Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:39:53 GMT

تابوتی به عظمت دلتنگی

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۳۳۰۸

تابوتی به عظمت دلتنگی

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر از چند گاهی نسیمی خنک شاخ و برگ های درختان چنار را تکان می دهد و بوی سیب و گلاب و یاس فضا را عطر آگین کرده و در میان فریادهای صلوات و هق هق زنان و مردانی که در این مجلس و آیین استقبال شهدای گمنام حضور دارند، صدای ضجه مادرانی به گوش می رسد که سالهای سال است چشم به در دوخته در انتظار اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرشتگان به ضیافت این تصاویر آمده اندتا خستگی و رنج این سفر دور و دراز و غبار غم گرفته تاریخ از پیکر این گمنامان همیشه زنده و جاوید بتکانند.

کمی آنطرف تر، مردمی که به پهنای دل آسمان گریسته اند تابوتهایی شهدای گمنام را که مزین به پرچمی خوش رنگ است بر دوش خود حمل می کنند.
با اینکه تابوت آنقدر سبک است اما سنگینی عجیبی بر پشتشان احساس می کنند، صاحبان آن تابوتها شاید در قامت قاصدکی سبکبال به سمت مقصد خویش پرواز کرده اند.
اما چرا آن طرفتر صدای گریه می آید؟! آن همه غم و سوختگی سینه برای چیست؟ انگار هر کسی نجوایی در گوش تابوتی دارد و روی آن چیزی می نویسد.
یکی شعر می نویسند، یکی تمام غم ها و دلتنگی های فرزند گم شده اش را در این تابوت چوب نجوا می کند.
از دل تنگی ها و آرزوهایش می گوید، پسرم خسته ام، پیر و تنها شده ام، دستان لرزانم و قد خمیده ام به قامت سروت نیازمند است و بازوان توانمندت را می خواهد تا در این روزهای پیری عصای دستم شوی، مادر جان دوستانت که برگشتند اکنون داماد شده اند و چند بچه دارند، من هنوز در عزای حجله خالی توام.

مادر جان، به من گوش می دهی، خواهرت را یادت هست همان که با اشتیاق همبازی شدن با تو در همه این سالها رنج بی برادری را بر سینه داشت، بس غمگین و ناشاد است و از من بدتر چشم به در خانه دارد تا روزی تو از سفر دور باز گردی.

می دانی او هر بار که کاروان های شهدای گمان را می آورند آنچنان مشتاق راهی پیشواز می شود که شاید یادش می رود کفش هایش را هم بپوشد.

پسرکم دیدگانم کم بینا شده و دیگر فروغ چشمانت را را نمی توانم ببینم، چقدر دلم برای بوییدن و بوسیدن دستان کوچکت تنگ شده، می دانی غم روزگار قدم را خم کرده و دستانم چروک اندخته چطور تن نازت رالمس کنم و بر استخوانت دست کشم...

کاش پیدا می شد در حد یک پلاک، یا هر آنچیز که متعلق به تو بود، مادر جان نمی دانم کدام مادر غم دیده بر تابوتت دست کشیده و ضجه دوری از عزیزش را در گوش تو نجوا کرده...

شاید تو یکی از این شهدای گمنامی، نه اصلاً من مادر گمنام هستم که نمی توانم عزیزم را پیدا کنم، پسرکم من چقدر در خود احساس حقارت می کنم که نمی توانم تو را از لابه لای این همه روزهای گذشته پیدا کنم، حداقل تو مرا پیدا کن و باز به خوابم بیا تا از دیدنت جان بگیرم.

پسرم، سالهای سال است که تابوت شهدای گمنان را می آورند و من هربار مشتاق و هیجان زده که شاید تو در میان آنها باشد به پیشواز می آییم، دلم سبک می شود اما باز غم پیدا نشدنت کور سوی امید را در وجودم گم می کند.

می دانم که این خون تو و همه آن جوانان رشیدی که روزی با تاسی از مولای خویش قدم در راه آزادگی نهاده اند پاک شدنی نیستند و تا همیشه بر چهره و برگ برگ تاریخ خواهد ماند و این رد سرخ انتهایش به کربلا منتهی می شود.
مگر می شود فراموش کرد آن همه پاکی، آن همه صفا و صمیمیت، رشادت، شجاعت، جوانمردی و آن همه عشق خدایی را، شما آنچنان فرشته گونه زندگی کردید که تا ابد در دل و جان مردمان این دیار جا دارید و هر بار که کاروان شهدای گمنام می آید همه با شور و شوق به پیشوازتان می آیند!
نمی دانم تو فرزند کدام نسل پاکی؟ تو از کدامین دشت روییده ای که شمیم عطر وجودت تمام فضا را معطر می کند و بی گل پژمرده جانت باز عطر حضورت همه جا را معطر می کند.
چه کسی سینه دریاییت را پاره پاره کرده؟ کدام دست ناپاک خون پاک تو را ریخته؟ کدام تکه از بدنت زخمی است و در کدام قطعه مدفون شده ای که دل مادرت را شکسته و غم حضور در مزارت را برای همیشه بر دلش جا گذاشته ای.
شهید گمنامم، تورا کجا می برند، به کجا سفر می کنی؟ دور از خانه و شهر خویش؟! دور از دستهای پینه بسته پدر و قلب شکسته مادرت در کدام قطعه آرام می گیری که مزارت مامن عاشقان می شود و نام گمنامت زیبنده یک سنگ که به آن عزت می دهد و همه به حرمت نام شهید گمنام فاتحه ای بر سر قبر بی آشنا می خوانند چرا که خود را مدیون این بی نام و نشانی می دانند.

تو ای سبزترین بهار جاوید! ای نشان بی نشان‏ها، ای آیینه نور، ای راز سر به مهر، ای بیکران، امروز خورشید وجودت در این تابوت همه را روشنی و گرما بخشیدبه حدی که آفتاب از وجود خویش شرمسار شد و این هرم داغ و اشعه تابانش نشان و ادعایی بر این شرمساری.

چه زیباست قاب عکس خالی‏ات بر دیوار قلب‏مان. هنوز در صفحه صفحه تاریخ، تفسیر حدیث جاودانگی‏ات را می‏نویسند و چه زیباست شعر دلتنگی‏هایمان برای تو که خونین بال و بی رمق از سفر بازگشتی.
هنوز کوچه‏ها در انتظار ترنم گام‏های سبز تواند. آسمان تاریک شهر در التماس تابش چشم‏های توست.
ای آشنای گمنام! تربتت نه تنها برای مادر شهدای گمنام که برای همه ی مردم شهرم و برای همه ی دل سوختگان و عاشقان منزلگاهی آشناست.

ای برادر گمنام، خدا خواست که در غربت آشنا باشی! اما دریغا! دیر زمانی است که شیعیان هر مشت از خاک «مدینة النبی» را می بویند و به دنبال تربت مادرشان فاطمه (س) می‌گردند و چون مایوس می‌شوند دست به دعا برداشته، زمزمه می کنند، کاش تو هم روزی نسشان بی نشانت را از از آن آقای سبز پوش به مادر دلتنگت و خواهر دلسوخته ات برسانی...

به گزارش خبرنگار ایرنا، هشت تن از شهدای گمنام عصر پنجشنبه از طریق فرودگاه شهدای شهر ایلام وارد استان شدند و به همین مناسبت و در سالگشت شهادت امام جعفر صادق آیین "شبی با شهدا" در مساجد امام جعفر صادق (ع) و مسجد قمربنی هاشم (ع) شهر ایلام برگزار شد.

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته یک تن از این شهدا در محوطه باغ موزه دفاع مقدس و یک نفر دیگر در دانشگاه آزاد واحد ایلام تدفین می‌شوند و سهم میمه زرین اباد از توابع دهلران، مهر ملکشاهی و سه راهی جندالله در مسیر ایلام صالح آباد نیز هر ناحیه ۲ شهید است.

۷۱۷۷/‏۶۰۳۴

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه دشمن در طول ۴۵ سال گذشته در تمام توطئه‌های خود شکست خورده گفت: حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل عظمت ایران را به جهانیان نشان داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد با اشاره به اینکه همه ما خلقت خداوند هستیم و بدون حمایت و کمک‌های او ما هیچ هستیم، گفت: او که انسان را حیات می‌دهد و رحمت واسعه بدون منت دارد خداست و شب و روز و در هر زمان ما را نگه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال به راحتی می‌تواند هر شب که ما می‌خوابیم دیگر ما را بیدار نکند چرا که خوابیدن نوعی مردن است و همه اختیار ما در دست خداست و هیچ اراده ای در برابر قدرت او نداریم. با وجود تمام اعمالی که ما داریم، خداوند در تمام لحظات به فکر ماست؛ پس اگر ما بنده عاقلی باشیم نباید نسبت به این نعمات و کمک‌های خداوند شکرگزار باشیم.

امام جمعه یزد افزود: این نعمت‌های خداوند در حالی است که انسان بیشتر از آنکه به خداوند تکیه کند و به فکر او و رضایتش باشد به فکر بندگان خداست و می‌خواهد رضایت آنها را به دست آورد. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید کسانی که به وعده خود نسبت به خداوند عمل کنند و به پرستش شیطان نپرداخته و عبادت خدا را انجام دهند، به صراط مستقیم هدایت می‌شوند.

ناصری با بیان اینکه ما در روز حداقل 11 مرتبه در نماز از خداوند می‌خواهیم که ما را در صراط مستقیم قرار دهد عنوان کرد: آنها که وفای به عهده کرده‌اند طبق قرآن کریم باید بر ایمان خود باقی مانند و خداوند متعال هم چنین بنده‌ای را دوست دارد و او را خدایی می‌کند.

عدم توجه به تربیت دینی کودکان خیانت به آنهاست

نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: چرا ما گاهی اوقات گوش به شیطان می‌‌دهیم و با وجودی که رسول اکرم(ص) سفارش کرده، برخی از ما انسان‌ها ما محبت خداوند را در دل فرزندانمان قرار نمی‌دهیم؛ باید بدانیم افرادی که سعی می‌کنند فرزندان و دانش‌آموزان خود را از خدا دور کنند، هم در این دنیا و هم در آن دنیا باید پاسخگو باشند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه اگر عمدا تربیت دینی را مورد توجه قرار نمی‌دهیم خیانت بزرگی به آنها مرتکب می‌شویم تصریح کرد: هر کسی اطاعت خدا بکند و تقوا داشته باشد را خدا دوست دارد و قطعا کسی را که خدا دوست داشته باشد هم دنیا و هم آخرت را به بهترین شکل ممکن خواهد داشت.

ناصری در خطبه دوم خود با بیان اینکه همه ما باید شکرگزار خدا باشیم گفت: این نعمت بسیار بزرگی است که در دورانی زندگی می‌کنیم که حضرت امام خمینی(ره) با شجاعت، توحید و خدایی بودن خود انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند و پس از آن هم رهبری را خداوند جانشین امام خمینی(ره) قرار داد که به بهترین شکل ممکن انقلاب را هدایت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تدبیر در بحران‌ها و مشکلات و توطئه‌های مختلف را از جمله ویژگی‌های مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: این نظام ولایی که حضرت امام خمینی(ره) آورد و به رهبری مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده مردم ایران را در جهان سربلند و عزتمند کرد.

برخی در داخل کشور تنها به دنبال پررنگ کردن مشکلات هستند

وی با اشاره به اینکه دشمنان در طول 45 سال گذشته بیشترین توطئه‌ها را علیه ملت ایران انجام داده گفت: با وجود تمام این هزینه‌ها و تبلیغات گسترده‌ رسانه‌ای دشمن، امروز ایران عزیز ترین کشور و ملت در میان مردم جهان است.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه متاسفانه برخی در داخل کشور هم در فضای مجازی تنها نواقص و مشکلات را می‌بینند گفت: این خواسته دشمن است اما امروز باید واقعا تقدیر کنیم از صلابت و شجاعت و تدبیر مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی کشور که بالاترین امنیت را برای ایران به ارمغان آورده‌اند.

حمله به اسرائیل عظمت و اقتدار ایران به جهانیان را نشان داد

ناصری با اشاره به اینکه هیچ کشوری در جهان حتی جرات اینکه به غزه کمک کنند را نداشته‌اند گفت: تنها کشوری که در برابر این رژیم جنایتکار ایستاد ایران بود و به کمک مردم غزه شتافت به گونه‌ای که امروز تمام جهان انگشت به دهان مانده و به خوبی همه قدرت ایران و عظمت انقلاب را درک کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر اینکه دشمن با تمام توان خود در طول ماه‌های گذشته تهدید می‌کرد تا ایران را به هراس وا دارد گفت: این همه تبلیغات و حرکات دشمن هیچ تاثیری در اقتدار ایران نگذاشت بلکه زمینه‌ای به وجود آورد که با تدبیر بسیار بالا اقتدار ایران را به رخ دشمن بکشاند.

دشمن با ترویج بی‌حجابی به دنبال ترویج فساد و فحشاست

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مسئله حجاب یک موضوعی است که دشمن به دنبال ضربه زدن به آن است گفت: دشمن به دنبال بی حجاب کردن زنان ایران نیست بلکه به دنبال این اقدام سعی در به فساد کشاندن جوانان ایران دارد همانگونه که در آندلس این اقدام را انجام دادند و با از بین بردن حجاب، جوانان مسلمان را آلوده کردند و به فساد کشیدند و در نهایت به این صورت آندلس را از دست مسلمانان گرفتند.

امام جمعه یزد افزود: این توطئه را باید بشناسیم که دشمن هرجایی نتوانست از لحاظ نظامی به نتیجه برسد، به سمت ترویج فساد در جامعه می‌روند تا به این طریق بتوانند به تمامی خانه‌های مردم رخنه کرده و آنها را از سمت علایق خود دور کنند.

ناصری با اشاره به اینکه در ایران این اقدام را دشمن از زمان رضاشاه شروع کرد گفت: در آن زمان دشمن به نتیجه‌ای که دنبال آن بود نرسید و امروز هم دشمن دلش برای ما نمی‌سوزد بلکه به دنبال اهداف خودش هست.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: این که مقام معظم رهبری چنین مسئله‌ای را مطرح می‌کنند و تاکید دارند که دشمن به دنبال تحمیل بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه است به همین دلیل است؛ قطعا اگر ما در این مسیر همراه دشمن باشیم ابتدا به فرزندان خودمان خیانت‌ کرده‌ایم.

کارگران در کارخانه‌ها توانمند شوند

وی به روز کارگر اشاره کرد و افزود: کارگران رکن بزرگ اقتصادآفرین در کشور ما هستند و نباید به آنها بی‌توجه باشیم اما باید دقت داشته باشیم که توجه به کارگران صرفا به بحث معیشت و حقوق آنها خلاصه نمی‌شود بلکه باید به آنها حرفه و توانمندی هم آموزش دهیم تا آنها بعد از چند سال خودشان بتوانند رشد کرده و به کارآفرین تبدیل شوند.

امام جمعه یزد برنامه فعلی کارگری در کشور را مناسب ندانست و گفت: این نوعی استعمار است که ما کارگری را در ابتدای شغل خود جذب کنیم و پس از 30 سال هم به همان صورت کارگری آنها را بازنشست کنیم؛ ما باید همه کارگران را توانمند کنیم تا بتوانیم افراد را به پیشرفت برسانیم.

ناصری شعار سال را یکی از موضوعات بسیار مهمی دانست که با کمک مردم و کارگران محقق می‌شود تصریح کرد: ما باید سعی کنیم در کشور روی پای خود بایستیم و به صورت ویژه در بحث قطعه سازی و تولید ماشین آلات خطوط تولید فعالیت داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: اگر بر روی این موارد خودکفا شدیم آن زمان است که توانستیم تولید خود را از مشکلات و آسیب‌ها نجات دهیم وگرنه با مونتاژکاری قرار نیست تولید ما شکوفا شود.

کتاب‌های شهید مطهری به معلمان آموزش داده شود

وی به روز معلم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شهید مطهری یک دانشمند دلسوز، فداکار، عالم، ایثارگر و تلاشگر بود که اقدامات بسیار گسترده‌ای از پیش از انقلاب تا پس از پیروزی انقلاب انجام داد و در این مسیر تاثیر بسیار بالایی داشت.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: شهید مطهری بدون اینکه تغییری در رویکرد خود ایجاد کند، ایستادگی بزرگی داشت به گونه‌ای که افراد زیادی را به سمت انقلاب جذب کرد و کتب بسیار مهمی نوشت که حضرت امام خمینی(ره) همه کتب ایشان را مورد تایید خود می‌دانستند.

ناصری با تاکید بر اینکه تمامی معلمان باید کتاب‌های شهید مطهری را بخوانند گفت: کتاب‌های آن شهید والامقام باید برای تمامی معلمان آموزش داده شود و به خوبی بشناسند آنچه که از دین باید بدانند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خطاب به معلمان گفت: آقا و خانم معلم همه شما باید نسبت به تربیت دینی دانش‌آموزانی که دارید حساس باشید و به همه آنها کمک کنید تا در مسیر انقلاب قرار گیرند.

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • یادواره شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار می‎‌شود
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • ادای احترام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شهدای گمنام سمنان
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه
  • پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد
  • یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد
  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • دیدار فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با مادر و خانواده طلبه مجاهد مرحوم حاجی حسینلو در خوی