Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:40:59 GMT

دیدگاه های مطبوعات شیراز درباره مسائل روز

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۲۴۶۳

دیدگاه های مطبوعات شیراز درباره مسائل روز

روزنامه‌های خبرجنوب، عصرمردم، سبحان، تماشا، طلوع، افسانه، نیم نگاه و شیرازنوین نشریات روزانه شهر شیراز هستند.
در این مطلب، مروری بر برگزیده تحلیل‌ها و یادداشت‌های این نشریات خواهیم داشت.

تفاهم ویرانگر
روزنامه عصرمردم در شماره ۶۶۶۱ سرمقاله‌ای با عنوان " تفاهم ویرانگر" منتشر کرد. این مطلب به قلم اسماعیل عسلی سردبیر روزنامه نوشته که در آن آمده است:
"حتماً تاکنون شنیده‌اید که می‌گویند هر سخنی جایگاهی دارد این حرف از یک منظر درست است به این معنا که مثلاً وقتی در مجلس سوگواری نشسته‌ایم متانت و سکوتی که اقتضای چنین مجلسی است را رعایت کنیم یا در مجلس عروسی و جشن با نشاط جلوه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی تلقی مزورانه‌ای از چنین توصیه‌ای دارند و منظورشان این است که با هر کسی به گونه‌ای سخن بگوییم که خوشایند او باشد.

سردبیر عصر مردم نوشت: چنین رویه‌ای زمینه را برای ظلم‌پذیری و شنا در مسیر حرکت رودخانه فراهم می‌کند. شاید این فرهنگ بیمار ریشه در تاخت و تازهای اقوام گوناگون به این آب و خاک داشته باشد. وقتی به دانش‌آموز می‌گویند مدرسه جای این کارها نیست یعنی خارج از مدرسه وضعیت متفاوت است. وقتی به مرد یا زنی می‌گویند در محیط عمومی نباید اینگونه ظاهر شوی یعنی محیطی که عمومی تلقی نشود شرایط متفاوتی دارد. یک جوان در جامعه‌ی ما روزی چندین نقاب عوض می‌کند و عملاً به او تفهیم کرده‌اند که رفتارش نباید برای او مشکل‌ساز شود.

وی معتقد است: رفتارهای مزورانه زمینه‌ساز بسیاری از مفاسد اخلاقی و اقتصادی است. اگر واقعاً می‌خواهیم با مفاسد اقتصادی و اخلاقی به صورت ریشه‌ای مبارزه کنیم باید مردم را صریح‌اللهجه و صادق بار بیاوریم. اینکه فردی می‌تواند مراتب ترقی را طی کند و به پست‌های مهم مالی و اداری برسد و سپس پول‌های بیت‌المال را بردارد و بگریزد به دلیل همین نقاب بر چهره داشتن‌هاست. کسی که از روی صداقت از شما انتقاد می‌کند نباید در تنگنا قرار گیرد زیرا اینگونه افراد نه تنها خطری ندارند بلکه به شفافیت فضا کمک می‌کنند. باید از کسی ترسید که با مد و تشدید از چیزی تعریف می‌کند که آن را قبول ندارد ولی عملاً به دنبال منافع شخصی خودش است.

عسلی افزود: نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد هم مردم و هم مسئولین برخی اوقات در مورد اینکه نمی‌توانند حقایق را با یکدیگر در میان بگذارند تفاهم دارند. چنین تفاهمی ویرانگر است. اولین اثر رواج دروغ، پایین آمدن کیفیت گفته‌ها و رفتارهاست. اگر زمانی مردم به این باور برسند که نمی‌شود به ظاهر هیچ کسی اعتماد کرد یعنی همه نقاب بر چهره دارند. به همین دلیل هر آماری که مبتنی بر کمیت و ظاهر افراد باشد قابل اعتماد نیست چه اقتصادی باشد و چه اخلاقی! و حتی به جمعیت‌ها و همایش‌ها نیز نمی‌توان اعتماد کرد زیرا ما از نیت و انگیزه‌ی افراد خبر نداریم. چینش و تفکیک سلیقه‌ای مردم هرگز راهگشا نبوده و نیست.
سردبیر عصر مردم ادامه داد: یک سیستم کارآمد نیازی به تبلیغات پرهزینه برای توجیه برخی رفتارها ندارد زیرا وجدان عمومی در مقام داوری عملکردها دچار خطا نمی‌شود؛ وجدان عمومی ناخالصی‌ها را غربال می‌کند لذا اگر مسئولین گاهی افکار عمومی را با خود همراه نمی‌بینند به جای تلاش برای ایجاد تغییر در نگاه مردم، نیازمند بازنگری در عملکرد خود و تلاش برای جبران اشتباهات رخ داده هستند. بارها اتفاق افتاده که افکار عمومی در اوج نارضایتی از روند امور، واکنش مثبتی نسبت به برخی سخنان و اقدامات مسئولین داشته‌اند و همین امر نشان دهنده این است که وجدان عمومی به خطا نمی‌رود. مسئولین نیازمند این هستند که هر روز تصویر خود را در آینه افکار عمومی ببینند به همین دلیل نیازمند رسانه‌هایی صادق و نترس هستند.

بیانیه گام دوم انقلاب و نقش دانشگاهیان در این زمینه
روزنامه تماشا دیگر روزنامه چاپ شیراز نیز در شماره ۱۸۴۷ یادداشتی با عنوان "بیانیه گام دوم انقلاب و نقش دانشگاهیان در این زمینه " منتشر کرده است. این یادداشت به قلم سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی است.
وی نوشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صادره از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سند پیشرفت ایران در سال‌های آتی برای رسیدن به فرهنگ و تمدن متعالی ایرانی و اسلامی بوده و در واقع نشانگر اهمیت فوق العاده و ضرورت فوری در مسائل گوناگون کشور است و همه اقشار باید به اجرایی شدن مطالبات مندرج در آن کمک کنند.یکی از جمله اقشاری که در این رابطه باید وجهه همت خود را به کار بسته و پاسخگوی مفاد مندرج در این نقشه راه و سند پیشرفت مملکت باشند قشر شریف و ارزشمند دانشگاهیان به ویژه اساتید دانشگاهی و تشکل‌های آنان از هر طیف و جریان سیاسی است زیرا به گمان خیلی‌ها بیانیه دوم انقلاب بیانیه‌ای صرفاً سیاسی است ولی بر خلاف نظر آنها، بیانیه بیشتر شامل تأکید بر شعارهای اولیه انقلاب اسلامی و ضرورت تحقق آنها بود و مقام معظم رهبری در پیام‌هایی بر ضرورت تفسیر و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کردند و فرمودند بیانیه گام دوم انقلاب باید گفتمان عمومی در دانشگاه‌ها شود.
ارسنجانی افزود: اکثر نسل جوان ما اکنون در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند و به طور کلی ما کشور ما کشوری جوان است و اولین باب از بیانیه گام دوم انقلاب هم مربوط به پژوهش و رشد علمی می‌باشد. استادان بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید بر آن باشند که راه بنیادین رسیدن به ایرانی آباد، پیشرفته و الگو در محیط منطقه در ایجاد و تقویت ساختارهای علمی و فناوری کشور است و این مسئله با اراده وخواست دانشگاهیان اتفاق می‌افتد.

تحلیل سخنان ترامپ درباره جنگ با ایران
روزنامه طلوع نیز در شماره ۲۵۴۸ خود به با انتشار تیترهای " ترامپ: در صورت وقوع جنگ، قول می‌دهم که زیاد طول نکشد" و "واکنش رئیس جمهور فرانسه به سخنان ترامپ درباره جنگ با ایران: هیچ جنگ کوتاهی وجود نخواهد داشت" به تحلیل این خبر پرداخت.
در این مطلب آمده است: اینکه غربی‌ها و به ویژه آمریکا چه نقشه‌هایی برای ایران در سر می‌پرورانند به طور قطع و یقین قابل پیش بینی نیست، آیا علاوه بر فاز اقتصادی وارد فاز نظامی هم می‌شوند یا نه؟ فعلاً مبهم است اما آنچه قطعی است جنگ اقتصادی است که یک سال است با شدت جریان دارد. چه درجنگ اقتصادی و چه در جنگ نظامی مسئولان کشور باید راه حل داشته باشند.
در این تحلیل تاکید شده است: راه حل هم باید به گونه‌ای باشد که برای مردم قابل قبول باشد، اگر قابل قبول شد قابل تحمل هم خواهد شد. اینکه جنگ اقتصادی بدتر است یا جنگ نظامی؟ هر کدام بدی خاص خود را دارد اما یقیناً اگر هر دو جنگ یکی پس از دیگری بر مردم تحمیل شود کوتاه مدت خواهد بود. چه این نظر درست باشد یا غلط خسارت‌های جانی و مالی و امنیتی آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.
در ادامه این تحلیل بیان شده است: امیدواریم حال که در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم با درایت و خردمندی مسئولان کشور اجازه شروع جنگ نظامی را به طرف مقابل ندهند، چون پس از شروع، پایان آن برای هیچکدام از طرفین قابل محاسبه نخواهد بود.

گرما و مصرف بهینه
روزنامه خبر جنوب در شماره ۱۱۱۳۳ در ستون یادداشت روز، مطلبی با عنوان "گرما و مصرف بهینه" منتشر کرد. در این مطلب به قلم محمد جلالی آمده است: تیرماه یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال فرا رسیده و لزوم مصرف بهینه از برق بیش از پیش احساس می‌شود.
نویسنده در ادامه با اشاره به اقدام مثبت در کاهش ساعت کاری ادارات دولتی در شهرستان‌های استان فارس بیان کرده است: با تمام تمهیدات انتظار می‌رود مردم و صنوف مختلف به خصوص مغازه داران نسبت به رعایت حداکثری مصرف برق اقدام کنند.
در ادامه این یادداشت گفته شده است: چراغ‌های فراوان و استفاده بی حد از کولرهای آبی و گازی سبب می‌شود تا خاموشی ناخواسته به سراغمان بیاید. یادمان نرود خاموش کردن حتی چند دقیقه کولر و یا خاموشی یک چراغ می‌تواند عامل بسیار مهمی در مصرف بهینه برق باشد و تجربه تلخ خاموشی‌های پارسال را با مدیریت بهتر امسال می‌توان به فراموشی سپرد.

درد اصلی
روزنامه افسانه در شماره ۳۸۹۶ یادداشتی با عنوان "درد اصلی" منتشر کرده است. در این مطلب به قلم حمید مقدس فرد آمده است: آموزش در ایران به کار تولید ثروت نمی‌آید که این یعنی درس خواندن درآمدساز نیست، در نتیجه درس خوانده‌ها در ایران گرفتار یک جور زندگی گیاهی هستند و به جز انبود بی کارهایشان شمار فراوانی از شاغلان در رشته‌های شغلی کار می‌کنند که با رشته تحصیلی شأن ارتباطی ندارد.
در ادامه این یادداشت بیان شده است: آنها مانند توده مردم زندگی فرهنگی پرباری ندارند و از اندیشگی شخصی بهره چندانی ندارند یعنی که مغز آنها جز در خدمات اداری که بر عهده شأن گذاشته شده در خواندن و دیدن و گفت و گو به کار گرفته نمی‌شود و داده پردازی از فعالیت‌های کلیدی آن نیست.

مشکلات اقتصادی عاملی مؤثر در افزایش طلاق
روزنامه سبحان چاپ شیراز نیز در شماره ۴۹۰۸ یادداشتی با عنوان " مشکلات اقتصادی عاملی مؤثر در افزایش طلاق" منتشر کرده است. در این یادداشت به قلم سمیه رعیتی آمده است: با مرور بر آماری که منتشر می‌شود ملاحظه می‌کنیم که تمام فرهنگ سازی ها و کارهایی که برای افزایش آمار ازدواج و سوق دادن جوانان به سمت تشکیل زندگی مشترک صورت می‌گیرد با این حال این طلاق است که روند فزاینده ای دارد و سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا چنین اتفاقی رخ داده و چه عواملی در این قضیه دخیل هستند؟
نویسنده در ادامه نوشته است: در بررسی این قضیه نمی‌توان صرفاً یک عامل را دخیل دانست بلکه عوامل متعدد و گوناگون دست به دست هم می‌دهند تا کار به اینجا بکشد. یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار که گاهی نقش آن نادیده گرفته می‌شود تورم و گرانی جنس هاست. در این شرایط که قیمت اجناس و هزینه‌های مسکن و زندگی روز به روز افزایش می‌یابد افراد فقیرتر شده و دیگر کسی حاضر نیست ازدواج کند چرا که جوان امروز از زیربار چنین مسئولیت سنگینی رفتن می ترسد و نمی‌داند آیا می‌تواند از پس هزینه‌های امرار و معاش یک خانواده برآید؟ در شرایط کنونی هیچکس نمی‌داند آیا این میزان حقوقی را که دارد، فردا هم دارد یا نه و این عدم ثبات و آرامش نداشتن از سویی منجر به ترس از ازدواج و از سوی دیگر منجر به بداخلاقی‌های ناخودآگاه با افراد خانواده می‌شود.

مسئله حجاب (سَتر)
روزنامه شیرازنوین چاپ شیراز نیز در شماره ۷۳۷ یادداشتی با عنوان مسئله حجاب (سَتر) " منتشر کرد که این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی است.
وی نوشت: اولین نکته‌ای که باید درباره حجاب مطرح کرد، فرهنگی بودن موضوع آن و توجه به آثار فقها و دانشمندان معاصری چون استاد شهید مرتضی مطهری است. جوامع دارای فرهنگ دینی و تربیتی به معنای واقعی که در آن سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز انجام شده باشد، به موضوع حجاب توجهی ویژه دارند. به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته در امور تربیتی در این حوزه کاستی‌های بسیاری وجود داشته و اینک با مشکلات بزرگی روبرو شده‌ایم. آیا متولیان امر تاکنون سری به بازار پوشاک کشور که مملو از اجناس وارداتی یا دارای طرح و برش وارداتی است، زده‌اند؟ پوشش امروز مردم این دیار حاصل بی‌توجهی به امر واردات است.
وثوقی ادامه داد: وارداتی که لجام گسیخته از کشورهای مبدأ به سوی بازارهای کشورمان سرازیر شده و ما با ساخت مجتمع‌های تجاری پی‌درپی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد بارانداز کالاهای خارجی به آن دامن زدیم. متأسفانه این بازار و عرضه محصولات آن، متأثر از تبلیغات فرهنگ خارجی است که پوشش (حجاب) ما را متأثر از خود ساخته است. ما دربرابر امور فرهنگی و آنچه وارداتی قلمداد می‌کنیم، فقط و فقط ژست متفکرانه یا قلدرانه گرفته‌ایم. کنشی که واکنش‌های منفی در پیش داشته است، اقدامات سلبی که دستاوردی جز تنش‌های اجتماعی به دنبال نداشته است.
در این یادداشت آمده است: استعمال کلمه «حجاب» در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها کلمه «سَتر» که به معنی پوشش است به کار رفته است. فقها چه در کتاب الصلوة و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شده‌اند، کلمه «ستر» را به کار برده‌اند، نه کلمه «حجاب» را. بهتر این بود که این کلمه عوض نمی‌شد و ما همیشه همان کلمه «پوشش» را به کار می‌بردیم، زیرا چنانکه ذکر شده، معنی شایع لغت «حجاب» پرده است و اگر در مورد پوشش به کار برده می‌شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
در ادامه این یادداشت گفته شده است: از نظر اسلام محدودیت کامیابی‌های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع، از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‌گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.
در بخش دیگری از این یادداشت بیان شده است: فلسفه پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است. بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی و بعضی مربوط است به بالابردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او. حجاب در اسلام از مسئله کلی‌تر و اساسی‌تری ریشه می‌گیرد و آن این است که اسلام می‌خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت‌جویی‌های جنسی به هم می‌آمیزد، اسلام می‌خواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.
در بخش پایانی این یادداشت گفته شده است: به نظر می‌رسد برخورد با موضوع پوشش (حجاب) به عنوان یک موضوع فرهنگی اجتماعی و تربیتی دینی نباید به شکل سلبی و خشن انجام شود؛ چراکه برخورد سلبی باعث موضع‌گیری سخت جامعه دربرابر برخورد سخت حاکمیتی می‌شود. به نظر می‌رسد راه درست در این وادی، ورود نیروهای آموزشی و تبلیغی حوزوی در دوره‌های تحصیلی ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی در کنار دانش‌آموزان است. کما اینکه اگر ترویج فرهنگ از سوی ما به درستی انجام می‌شد، جامعه پذیرش مناسب‌تری نسبت به احترام به فرهنگ غنی خود داشت.

۹۲۵۴ /‏۱۸۷۶‬

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مطبوعات فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۲۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!

به گزارش همشهری‌آنلاین، بیانیه‌هایی که باشگاه سپاهان بعد از بازی با پرسپولیس منتشر کرده، از حساب خارج شده است. ساعتی یک بیانیه روی خروجی رسانه‌های رسمی این باشگاه می‌رود و محتوای همه آنها هم این است که «پرسپولیسی‌ها بدتر از ما رفتار کردند.» باشد، قبول؛ اصلا شما در مقابل آنها طیب و طاهر بودید و عنوان بهترین مهمان تاریخ فوتبال جهان برازنده تیم‌تان است.

به خدا فحاشی هواداران میزبان هم نکوهش شد؛ بس است دیگر، وا بدهید. فقط اینکه در یکی از آخرین بیانیه‌های این باشگاه، روی ضرورت برخورد با رسانه‌هایی که اولین‌بار فیلم توهین آن پیرمرد به بانوان تماشاگر را منتشر کردند، تأکید شده است. آفرین، این شد یک چیزی؛ قطعا رسانه مجرم است. اصلا همین فضولی‌ها دردسر درست می‌کند. به جای اینکه سر و صورت خودتان را تمیز کنید، آینه‌ها را بشکنید!

کد خبر 849550 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه سپاهان باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • نقد شهید مطهری به نسبیت اخلاقی علامه طباطبایی / از نظر مطهری دیدگاه علامه سر از نسبیت در می‌آورد و حد یقفی نخواهد داشت
  • ملاقات مردمی رییس سازمان حفاظت محیط زیست با هدف رسیدگی به مشکلات
  • با تعامل و همکاری از فرصت باقیمانده استفاده کنیم
  • تور رسانه‌ای شهرداری شهرکرد هم‌زمان با روز شهرکرد برگزار می‌شود
  • کاندیداها در آستانه انتخابات دنبال ارائه دیدگاه‌هایشان باشند
  • افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود
  • رادان: حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!
  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است