Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از شکار پهپاد آمریکایی از سوی سامانه پدافندی ایران، آمریکا در اقدامی خصمانه تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کرد. این تحریم‌ها که از سوی کارشناسان و رسانه‌ها عجیب توصیف شده است، شامل نهاد مقام معظم رهبری و نیز هشت تن از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. اما در کنار تحریم‌های چندوجهی علیه ایران از سوی امریکا، برخی از کارشناسان و اهالی رسانه هدف اصلی از این تحریم‌ها را جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران عنوان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم سبب شد تا رسانه‌های داخلی از زوایای مختلف به ارزیابی آن بپردازند. به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی خبرگزاری‌های، روزنامه‌ها و تارنماهای داخلی امروز نهم تیرماه نشان می‌دهد که موضوع مناقشه ایران و امریکا از جهات مختلف مورد توجه و بررسی این رسانه‌ها قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد توانست دست به یک قمار بزرگ بزند و علیه ایران وارد اقدام نظامی شود.

رسانه‌های اصلاح طلب

مهم‌ترین محورهای به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: تحریم‌های ترامپ از همان ابتدا اقتصادی بود؛ ترامپ هرگز نمی‌خواهد جنگ جدیدی را آغاز کند؛ طرح مواضع خصمانه از سوی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران و همنوایی و استقبال از وضع و تشدید تحریم‌ها؛ ترامپ نخواهد توانست دست به یک قمار بزرگ بزند که علیه ایران وارد اقدام نظامی شود؛ فراخوان رایزنی برای صلح؛ شرایط محیطی برای روابط ایران و آمریکا به‌طور روزافزونی به سمت حادتر و پیچیده‌ترشدن پیش می‌رود؛ موضع‌گیری‌های پاندولی و گمراه‌کننده ترامپ؛ وضعیت بغرنج و پیچیده کنونی در سپهر مه‌آلود و رازآلود روابط ایران و آمریکا؛ نه تسلیم، نه تقابل، نه مذاکره بلکه «تهاجم خردمندانه؛ در شرایط فشار مذاکره کردن یعنی سم؛ در شرایط فشار مذاکره نمی‌کنیم، ورق را با مقاومت بر می‌گردانیم؛ آمریکایی‌ها در یک سردرگمی به سر می‌برند؛ ترامپ سیاست «باخت- باخت» در قبال ایران را در پیش گرفته.

عقیده ترامپ به جنگ اقتصادی علیه ایران

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد هاشمی درباره تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه گفت: تحریم‌های که ترامپ و آمریکایی‌ها از ابتدا مطرح کردند از همان ابتدا اقتصادی بود و در خصوص شرکت‌ها، مؤسسات، بنگاه‌ها و اشخاصی که در این زمینه فعالیت می‌کردند، اعمال شد. وی ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی برای دارو، کالا، تکنولوژی و مواد مختلف بود که به کشور نرسد. اما در ادامه کار هنگامی که آمریکایی‌ها جلوتر گام برداشتند مخصوصاً در زمان آقای ترامپ مشخص شد تحریم‌ها یک ابزار جنگ روانی است و واقعیت عملی و خارجی ندارد. عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد: وزیر خارجه را تحریم کردن هیچ تأثیری در روابط ایران با سایر کشورها ندارد و یا اینکه رهبری و دفتر ایشان را تحریم می‌کنند و یا فردا روزی دفتر رئیس‌جمهوری را تحریم کنند هیچ آثار عملی و خارجی نخواهد داشت. هاشمی خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها فقط هدف‌شان جنگ روانی است و جالب است که مردم و مسئولان با شیوه‌های آمریکا آشنا شده‌اند و برای آنان جز بی‌اعتباری و رسوایی چیزی ندارد.

محمد هاشمی ادامه داد: جالب است که آمریکا از یک سو ادعا می‌کند که قصد دارد با ایران مذاکره کند و از سوی دیگر ما اینگونه رفتارهایش را مشاهده می‌کنیم مشخص است که کسی به او اعتماد نمی‌کند که این باعث می‌شود همین امر هیچ حاصلی برایش نداشته باشد.

دیوید ریگوله - رز استاد دانشگاه فرانسه در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا اظهار داشت: ترامپ هرگز نمی‌خواهد جنگ جدیدی را آغاز کند، می‌خواهد یک جنگ جدید را نداشته باشد. او چند بار این گفت و حتی در وعده‌های انتخاباتی خود متعهد شد که جنگ‌هایی که آمریکا بیش از دو دهه است با آن درگیر است را پایان دهد. اما تندروهایی مانند جان بولتون و مایک پمپئو در اطراف او وجود دارند که از اینکه تمایلات ترامپ به سمت جنگ‌طلبی پیش برود، خشنود می‌شوند اما ترامپ به جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران اعتقاد دارد حتی در مورد چین هم از جنگ اقتصادی استفاده کرده است.

در بخشی از مطلبی‬ در‬ روزنامه اعتماد می‌خوانیم: در طول یک‏ سال اخیر، وضع تحریم‌های متنوع و چندوجهی علیه ایران از سوی امریکا و تلاش در جهت ایجاد فشار حداکثری بر کشور، طرح مواضع خصمانه از سوی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران و همنوایی و استقبال از وضع و تشدید تحریم‌ها، مواجهه‌های دوفضایی شده بین ایران و امریکا (چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی)، کاربست جنگ روانی، تهدید ایران به اقدام نظامی و بسیاری مؤلفه‌های دیگر ما را به این گزاره رهنمون می‌سازد که کشور در حال حاضر در مواجهه با یک جنگ تمام عیار اقتصادی همراه با جنگ روانی و رسانه‌ای قرار گرفته است که البته واکاوی مواضع دولتمردان امریکا و با وضوح بیشتر مواضع گروه موسوم به تیم «بی» و نیز سخنان مقامات مختلف کشور موئد این امر است. با توجه به نکات طرح شده در بالا طبعاً با وقوع یک جنگ (در اینجا جنگ اقتصادی) ما با شرایط و البته آرایش جنگی باید روبه‏رو باشیم که البته بارها از طرف مقامات مختلف دولت و بالاخص رئیس‌جمهور محترم مورد اشاره واقع شده است.

ارائه بسته پیشنهادی

روزنامه آرمان نوشت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران به جای نه گفتن به هر گونه درخواست مذاکره و یا میانجی‌گری باید یک ابتکار عملیاتی داشته باشد که حاوی شروط واقعی کشور برای احیای دیپلماسی بوده داشته باشد. همچنین در قبال هر موضعی که مطرح می‌شود اعم از درخواست میانجی‌گری یا مذاکره، باید در فضای دیپلماسی عمومی تهران یک بسته پیشنهادی داشته باشد و بر اساس این بسته پیشنهادی توپ را به زمین دیگر بازیگران بیندازد. این بسته پیشنهادی می‌تواند شامل دغدغه‌های ایران، نقض عهدهای آمریکا و پیشنهادهایی که تأمین کننده منافع ایران باشد مطرح شود. کاری که آمریکایی‌ها کردند این بود که از ابتدا یکسری پیش شرط‌ها همچون شروط ۱۲ گانه پمپئو را مطرح کردند پس از آن مذاکره بدون پیش شرط را مطرح کردند. این یک واقعیت است که کسانی که نوع مذاکرات آمریکایی‌ها را در شرایط کنونی با پیشنهادهای یک سال گذشته یکسان می‌پندارند آنها موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران را در مقاومت در برابر تحریم‌ها نادیده گرفته‌اند. به نظر می‌رسد پیشنهادهای امروز آمریکایی‌ها با گذشته متفاوت است.

عدم اقدام نظامی علیه ایران

روزنامه آرمان نوشت: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد توانست دست به یک قمار بزرگ بزند که علیه ایران وارد اقدام نظامی شود. او باید برگ برنده‌ای در آینده برای انتخابات داشته باشد. ترامپ تلاش خواهد کرد از طریق فشار و تحریم‌ها ایران را وادار به مذاکره کند تا از این مذاکره به عنوان برگ برنده استفاده نماید. درحقیقت جنگ به طور طبیعی راه حل نیست بلکه مشکلات زیادی برای آمریکا و منطقه به همراه خواهد داشت.

ادعای ترامپ نسبت به تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا

روزنامه آرمان عنوان داشت: پافشاری ترامپ بر تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا در حالی مطرح می‌شود که آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای در ماه مه سال ۲۰۱۸ و با تکیه بر ادعاهایی مانند تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و حمایت مالی از تروریسم در منطقه، اخیراً با اقداماتی تنش‌زا مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، اعمال تحریم‌های مختلف از جمله بر صنایع پتروشیمی ایران، اعمال تحریم بر مقام معظم رهبری ایران و دفتر ایشان و گسترش حضور نظامی در منطقه که همگی اینها را بخشی از کمپین فشار حداکثری علیه ایران تلقی می‌کند، موجب بی‌اعتبار شدن راهکار دیپلماتیک شده است.

روابط پیچیده ایران و آمریکا

روزنامه شرق با تیتر «فراخوان رایزنی برای صلح» می‌نویسد: شرایط محیطی برای روابط ایران و آمریکا به‌طور روزافزونی به سمت حادتر و پیچیده‌ترشدن پیش می‌رود. وضعیت بی‌ثبات‌کننده‌ای حاکم شده است. روزی نیست که اتفاق تازه‌ای نیفتد یا با توییتی، تهدید و خط‌ونشانی کشیده نشود و مرحله‌ای از جنگ چندلایه روانی به‌شدت پیچیده و بی‌امان راه‌اندازی نشود. رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی نیز هرکدام بسته به گروه خونی و طیفی که منافع آن را نمایندگی می‌کنند، به کنشگری یا تحریک و آتش‌بیاری مشغول هستند. موضع‌گیری‌های پاندولی و گمراه‌کننده به‌ویژه آنها که از ناحیه دونالد ترامپ اتخاذ و پشت سر هم توییت می‌شوند نیز بیشتر مزید علت شده و تشخیص سره از ناسره و صحیح از سقیم را بسیار دشوار کرده است. در این میان، ماجرای سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی در پنجشنبه گذشته، بر میزان تنش موجود در روابط تهران- واشنگتن افزوده؛ ضمن آنکه بعضی از زوایای نه‌چندان روشن رفتار خصمانه آمریکا در مقابله با ایران را ناخواسته روشن کرده است. شرق افزود: وضعیت بغرنج و پیچیده کنونی در سپهر مه‌آلود و رازآلود روابط ایران و آمریکا و تبدیل این امید همیشگی که اگر دولت‌های حاکم در آمریکا مرتکب اشتباه فاحشی شوند، «نهاد مستقر» به کمک می‌آید و رفع اشکال می‌کند، با نومیدی، هر آن می‌تواند منجر به تصمیمی نابخردانه با تبعاتی وحشتناک از سوی هیئت حاکمه کنونی آن کشور شود که غیرقابل‌بازگشت و غیرقابل‌ترمیم باشد.

ابهام در مذاکره

در بخشی از مطلب روزنامه شرق آمده است: از مباحثی که این روزها برخی مطرح می‌کنند، موضوع «مذاکره یا عدم مذاکره با ترامپ» است؛ اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازم، آن را رویکردی می‌دانم که فرض بر یک استراتژی مهم‌تر است و آن اینکه درحال‌حاضر استراتژی اصلی جمهوری اسلامی در ارتباط با ترامپ و نه آمریکا، باید این باشد که کاری کنیم تا ترامپ همچنان به‌دنبال خروج از برجام تنها و منزوی بماند؛ یعنی هزینه خروج از برجام باید برای ترامپ مستمر و نقطه فشاری بر او به‌منظور اصلاح مسیر خویش باشد یا این هزینه‌زایی باعث شود همچنان در انزوا بماند. در حقیقت هدف ما از این استراتژی باید این باشد که آمریکا نتواند یارگیری بین‌المللی انجام دهد و مجدد اجماع بین‌المللی علیه ما ایجاد کند. پس استراتژی بهینه این است که ما تلاش کنیم هر کاری را که می‌خواهیم، انجام دهیم و هرکاری را هم که قصد انجام آن را نداریم، واقعاً انجام ندهیم، تا ترامپ نتواند مجدداً مانند آمریکای قبل از برجام یک اجماع علیه ما ایجاد و «ایران‌هراسی ۲» را کلید بزند و مجدداً انزوای ایران در دستور کار قرار بگیرد.

اقتدار ملی راه مبارزه با آمریکا

به گزارش سایت انتخاب، فایننشال تایمز نوشت: علیرغم تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا در دو هفته گذشته، تهران تمایلی برای تسلیم شدن در مقابل دولت ترامپ نشان نداده است. مقامات آمریکایی خواستار توقف مداخلات تهران در کشورهای همسایه و محدود کردن برنامه موشکی این کشور شده‌اند. اما ایران تاکنون در مقابل فشارها و تحریم‌های اقتصادی مقاومت کرده است. تایمز ادامه داد: تنش‌های اخیر عزم جمهوری اسلامی برای مقاومت در برابر فشارهای واشنگتن را افزایش داده‌اند. این استراتژی تاکنون به خوبی برای آنها جواب داده است. رهبران ایران به این موضوع پی برده‌اند که تهدیدات آمریکا بیشتر بلوف بوده‌اند.»

«نه تسلیم، نه تقابل، نه مذاکره بلکه «تهاجم خردمندانه» عنوان یادداشت روزنامه ابتکار است. در بخشی از آن آمده است: در عرصه بین‌المللی کشور یا ملتی که نتواند انسجام مدیریتی داشته باشد به هیچ عنوان قادر نخواهد بود رفاه، آرامش و امنیت پایدار داشته باشد. به ساده‌ترین بیان، انسجام مدیریت کلان حاصل درک کاربردی و پذیرش صادقانه «تعداد محدود» مفاهیم مدیریت سیاسی است: اینکه، حاکمیت تبلور اراده، نیازها، اهداف، تمایلات و… جمعی (ملی) است. بنابراین، منافع و اهداف شخصی و جناحی در عرصه مدیریت کلان سیاسی همانند سم خواهد بود. به استناد شواهد بی‌شمار، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که «حقایق» روابط بین‌الملل توسط اقتدار ملت‌ها (حکومت‌ها) تعیین می‌شود. به عبارتی بستر و معیار خوب و بد، درست و نادرست، مطلوب و نامطلوب در روابط بین‌الملل «اقتدار ملی» است. در چنین عرصه بین‌المللی کشور یا ملتی که نتواند انسجام مدیریتی داشته باشد به هیچ عنوان قادر نخواهد بود رفاه، آرامش و امنیت پایدار داشته باشد. به ساده‌ترین بیان، انسجام مدیریت کلان حاصل درک کاربردی و پذیرش صادقانه «تعداد محدود» مفاهیم مدیریت سیاسی است: اینکه، حاکمیت تبلور اراده، نیازها، اهداف، تمایلات و… جمعی (ملی) است. بنابراین، منافع و اهداف شخصی و جناحی در عرصه مدیریت کلان سیاسی همانند سم خواهد بود.

شکایت ایران از امریکا به شورای امنیت

به گزارش روزنامه ایران، «غلامحسین دهقانی»، معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: پس از تجاوز و سرنگونی یک پهپاد تجسسی امریکا به قلمرو هوایی ایران، وزارت امور خارجه در نامه‌ای شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برد و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد به این تجاوز شکایت کرد. در این نامه ایران متذکر شده است که در صورت تکرار اقداماتی از این دست، دفاع از مرزهای آبی خویش و مقابله با هرگونه تجاوز را حق خود می‌داند. دهقانی با اشاره به شکایت ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا در دیوان دادگستری لاهه نیز گفت: این دیوان در قرار موقتی تحریم‌های امریکا علیه کشورمان به‌ویژه در زمینه غذا و دارو را محکوم کرده است. وی افزود: طبق این قرار موقت، دیوان دادگستری لاهه باید در زمینه نقل و انتقالات مالی ایران به ویژه در زمینه تهیه دارو تسهیل کند، در حالی که هم‌اکنون در عمل امریکا با فشار حداکثری در این خصوص عمل می‌کند.به گفته وی، ایران دفاع از حق مشروع خود را در این زمینه از طریق گزارشگر دیوان دادگستری لاهه پیگیری می‌کند.

عدم مذاکره در شرایط فشار

محمد باقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با تاکید بر این‌که در شرایط فشار مذاکره کردن یعنی سم، اظهار داشت: در شرایط فشار مذاکره نمی‌کنیم، ورق را با مقاومت بر می‌گردانیم و در شرایط برابر اگر لازم شد مذاکره می‌کنیم. محمد باقر خرمشاد در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی رفتارهای دوگانه ترامپ و آمریکا در اعمال تحریم و پیشنهاد مذاکره اظهار کرد: اگر بخواهیم روی کار ترامپ اسم بگذاریم، راهبرد او یا به تعبیر دیگری تاکتیک او، مذاکره تحت فشار است، همان‌طور که رهبری و رئیس جمهور هم اشاره کردند هیچ آدم عاقلی به مذاکره تحت فشار تن نمی‌دهد این را ما هم می‌دانیم، ترامپ هم می‌داند منفعت او در این است که بتواند ما را در اوج فشار پای میز مذاکره بیاورد. وی افزود: بنابراین، چنین کاری یعنی این‌که ما نهایتاً امتیازات را باید بپردازیم. البته اگر چنانچه مقاومت کنیم ممکن است رکود قدرت اتفاق افتد و در این شرایط این فشار ترامپ نه تنها برای او اثر مثبتی ندارد بلکه اثرات معکوسی را به همراه خواهد داشت. این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در نتیجه اگر قرار باشد احیاناً مذاکره‌ای اتفاق بیفتد، باید طرح‌ها شکسته شده و موفقیتی نداشته باشد، در آن شرایط ما از موضع بالاتر یا برابر بتوانیم به نقطه صفر که در برجام بودیم، برگردیم البته آن‌ها باید برگردند و شاید از جنبه‌ای دیگر هر دو به برجام برگردیم زیرا ایران هم براساس بند ۲۶ و ۳۶ تعهدات خود را تعلیق کرده و سایر اهرم‌های فشار دیگری را آغاز کرده که در آن صورت باید آنها را متوقف کند تا در شرایط برابر بتوان صحبت یا مذاکره کرد.

نیاز ترامپ به مذاکره

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: ترامپ به مذاکره هم نیاز دارد و برای انتخابات فشار می‌آورد تا مذاکره انجام شود، معتقدم آمریکایی‌ها در یک سردرگمی به سر می‌برند، یک کار اشتباه شروع شد و آن کار اشتباه آن‌ها را در سردر گمی قرار داد، از یک طرف فشارهای آن‌ها جنبه اقتصادی دارد، از طرفی هم نمی‌خواهند بجنگند زیرا نتیجه‌اش برای‌شان مشخص نیست و تصور می‌کنند در انتخابات بازنده می‌شوند. وی اظهار کرد: از سوی دیگر تصور می‌کنند اگر در مقابل اقدامات ایران به ویژه پهپاد اقدامی نکنند، هیمنه آمریکا که نتیجه‌اش پایین آمدن رأی ترامپ و سردرگمی در سیاست خارجی‌شان است، از بین می‌رود.

تنش میان ایران و آمریکا

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از پایگاه تحلیلی «پروژه سیندیکِیت»، «یوشکا فیشر» وزیر خارجه پیشین آلمان در مورد تنش‌های میان ایران و آمریکا گفت: ترامپ سیاست «باخت- باخت» در قبال ایران را در پیش گرفته است و با تداوم این روند، واشنگتن در خطر کشاندن غرب آسیا به جنگ جدیدی قرار دارد.

وی افزود: در بهترین حالت ممکن به نظر می‌رسد ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که در مورد ایران چه می‌کنند با اینکه خروج ترامپ از برجام، عمل کردن وی به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود اما مشکل اینجاست که نه خود ترامپ و نه مشاورانش به اتفاقات بعدی فکر نکرده بودند.

وزیر خارجه پیشین آلمان در مورد جنگ میان ایران و آمریکا گفت: هر درگیری نظامی با ایران نه تنها تلفات بیشتری برای آمریکا خواهد داشت بلکه نسبت به جنگ‌های عراق و افغانستان احتمال کمتری برای پیروزی دارد. از سوی دیگر ترامپ می‌گوید خواستار جنگ نیست و به فشار اقتصادی ادامه می‌دهد اما تجربه ثابت کرده است که فشار اقتصادی و تداوم فشار می‌تواند به جنگ منجر شود.

رسانه‌های اصولگر

برخی از عبارت‌های کانونی به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا از این قرار است: این تحریم‌ها بی‌مصرف و بی‌خاصیت است و هیچ تأثیری ندارد؛ اقدامات تکراری و بی‌خاصیت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران؛ مذاکره‌ای بی فایده و با ضرر؛ مذاکره راه‌حل مناسبی نیست و تحریم رهبرمعظم انقلاب و وزیر امور خارجه در تاریخ بی‌نظیر است؛ اقدام مضحکانه ترامپ نسبت به تحریم رهبری‌؛ رهبری حسرت یک مذاکره را بر دل آمریکایی‌ها نشانده است. ترامپ در جایگاهی نیست که حتی قادر به سخن گفتن از تحریم رهبر معظم انقلاب باشد.

بی اثر بودن تحریم‌های جدید

مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها بی‌مصرف و بی‌خاصیت است و هیچ تأثیری ندارد. وی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات ایران، اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا بتازگی آغاز نشده است و ترامپ از مدت‌ها قبل گفته بود تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این بسته از پیش تهیه شده تحریم‌های آمریکا علیه مقامات ایران کاملاً بی‌مصرف و بی‌خاصیت است و هیچ تأثیری نخواهد داشت. وی با اشاره به تحریم مقام معظم رهبری از سوی آمریکا تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب پس از دوران ریاست جمهوری‌شان، سفر خارجی نداشته‌اند و همچنین ایشان حساب مالی و بانکی ندارند و بر این اساس این تحریم آمریکا هم بی‌اثر است و آنان نمی‌توانند اقدامی در این راستا انجام دهند. ذوالنور خاطرنشان کرد: اقدامات تکراری و بی‌خاصیت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تأثیری نخواهد داشت بلکه عزم ما را برای تکیه بر توان داخلی خود جزم‌تر می‌کند و زمینه گشایش اقتصادی کشورمان را با تکیه بر توان داخلی فراهم می‌کند.

روزنامه صبح نو با تیتر «مذاکره‌ای بی فایده و با ضرر» عنوان داشت: اصرار مذاکره آمریکایی‌ها در ادوار مختلف فقط یک هدف را دنبال کرده و می‌کند و آن فشار به جمهوری اسلامی ایران است تا یا تسلیم شود و به خواسته‌های تحمیلی آمریکا تن بدهد و یا به عنوان یک دولت سرکش تحت فشار بیشتر قرار بگیرد!

اقدام مضحک ترامپ نسبت به تحریم رهبری

به گزارش روزنامه جوان، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدام مضحک ترامپ مبنی بر تحریم کردن رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: این اقدام حکایت از استیصال امریکا و شخص رئیس جمهورش ترامپ دارد؛ آیا کسی می‌تواند مانع نفوذ شخصی مانند مقام معظم رهبری در قلوب دیگران شود؟ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیا مقام معظم رهبری یک فعال اقتصادی هستند که کسی بخواهد ایشان را تحریم کند؛ بلکه می‌توان گفت رهبری امریکایی‌ها را تحریم کرده و حسرت یک مذاکره را بر دل آنها نشانده است

به گزارش تارنمای مشرق نیوز، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در صفحه توئیتر خود نوشت: تنها راه نجات ترامپ، تغییر رفتار در مقابل منطق محکم رهبری و ملت بزرگ ایران است. وی در جایگاهی نیست که حتی قادر به سخن گفتن از تحریم رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد. او می‌خواهد کاری کند که فقط و فقط مورد توجه امام خامنه‌ای قرار گیرد اما پاسخ را قبلاً دریافت کرده است. امیرعبداللهیان چندی پیش و بعد از سقوط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی‌ها گفت: هشدار به ترامپ، اگر خطا کنید پایان کار را جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه رقم خواهد زد. امروز ترامپ و تندروهای کاخ سفید پیام محکمی را فقط از بخش بسیار کوچکی از توان عظیم دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سرنگونی پهپاد متجاوز پیشرفته آمریکا دریافت کردند.

مقاومت تنها راه ایستادگی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عزت‌الله ضرغامی عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقاومت تنها راه ایستادگی در مقابل دشمن است، عنوان کرد: مذاکره راه‌حل مناسبی نیست و تحریم رهبرمعظم انقلاب و وزیر امور خارجه در تاریخ بی‌نظیر است و آن چیزی که جواب داده و دشمن را دیوانه کرده راهبرد مقاومت است و مردم با این وجود و مشکلات موجود همچنان پای انقلاب هستند.

شکست امریکا در قبال تحریم‌های ظالمانه

در بخشی از سرمقاله روزنامه جوان آمده است: تشدید تحرکات نظامی امریکا علیه ایران در کنار تشدید فشارهای اقتصادی که در ماه‌های اخیر با تروریست اعلام کردن سپاه و خبرسازی پیرامون اعزام ناو هواپیمابر و ناوها و هواپیماهای عملیاتی به منطقه به اوج خود رسیده است، مبتنی بر این برآورد تندروهای کاخ سفید است که ناکامی در شکست اراده مقاومت مردم ایران با اعمال بی‌نظیرترین تحریم اقتصادی را با تمسک به تهدید نظامی و معتبرسازی احتمال حمله امریکا به زیرساخت‌های اقتصادی ایران به نتیجه برسانند. این ترفند کاخ سفید در سخنان هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در آستانه ورود به ایران کاملاً آشکار بود، چراکه هردو بر شرایط حساس نظامی منطقه و احتمال وقوع درگیری اعلام نگرانی کرده و با همین هدف تلاش داشتند تحرکات میانجی‌گرانه خود را که آن هم هدفی جز شکست اراده مقاومت مردم ایران نداشت، توجیه کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟