رهدار: «اوج» به مفاهیم انقلابی و دینی در سینما جان تازهای داد/ همیشه نگران لغزش افراد متدین در هنر بودم
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۳۸۱۴
حجتالاسلام رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه به دانشجو گفت: با ورود سازمان اوج به حوزه فیلم سازی احساس کردیم مسائلی در فیلمهای آن مطرح میشود که بهتر میتوانستیم با آنها ارتباط بگیریم و مفاهیم انقلابی و دینی در آنها خود را متجلی میکند.
دکتر احمد رهدار هیأت علمی دانشگاه به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس سازمان اوج در خصوص فعالیت این سازمان هنری رسانه ای در سال های اخیر به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: در گذشته تفکراتی مطرح بود که به شکل کارشناسانه نیز از سوی افراد مختلف بیان می شد مبنی بر اینکه ظرفیت های محدودی در تبدیل مفاهیم انقلابی به قالب های مختلف هنری وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: ولی بچه های انقلابی سازمان اوج نشان دادند که در همین هنر موجود غربی می توان یک سری مفاهیم را رصد کرد از دید سایرین مغفول مانده است و در آنها قرابت های زیادی با ادبیات دینی و انقلابی فرهنگمان پیدا می شود.
حجت الاسلام رهدار در تکمیل سخنان خود به طرح مثالی پرداخت و گفت: در حوزه فیلم سازی در گذشته شاهد فیلم هایی بودیم که با زیست بوم فرهنگی کشورمان غریبه و بیگانه بودند ولی با ورود سازمان اوج به حوزه فیلم سازی احساس کردیم مسائلی در فیلم های آن مطرح می شود که بهتر می توانستیم با آنها ارتباط بگیریم و مفاهیم انقلابی و دینی در آنها خود را متجلی می کند.
این استاد دانشگاه به وجه دیگری از تأثیر سازمان اوج بر اتمسفر فرهنگی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قبلاً یک نگرانی بزرگ ما این بود که حتی وقتی افراد متدین وارد حوزه هنر می شوند به مرور تفکر آنها و حتی شکل و قیافه آنها متفاوت با گذشته می شود. در توضیح این تغییر و تحول عده ای می گفتند فضای هنری به این شکل است.
رهدار افزود: اما اوج نشان داد که فعالان جبهه انقلاب فرنگی می توانند وارد حوزه هنر شوند ولی همچنان تفکر و ظاهر آنها متناسب با اعتقاداتشان باشد که این مسأله امروز به صورت واضح و عینی قابل رصد کردن است.
دکتر رهدار در پایان گفت: امروز با فعالیت 8 ساله سازمان اوج شاهدیم که به نوعی توازن میان جریان انقلابی و غیر انقلابی در عرصه هنر شکل گرفته است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: اوج سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۳۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، کتاب «اخلاق و درام» نوشته نصرت الله تابش از انتشارات بنیاد سینمایی فارابی وارد بازار نشر شد.
نویسنده کتاب «اخلاق و درام» در این کتاب با تحلیل آثار دراماتیک نظیر «رومئو و ژولیت»، «مکبث» و «هملت» از ویلیام شکسپیر، «آناکارنینا» و «مرگ ایوان ایلیچ» از لئو تولستوی، «تصویر دوریان گری» از اسکار وایلد، «بینوایان» از ویکتور هوگو، «فاوست» از ولفگانگ گوته، «سریر خون» کوراساوا، «کشتن مرغ مقلد» رابرت مالیگمن، «معصومیت از دست رفته» داود میرباقری، «چشمه باکره» اینگمار برگمن، «گلادیاتور» ریدلی اسکات، «پدرخوانده» کاپولا و آثار بسیار دیگر، در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که آیا مفاهیم اخلاقی، صرفاً توصیهای به هنرمند است یا بدون مفاهیم اخلاقی، اثری دراماتیک خلق نمیشود؟
این کتاب در شش فصل و از منظر پیرنگی به موضوع اخلاق و پیوند آن با درام به همراه مثالهای متعدد سینمایی پرداخته است؛ اخلاق و درام با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۳۳۶ صفحه با قیمت ۲۹۰ هزار تومان منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نیز امسال با یکصد عنوان کتاب و فصلنامه در غرفه بنیاد فارابی در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ۲ شکل حضوری و مجازی پذیرای دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و عموم علاقهمندان سینما است.
کد خبر 6090674