Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-02@02:22:02 GMT

بحران کمبود پزشک جدی‌تر از همیشه

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۸۲۲۳

بحران کمبود پزشک جدی‌تر از همیشه

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی درباره وضعیت تعداد و نحوه توزیع پزشک در کشور، گفت: در حال حاضر در کشور شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و داروساز 1.6 به ازای هر 1000 نفر جمعیت است. این درحالیست که کف مورد نیازمان در این زمینه 2.5 نفر به ازای هر 1000 نفر بوده و حتی بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه شاخصی بین 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 تا 5 نفر به ازای هر 1000 نفر جمعیت دارند.

کمبود جدی پزشک در کشور
وی با بیان اینکه بنابراین ما در کشور با کمبود پزشک مواجهیم،‌ افزود: علی‌رغم تربیت نیروهای پزشکی که داشتیم، تعدادی از این افراد به دلیل ملاحظاتی که در انتخاب دانشجو وجود داشته و بنابر شرایطی که داشتند، به خارج از کشور رفته‌اند. بر این اساس به کمبود جدی پزشک دچار هستیم. بنابراین باید از شاخص 1.6 پزشک به ازای هر 1000 نفر به 2.5 پزشک در هر 1000 نفر برسیم.

سیاست مجلسی‌ها برای رفع مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم
حریرچی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی طی چند سال اخیر، سیاستی را اتخاذ کرد که بر اساس آن باید حدود 30 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها را به دانشجویان مناطق محروم اختصاص دهیم و آنها هم متعهد می‌شوند که سه برابر دوره تحصیل‌شان، یعنی 21 سال در آن منطقه محروم، کار کنند. امیدواریم با این سیاست که انشاءالله از سال آینده اولین فارغ‌التحصیلان آن بیرون می‌آیند، بتوانیم در میان مدت نیاز مناطق محروم به پزشک را به این صورت رفع کنیم.

چند پزشک در روستاها مشغول به کارند؟
معاون کل وزیر بهداشت درباره وضعیت پزشک در برخی مناطق روستایی و مرزی نیز گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت،‌ باید حدود 6000 پزشک در مراکزمان در روستاها و مناطق محروم می‌داشتیم، اما فقط 4400 پزشک در این مناطق داشتیم. این درحالیست که بعد از طرح تحول سلامت استانداردهایمان را بهبود داده و در حال حاضر 6800 پزشک در مناطق روستایی مشغول به کارند. البته این موضوع به این معنا نیست که هر روستایی پزشک دارد. زیرا ما برای اینکه پزشک به یک روستا بفرستیم، سطح‌بندی داریم و بر اساس تعداد جمعیت باید برای اعزم و استقرار پزشک، حد جمعیتی رعایت شود.

حریرچی تاکید کرد: در حال حاضر می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که هیچ روستایی نیست که طبق استانداردهای جمعیتی باید پزشک داشته باشد،‌ اما پزشک در آنجا نباشد. به هر حال گاهی درخواست می‌شود که روستای 50 خانواری یا 100 خانواری هم پزشک داشته باشد، اما معمولا هیچ کجای دنیا به این صورت پزشک توزیع نمی‌کنند.

وی درباره نحوه توزیع پزشکان نیز گفت: توزیع پزشک ما نسبتا عادلانه است،‌ اما اشکالش این است که در شرایط فعلی وزارت بهداشت برای پزشک عمومی و متخصصین به طور متوسط دو سال اختیار توزیع دارد و بقیه سال‌ها را پزشکان خودشان تصمیم می‌گیرند که کجا خدمت کنند. بنابراین آن قسمت از توزیع پزشک که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، عادلانه است، اما بعد از آن شرایط متفاوت می‌شود. به عنوان مثال می‌بینیم که در برخی تخصص‌ها تا 40 درصدشان در تهران مستقر هستند. چنین چیزی مطلوب نیست و امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک سیاست مناطق محرومِ مجلس، حل کنیم. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۸۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود

ایسنا/گیلان مسئول کانون جوانان رضوی گیلان گفت: در دهه کرامت امسال گیلان میزبان ۳ کاروان حامل پرچم حرم مطهر رضوی است که یک کاروان به صورت ویژه در مناطق محروم استان حضور خواهند داشت.

 اسحاق معبود مژدهی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان گیلان امسال میزبان سه کاروان حامل پرچم آستان مقدس حرم مطهر علی بن موسی‌الرضا در دهه کرامت است.

وی با بیان اینکه سال قبل میزبان دو کاروان بودیم، افزود: هر کاروان متشکل از چهار نفر است که لباس خدمت رضوی را می‌پوشند و پرچم مقدس و مطهر بارگاه حرم علی بن موسی الرضا را به استان‌ها می‌آورند.

مژدهی گفت: امسال این ۳ کاروان به همه ۱۷ شهرستان اصلی استان گیلان خواهند رفت و در ابتدای ورود با نماینده ولی فقیه دیدار دارند و از جمله برنامه های آنها حضور در گلزار شهدا، سرکشی به خانواده شهدا، عیادت از بیماران، سرکشی و احوال‌پرسی از زندانیان، حضور در مدارس و نواخته شدن زنگ دهه کرامت را می توان نام برد.

 وی افزود: با توجه به حضور ۳ کاروان در ۱۷ شهرستان و بخش ها و روستاهای این مناطق، پیش بینی می‌شود این کاروان‌ها امسال در بیش از ۸۰۰ نقطه حضور پیدا خواهند کرد.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان گفت: امسال یکی از این ۳ کاروان ویژه مناطق محروم است از جمله مناطق ییلاقی و روستایی با محوریت مناطقی که تا به امروز این کاروان ها حضور نداشتند.

مژدهی تصریح کرد: کاروان زیر سایه خورشید از روز بیست و دوم اردیبهشت ماه وارد شهرستان رشت می‌شوند و تا یک روز بعد از میلاد امام رضا در اول خرداد ماه در استان گیلان حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه کانون جوانان رضوی همه ساله در ایام دهه کرامت برگزار کننده قسمتی از جشنواره زیر سایه خورشید است، گفت: این برنامه‌ در آغاز بین چند استان محدود بود و امسال در هفدهمین سال برگزاری خودش در قالب یک جشنواره بین‌المللی برگزار می شود.

مژدهی تصریح کرد: برگزارکنندگان این جشنواره، مجموعه‌ای از تشکل‌های مردمی هستند و در قالب ارتباط غیراداری با آستان قدس رضوی بابت اعزام این کاروان‌ها به استان‌ها و با اسم اختصاری "شجر"؛ شبکه جوانان رضوی؛ همکاری دارند.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان با تاکید بر اینکه هدف از حضور این کاروان‌ها در سراسر کشور و در استان گیلان احیای سنت زیارت از راه دور است، تاکید کرد: این کاروان‌ها متشکل از خادمین فرهیخته‌ از آستان قدس است و آستان قدس برای انتقال و ابلاغ پیام جشن‌های دهه کرامت، از بهترین آنها استفاده می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد
  • بررسی کمبود شیرخشک در داروخانه ها
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  • ساخت ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم ۵ استان کشور