Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عبدالکریم حسین زاده»، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص "اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی" گفت: تدوین منشور حقوق شهروندی صورت گرفته ولی اجرایی نشده است. همیشه تدبیرم این بوده که دولت یازدهم در منشور حقوق شهروندی مانند برجام، پیشا تدوین حقوق شهروندی و پسا تدوین حقوق شهروندی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پیشا تدوین، بله حقوق شهروندی تدوین شد و گفتمان سازی در جامعه شکل گرفت و اذهان مختلف درباره آن صحبت کردند.

او ادامه داد: هنوز دیر نشده است که دولت دوازدهم در خصوص ضمانت های اجرایی، نحوه های اجرایی شدن حقوق شهروندی، تبدیل کردن آن به قانون و رفع موانع قانونی، فعالیت های لازم را انجام دهد. حال این فعالیت می خواهد در قالب لایحه و تقنینی باشد و یا در قالب ایجاد سازمان ها و ساختارهای لازم.

حسین زاده بیان کرد: موضوعی که خودم دو سال پیرامون آن صحبت می کنم این است که بتوانیم سازمان حقوق شهروندی، بوجود آوریم. سازمان حقوق شهروندی اگر متولی داشته باشد و تسری به استان های دیگر داده شود و مردم بتوانند بدون هیچ پرده، دیوار، شبهه و هیچ نوع مسئله و فشاری، موضوعات حقوق شهروندی خود را مطرح کنند، قائدتا دولت هم در موضوعی که مطرح کرده و متولی آن هم خودش بوده در تاریخ سیاسی این کشور، می تواند یک کارنامه اجرایی برای خود داشته باشد که بعد از دوسال و نیم دیگر بگوید من از حوزه حقوق شهروندی با این کارنامه، بیرون آمدم.

نماینده مردم اشنویه گفت: در حال حاضر شخصا دو مانع اساسی برای حقوق شهروندی می بینم، اول بحث ضمانت های اجرایی و تقنینی این موضوع، دوم نبود ساختارهای اجرایی. جدیدا دولت اقدام به تهیه لایحه تشکیل شورای عالی حقوق شهروندی کرده که این لایحه هنوز به مجلس ارایه نشده است. این روزها شاهد هستید که آقای رییسی  به عنوان رییس قوه گفته اند قوه قضاییه هم شورای عالی در این خصوص تشکیل می دهد، چه لزومی دارد که موازی کاری با دولت صورت گیرد؟ لایحه دولت با طرح قوه قضاییه یک کاسه شود و به داخل مجلس بیاید. زیرا لایحه دولت لایحه خوبی است، در آن هم بخش خصوصی دیده شده و هم NGO ها، مراکز دانشگاهی، نمایندگان مجلس، نمایندگان قوه قضاییه، نماینده دادگستری و نمایندگان دولت و همه در آن حضور دارند. این حضور شورای عالی با توجه به سطوح ملی، استانی و محلی اش در  سطح سه گانه ای که دیده شده به اعتقاد من می تواند مفید باشد.

این عضو فراکسیون امید بیان کرد: خوشحال شدم که قوه قضاییه این دغدغه مندی را درخصوص حقوق شهروندی پیدا کرده است اما فرصت سوزی نباید شود. الان که لایحه دولت آماده و دغدغه مند است قوه قضاییه هم بر روی همین لایحه پیشنهاد و یا اصلاحیات خود را ارایه دهد تا عملیاتی شود.

او در خصوص موفق بودن منشور حقوق شهروندی گفت: به نظرمن موفق بودن و یا شکست در همه چیز، نسبی است  نمی توان چیزی را مطلق گرفت؛ چه صفر و چه صد. فکر می کنم اگر نخواهم ناصادق و کلی بین باشم حرکت هایی در این خصوص شده اما قطعا لازم و کافی نیست. انتظار داریم حرکت های اجرا شده به نقطه عالی خود برسد و همه احاد ایران خود را شهروند درجه یک احساس کنند، هیچ کس احساس تبعیض در درونش شکل نگیرد. حتی قاتل و متهم احساس کنند حقوقشان کاملا رعایت می شود، کسی که مورد ظلم واقع شده حقوقش کاملا رعایت شود. به نظرمن مسیر مهمی است که باید پیموده شود و قطعا نیاز دارد که ادبیات نظری و گفتمان سه قوا یک کاسه شود. متاسفانه تا به حال به این موضوع نرسیده ایم.

حسین زاده گفت: در برخورد با کسانی که حقوق شهروندی را به هر دلیلی ضایع می کنند باید بی رحم باشیم. چه من نماینده چه قاضی چه وزیر دولت، هیچ فرقی ندارد. اگر قاطع و محکم برخورد کنیم درست است شهروندان به حقوق خود می رسند اما موضوع مهم در این لایحه، اعتمادسازی و پایداری کشور و نظام است.

حسین زاده درخصوص تذکر حاجی دلیگانی درباره منتشر نشدن جزییات حادثه هوایی تهران-یاسوج مطرح کرد: من اطلاعی ندارم آنچه که در کمیسیون عمران بوده گزارشش در صحن علنی قرائت شده است. اگر گزارشی دیگری هست و یا گزارشی در کمیسیون اصل نود شکل گرفته اطلاع ندارم. شاید این دوستان نسبت به نوع کیفیت گزارش ایراد داشته باشند که این حق طبیعی آنها است و احتمالا ایراداتی داشته باشد. باید از حاجی دلیگانی پرسش شود گزارش کجا تهیه شده و کجا باید قرائت می‌شد و چرا قرائت نشده است.

خبرنگار: رستمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران حقوق دولت سه گانه شهروند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۷۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۹۸ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از این جلسه در خصوص پیشنهاد تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار بیان کرد: براساس تأکید رئیس جمهور بر ضرورت وجود هیئت امنای مشترک و متمرکز برای هدایت تمامی ستادهای فناوری با حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه شماره ۸۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد ماده واحده‌ای در خصوص تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار تدوین و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور ارتقای عملکرد و بهره‌وری ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و ایجاد زمینه ساختاری لازم برای رفع چالش‌های اداری و مالی موجود این ستادها ماده واحده پیشنهادی خود را برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد علم و فناوری ارسال کرد که پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی در این ستاد، موضوع در این جلسه ارائه شد و با استماع نظرات اعضای شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مقرر شد در جلسه آتی این شورا در خصوص اعضای این هیات امنا و حوزه وظایف آن جمع‌بندی صورت گیرد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص نهایی‌سازی پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی بیان کرد: پیشنهاد تدوین سند ملی توسعه فناوری‌های کوانتومی توسط سازمان انرژی اتمی مطرح شد و در جلسه ۱۳۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورخ مقرر شد تدوین سند در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گیرد. به منظور مشارکت سایر دستگاه‌ها در تدوین این سند مکاتباتی در این خصوص صورت گرفت و با توجه به تدوین سندهای مختلف بخشی در این خصوص توسط دستگاه‌های مختلف، تمامی این سندها برای تهیه سند واحد و یکپارچه کوانتوم با ابعاد ملی دریافت و مقرر شد بررسی و نهایی‌سازی پیش‌نویس این سند در قالب میز تخصصی تدوین سند کوانتوم انجام گرفته و برای طی فرآیند تصویب در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طرح شود.

وی افزود: میز تخصصی تدوین سند کوانتوم پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اولین پیش‌نویس این سند برای طرح در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آماده کرده است. در این جلسه پس از بیان اهمیت برنامه‌ریزی راهبردی در علوم و فناوری‌های کوانتومی و ملزومات توسعه این فناوری، کلیات سند مطرح شد. در جلسات آتی ستاد، در خصوص جزئیات و برخی موارد باقیمانده تصمیم گیری خواهد شد، و امیدواریم طی هفته های آینده بتوانیم به تصویب ‌پیش نویس در ستاد، جهت طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم.

کد خبر 6094487

دیگر خبرها

  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی / مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟
  • آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود