Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@14:57:48 GMT

چگونه در طبيعت به آرامش مي رسيم؟

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۷۹۹۰

چگونه در طبيعت به آرامش مي رسيم؟

خبرگزاري آريا -
رابطه با طبيعت
سپري کردن زمان در طبيعت ميتواند حس رفاه عمومي و ارامش را براي اشخاص در پي داشته باشد، زندگي در مناطقي با درختان بيش تر سبب افزايش درک فرد از سلامت جسمي و روحي ميشود و خطر بيماري هاي قلبي عروقي را کاهش ميدهد .
در نظر گرفتن وضعيت زندگي، کاهش استرس، و لذت بردن از طبيعت و داشتن زمان کافي براي لذت بردن از همراهي دوست ها و خانواده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دست يابي به ارامش حقيقي يکي از خواسته هاي دائمي بشر بوده است. بي ترديد بخش وسيعي از تلاش هاي علمي بشر و کشف رازهاي ناگشوده جهان طبيعت براي دسترسي به امکاناتي بوده است که ارامش و آسايش را براي انسان به ارمغان آورد. امروزه با وجود تمام رفاه و آسايشي که انسان معاصر در سايه ي امکانات و پيشرفت هاي به دست آمده ، از آنها برخوردار شده و وضعيت زندگي وي را بسيار اسان کرده است؛ ولي مشکلات جديدي هم پيش روي او قرارگرفته است.
انسان متمدن مدرن به علت بهره‌برداري بي رويه از طبيعت و ماشين زدگي با مسايل فراواني روبرو شده است. تا زمانيکه انسان زندگي روستايي را داشت، سختي هاي عديده ي مدرن وجود نداشت؛ ولي از زمانيکه از روند زندگي روستايي به شهرنشيني تغيير شرايط داد و روابط ي خود را با« طبيعت» قطع کرد با سختي هاي روان شناختي، جسماني و اجتماعي فراواني روبرو شد. بسياري ازکارشناسان معتقد هستند که برگشت به طبيعت و تجديد روابط با آن، ميتواند يکي ازمهم ترين راهکار ها براي جلوگيري و درمان اثرات منفي زندگي صنعتي باشد.
پناه بردن به طبيعت ميتواند « ارامش گم شده» را به فرد بازگرداند؛ به دليل آن که طبيعت مادر انسان است و انسان تنها در اغوش اوست که ارام مي گيرد، رشد ميکند و به کمال ميرسد . انسان از روزي که طبيعت را شناخته، از جهات سلامت روان شناختي و فيزيکي انواع فايده ها را در طول تاريخ از طبيعت کسب نموده است .« هم زيستي با طبيعت» تأثير تعيين کننده اي در تقويت روحيه ي نشاط ، شادي و طراوت و ايجاد ارامش عميق دروني در اشخاص دارد.
حضور در طبيعت زيباي خداوند و برخوردار شدن از جذابيت هاي دلپذير آن
حضور در طبيعت زيباي خداوند و برخوردار شدن از جذابيت هاي دلپذير آن سبب توليد نشاط و سبک بالي، بالا رفتن ميزان خوشحالي دروني و بيروني، رفع خستگي هاي جسمي و رواني، تمدد اعصاب و حتي بالا رفتن طول عمر مي گردد. طبيعت پيوسته يار و ياور انسانها براي رها شدن از حالات و احساسات ناخوش‌آيند و رسيدن به حس بهتر بوده و هست.
رابطه با طبيعت و لذت بردن از منظره ها زيباي آن، ساده ترين راه ممکن براي کسب ارامش و لطيف سازي روح و روان انسان است. نتيجه پژوهش پژوهشگران رفتارشناسي در آمريکا نشان ميدهد :خريد گل، نگاه کردن و کاشتن گل، سبب پيدايش حس مثبت انديشي، خوشحالي، دوري از غم و ارامش ميشود . رفتن به دامان طبيعت، بهمراه خانواده و دوستان، نگاه کردن به گل هاي زيبا و درختان سرسبز، بطور چشم گيري به متعادل شدن رفتارها و افکار نامتعادل منجر شده و اتصال عصبي مثبت در مغز، بوجود مي آورد.
اين حس در تمام اشخاص، در هر سني که باشند، به خوبي ظاهر ميشود .« گل ها» با تنوع در رنگ هاي زيبا و رايحه هاي بي مانند خود، حس سرزندگي، هيجان، ارامش و امنيت را در ما بوجود مي آورند. بي ترديد حضور گل و گياه در فضاي زندگي، روحيه ي انسان را لطيف و شاد ساخته و اين خوشحالي و سرزندگي به سايرين هم منتقل خواهد شد. گل نشانگر « همکاري و دوستي» است؛ براي اين که با هديه دادن آن به سايرين، لذت بردن از زيبايي و ارامش را با يک ديگر تقسيم مي کنيم.
اهميت طبيعت تا بدان جاست که شاخه اي از پزشکي به اسم« طبيعت درماني» منحصرا با استفاده از درمانهاي طبيعي اطراف ما مانند:نور خورشيد، هوا، آب و... به درمان بيماريها مي پردازد. اين روش معتقد است که بسياري از بيماريها و ناراحتي ها ناشي از ذهن آشفته بيمار است و عناصر و نيروهاي موجود در طبيعت بهترين روش براي رها شدن حافظه از فشارهاي رواني، اصلاح زندگي و بازگردانيدن بدن، به وضعيت طبيعي آن است.
رفتن به طبيعت براي ارامش بسيار خوب است
مطالعه اي تازه نشان ميدهد که صرف کردن هفته اي 2 ساعت در طبيعت کافيست تا به مقدار لازم از فوايد آن بهره مند شد.
رفتن به طبيعت براي ارامش بسيار خوب است ولي متأسفانه براي تمامي و هميشه ميسر نيست ولي نمونه ي کوچک طبيعت دردسترس تمامي قرار دارد..... پارک تقريبا در تمامي محلات يک پارک کوچک وجود دارد ، سعي کنيد در وهله ي نخست با خانواده و اگر نشد تنها مرتب به پارک سر بزنيد. از آن جا لذت ببريد و ارام باشيد.
براي ارامش داشتن از منزل بيرون برويد. به طبيعت، صحرا، پارک يا هر جاي ديگري. بالاي کوه يا.. صرفا نفس بکشيد. با تمام وجود نفس بکشيد.
در طبيعت اندکي راه برويد، حتي يک پياده روي کوتاه هم ميتواند ذهن شما را آرام کند.
براي خودتان باغچه کوچکي درست کنيد. رسيدگي به يک باغچه حتي به يک گلدان کوچک تأثير زيادي در آرام کردن شما دارد. در واقع طبيعت اثر مستقيمي روي روح انسانها دارد. احتمالا در ساختمان کوچک شما امکان گلکاري يا پرورش گياهان و سبزي ها نباشد ولي مراقبت از يک گلدان گل غير ممکن نيست.
قسمتي از وقت خود را به تماشاي حيوانات اختصاص دهيد. تحقيقات به عمل آمده نشان ميدهد افرادي که پس از عمل جراحي رابطه بيشتري با حيوانات داشته اند سريعتر بهبود يافته اند. شما هم ميتوانيد مقطع کوتاهي به حرکات يک گربه نظر کنيد، اسب ها را تماشا کنيد و…
نتيجه يک پژوهش روي دانشجويان “نشان داد که سطح کورتيزول –هورمون نشان دهنده ي تنش- در دانشجوياني که به مدت دو شب به جنگل فرستاده شدند پائين تر از آن هايي بود که در شهر بودند. پژوهشگران در پژوهش ديگري هم دريافتند سطح کورتيزول و ضربان قلب در سوژه هايي که زماني را در جنگل سپري کرده بودند در مقايسه با اشخاص داخل شهر کاهش يافته بود.
طبيعت به ما ياد ميدهد که چه طور ميتواند هر چيزي در جاي خود بکار گرفته شود
هنگامي که به طبيعت مي رويد تا آن جا که ميتوانيد آن جا باشيد، مانند بيماري که پيش پزشک رفته است خودتان را به دست هاي آن پزشک ماهر يا جراح بسپاريد تا درد و بيماري شما رفع شود. مانند بنا يا طرح ساختماني که خود را براي ساخت يا بازسازي دست يک معمار هنرمند سپرده است خودتان را به دست طبيعت بسپاريد، آن جا باشيد و آگاهانه حضور داشته باشيد تا آن بازسازي ها و جراحي ها روي روان شما صورت گيرد.
تا آن جا که ميتوانيد از حواس خود کمک بگيريد تا ذهن، شما را جاي ديگري نبرد. به عنوان مثال هنگامي که کنار دريا مي رويد بر حس شنوايي خود ميتوانيد تمرکز يابيد، صداي موج هايي که جلو مي آيند و در ادامه مي شکنند ميتواند شما را هم چنان در اتصال با طبيعت نگه دارد.
از حواس لامسه خود بهره ببريد و بدون کفش روي ماسه هاي نرم ساحل راه برويد، از بينايي تان بهره ببريد و نگاه کنيد که اگرچه تمامي موج ها شبيه به هم هستند، ولي در واقع اصلاً موجي دقيقاً مثل موج ديگري نيست و هر لحظه دريا امضاي تازه اي روي موج ها مي گذارد، هم چنان که درخت روي هر برگ خود امضايي جديد و متفاوت گذاشته است. درک عميق اين طراوت در تازه گشتن حال انسان هم تاثيرگذار است.
در جنگل متوجه مي شوم که زندگي و مرگ کنار هم چه قدر مسالمت آميز همسايگي ميکنند ، بدون اين که ترس، واهمه و اضطرابي در بين باشد. درخت پير خشک ميشود ، مي شکند و به زمين مي افتد و کم کم آغاز ميکند به تجزيه شدن و مجدداً به همان خاکي برميگردد که از آن برخاسته است. مي بينيم که در جنگل، تغيير شکل ها رانده نمي شود، بلکه به اغوش کشيده ميشود .
در جنگل هراسي از تغيير شکل وجود ندارد، زيرا موجودات هر آن با آن چيزي که هستند زندگي ميکنند ، درصورتي که کودکند با بچگي شان هستند و درصورتي که جوان هستند با جواني شان هستند و درصورتي که کهنسالند و پير و فرتوت هستند و در برابر اين تغييرات ايستادگي نمي کنند. نه درخت پير سعي ميکند دوباره به جواني برگردد و نه درخت جوان مي هراسد که يک روز پير ميشود ، زيرا اين ترس آنها را از آن بودن حقيقي جدا مي سازد.
از طرف ديگر طبيعت به ما ياد ميدهد که چه طور ميتواند هر چيزي در جاي خود بکار گرفته شود. چه طور ميشود يک کار تيمي بي نقص را به نتيجه رساند. در طبيعت چنانچه توجه کنيم مي بينيم که يک مجموعه پروژه اي را پيش مي برد و پروژه رشد يک پروژه تيمي است نه شخصي، به عنوان مثال درست است که يک درخت رشد ميکند يا ميوه اي ميرسد ، ولي آن درخت يا آن ميوه ثمره همکاري مجموعه اي به اسم نور، هوا، گرما، سرما، خاک و آب و... است.
درواقع طبيعت به ما ميگويد حال خوب در يک شکل وسيع تر بستگي به درک و همکاري متقابل دارد، اتفاقي که گاه به ندرت در جوامع انساني روي ميدهد ، از اين روست که ما تمايل به فرار از اين رابطه داريم.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا دشتی بعد از ظهر یکشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز بسیج کارگران و کارخانجات که با حضور مسئولان استانی و کارگران در جزیره صدرا برگزار شد اظهار کرد: اسلام نگاه بسیار ویژه ای نسبت به قشر کارگر دارد زیرا این قشر تأثیرگذار باعث پیشرفت جامعه در عرصه‌های مختلف می‌شود.

جانشین فرماندهی سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر با بیان اینکه دشمنان با آوردن تحریم سعی در ناامید کردن جامعه نسبت به آینده دارند، تصریح کرد: علیرغم تحریم‌های مختلف دشمنان کشور توانسته است در زمینه‌های متعددی همچون هسته‌ای، پزشکی، تکنولوژی، عمران، کشتی سازی، صنایع دفاعی و نظامی و غیره، دست‌آوردهای بسیاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد گفت: شایسته است مسئولان ذیربط نسبت به بیمه کارگران، ایمنی کار و افزایش مهارت کارگران اهتمامی بسیار ویژه داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با بیان اینکه کارفرمایان باید مزایای کارگران را رعایت کنند اظهار داشت: شایسته است تمامی دستگاه‌های استان نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند زیرا در غیر این صورت اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.

مصدق کشاورزی در پایان اذعان کرد: اکثریت جامعه را قشر کارگر پوشش می‌دهد و رفاه این قشر به معنای رفاه اکثریت جامعه است.

در پایان این مراسم از کارگران نمونه شرکت صدرا با اهدای هدیه و لوحی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091452

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • ویسی، در و پنجره‌های فولاد را بست!
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب