Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی رهنما یکشنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان و افزایش مصرف فرآورده‌های لبنی، مصرف کنندگان باید در خصوص نحوه نگهداری و مصرف این فرآورده‌ها اطلاعات دقیقی داشته باشند. وی، شیر و فرآورده‌های آن را مشمول مقررات استاندارد اجباری دانست و ادامه داد: بر همین اساس محصولات این دسته باید حتماً دارای نشان استاندارد بوده و به شیوه صحیح حمل، نگهداری، عرضه و مصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: عمده فروشان و مراکز عرضه موظفند جهت حفظ کیفیت و سلامت محصولات لبنی دارای علامت استاندارد، این محصولات را در شرایط دمایی مناسب و در یخچال با حداکثر دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.
رهنما گفت: مصرف کنندگان این کالاها نیز باید دقت کنند چنانچه این کالاها خارج از یخچال و یا در دمای بیش از چهار درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند از خرید آنها خودداری کنند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس افزود: عمر محصولات لبنی محدود است و باید در یخچال‌های مناسب و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود چرا که شیر بدلیل داشتن ترکیباتی مانند قند، چربی، پروتئین و مواد معدنی برای رشد میکروب‌ها مستعد است.
وی تصریح کرد: به دلیل حساسیت فرآورده‌های لبنی، واحدهای تولید کننده این فرآورده‌ها برای از بین بردن میکروب‌های بیماری زا و کنترل میکروب‌های غیر بیماری زا از حرارت به ۲ روش استفاده می‌کنند که یکی از این روش‌ها روش پاستوریزاسیون محصولات تولیدی است که محصول تولیدی باید در یخچال نگهداری و در مدت کوتاهی مصرف شود.
رهنما گفت: روش دوم روش فرادما است که در این روش محصول تولیدی بایستی در بسته بندی‌های پنج تا ۶ لایه بسته بندی شده و لذا می‌توان این محصولات را بدون باز کردن درب آن خارج از یخچال برای مدت حداکثر ۶ ماه نگهداری کرد اما پس از باز شدن بسته بندی حتماً باید در یخچال نگهداری و ظرف چند روز استفاده شود.
وی، به شهروندان توصیه کرد که از خرید شیر فله‌ای خودداری و شیر پاستوریزه را حتماً در یخچال نگهداری کنند و هرگز کره و خامه غیرپاستوریزه خریداری نکنند.
رهنما افزود: همچنین شهروندان از مصرف هرگونه بستنی بارنگ مصنوعی و همچنین هرگونه محصولات لبنی بدون علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضا خودداری کنند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس تصریح کرد: کره پاستوریزه بسته بندی شده دارای علامت استاندارد فقط به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است و اگر قصد نگهداری برای مدت بیشتری را داریم حتماً باید در فریزر نگهداری کنیم.
وی، به مردم توصیه کرد حتماً محصولات دارای نشان استاندارد که در شرایط مناسب نگهداری می‌شود خریداری کنند و برای اطمینان از اصالت کالا کد ۱۰ رقمی استاندارد محصول را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند.
۶۱۲۲/‏‬ ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استاندارد شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۴۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری از جمع آوری فرآورده روغن تفاله زیتون پالایش شده مخلوط با روغن زیتون بکر با نام تجارتی «سابرسو» در مراکز عرضه سطح استان که غیر قابل مصرف انسانی است خبر داد.

 مهدی پژوهش ۱۱ اردیبهشت در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۴۴۶ با عنوان «انواع روغن زیتون خوراکی- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون»، مخلوط روغن تفاله زیتون پالایش شده با انواع روغن زیتون بکر، قابلیت مصرف خوراک انسان را ندارد.

مدیرکل استاندارد استان افزود: مطابق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود، تولید، تمرکز، ‌توزیع و فروش کالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد با کیفیت پایین‌تر از استاندارد یا بدون علامت استاندارد ایران ممنوع است.

وی تصریح کرد: فرآورده روغن تفاله زیتون پالایش شده مخلوط با روغن زیتون بکر با نام تجارتی «سابرسو» در مراکز عرضه سطح استان که غیر قابل مصرف انسانی بود جمع‌آوری شد.

پژهش در پایان از عموم هم استانی‌ها خواست که در صورت مشاهده کالاهای فاقد علامت استاندارد در مراکز عرضه استان، مشخصات کالا را با شماره تلفن ۱۵۱۷ به سازمان ملی استاندارد ایران اطلاع دهند تا بازرسان و کارشناسان استاندارد ضمن بازرسی، نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)
  • کشف داروی غیرمجاز در مرغ فروشی
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • معرفی آوین شاپ فروشگاه تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی
  • ۸۵ درصد نمایندگان پست با گوشی هوشمند توزیع مرسوله می‌کنند