکبری در ارتباط تلفنی از اعتماد سازی سخن گفت و افزود: کشاورزی سود ده است و باید بیشتر روی روش ها کار کرد.
نماینده مجلس گفت: مالیات های پنهان و قیمت های دستوری مانع از دستیابی بخش کشاورزی به جایگاه مناسب شده است.
 او افزود: به اعتقاد من باید تعادل در قیمت وجود داشته باشد و واسطه گرها را از چرخه تولید تا صادرات حذف کرد.علی اکبری افزود: باید تولید کننده به حق واقعی خود برسد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: کشاورزی رونق تولید صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد همرسانی «دایان» رویدادی با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان است که توسط طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) برگزار می‌شود.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت را مغتنم شمرده و در حضور بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در بخش‌های خصوصی و دولتی، بشرح زیر به تشریح نیاز‌ها یا قابلیت‌های محصولات دانش‌بنیان می‌پردازند.

 موضوعاتی از جمله استراتژیک بودن و حیاتی بودن محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده (نقش محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده در تقویت اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات محصولات خارجی، ارائه ویژگی‌های فنی محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده، عارضه، نقیصه، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربرد‌های محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها،  نقش محصول یا محصولات دانش بنیان تولید‌شده در تولید پایدار از محورهای این رویداد به شمار می رود.

همچنین ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها؛ کاهش مصرف آب و انرژی؛ تولید انرژی‌های پاک؛ کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ایی، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات؛ بهبود تعمیر و نگهداری؛ افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات؛ هوشمندسازی؛ استفاده از هوش مصنوعی؛ تحول دیجیتال؛ حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، از جمله موضوعات محوری قابل‌طرح در این رویداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خواهد بود.

 رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه خارجی (در صورت بومی‌سازی و وجود رقبای خارجی: قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی)، سهم فعلی از بازار کشور و بازار فرامرزی و طرح پروژه‌هایی که از محصولات دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند نیز از جمله محوریت‌های دیگر این رویداد است.

موضوعات محوری دیگری که قرار است در این گردهمایی دانش‌بنیان‌های معدن، مطرح شود  بازخورد و رضایت پروژه‌ها یا صنایع بهره‌مند از محصولات دانش‌بنیان در مورد قابلیت‌ها و ارزش‌های حاصل‌شده از کاربرد محصول یا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح نیاز‌های مختلف از قبیل نیاز به مشارکت مالی یا بهبود و توسعه‌ی محصول، آینده و افق پیش‌روی استفاده از محصول تولید‌شده بر اساس بازارپژوهی بعمل‌آمده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یا گزارش‌های بازارپژوهی و آینده‌پژوهی مراجع معتبر داخلی یا خارجی خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید