Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@15:08:00 GMT

زنگ خطر تجرد قطعی در کشور به صدا درآمد

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۴۴۴۲

زنگ خطر تجرد قطعی در کشور به صدا درآمد

خبرگزاری تسنیم: در سال‌های اخیر اخبار خوبی از وضعیت ازدواج و جمعیت به گوش نمی‌‏رسد؛ میانگین سن ازدواج در کشور، طی سال‌های اخیر با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده و بر اساس سالنامه آماری سال 96، میانگین سن ازدواج در دهه گذشته با 2 سال افزایش به 24 سال برای دختران و 29 سال برای پسران رسیده است. این در حالی است که به گفته‌ی محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل سابق سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، سنین 18 تا 35 سالگی علاوه بر این که زمان مناسب برای ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه‌دار شدن است و عبور از این سن، برای فرزندآوری مخاطراتی را به دنبال دارد؛ همچنین طبق سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران، بیش از 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون نفر از 13 میلیون جوان مجرد ایرانی، سن 30 سالگی را سپری کرده‌اند؛ از طرفی پس از سال 89 سالانه حدود 6 درصد از آمار ازدواج‌های کشور کم شده و در سال 96 تعداد ازدواج‌ها به 660 هزار ازدواج رسیده است؛ به این معنا که در بازه زمانی از سال 89 تا سال 96 ازدواج در کشور 30 درصد کاهش یافته است.

همزمان با این اتفاق، تجرد قطعی نیز در کشور افزایش پیدا کرده است؛ براساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، تجرد قطعی که در سال 1375 برای مردان حدود 1.1 درصد و برای زنان 1.2 درصد بوده، در سال 1395 به 2.3 درصد برای مردان و 3.7 درصد برای زنان رسیده است؛ این آمار نشان می‌دهد، روند افزایشی تجرد قطعی در زنان، بسیار بیشتر از مردان بوده به طوری که طی سالهای 1375 تا 1395 این شاخص برای مردان، حدود دو برابر شده اما برای زنان بیش از سه برابر بوده است.

افزایش سن ازدواج و جمعیتِ از دست رفته

عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این شرایط به وجود آید؛ تغییرات سبک زندگی، شرایط نامساعد اقتصادی، عدم وجود سازوکارهای حمایتی، مغفول گذاشتن قوانین تشویقی ازدواج، وضع قانون‌هایی مانند منع ازدواج در سنین پایین و سنگ‌اندازی‌هایی در زمینه تسهیل ازدواج موجب شده‌اند تا روند افزایش سن ازدواج در یک دهه گذشته با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد؛ همین امر نیز موجب افزایش نرخ تجرد قطعی در ایران شده و تبعات جمعیتی نامطلوبی را به کشور تحمیل می‌کنند.

پس از کاهش شدید نرخ باروری در دهه هفتاد و رسیدن آن به زیر نرخ جانشینی، هنوز این نرخ به حد جانشینی نرسیده است؛ بر اساس آخرین آمارها، این میزان برای ایران 1.7 فرزند به ازای هر زن بوده و در صورت ادامه داشتن روند فعلی تا سال 1430 به بالاتر از نرخ جانشینی نخواهد رسید؛ در فروردین سال جاری حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره وضعیت نرخ موالید در کشور اعلام کرد: در حال حاضر برآورد ما این است که از این به بعد اگر اتفاق ویژه‌ای نیفتد و اقدامات ویژه‌ای در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که بر روی تأهل تاثیرگذارند، انجام نشود، در حوزه رشد جمعیت با مشکل مواجه خواهیم شد؛ به طوریکه هم رشد جمعیت‌مان کمتر از 1.24 شده و هم شاخص جایگزینی جمعیت‌مان یا همان TFR به کمتر از 2.1 خواهد رسید.

کارشناسان حوزه جمعیت بر این باور هستند که در صورت ادامه‌ این روند در کشور، طی چند دهه آینده، ایران با بحران جدی جمعیت و سالمندی رو به رو خواهد شد؛ آنان راه چاره را در توجه بیشتر مسئولان به سیاست‌های کلی جمعیت و در نظر گرفتن سازوکارهای حمایتی-تشویقی در جهت تسهیل امر ازدواج جوانان می‌دانند؛ این امر نیز جز با تصویب قوانین منطبق با سیاست‌های کلی که بتواند مفاد آن را اجرایی سازد میسر نیست؛ قوانینی که بتواند تأکیدات سیاست‌های کلی جمعیت را، همچون افزایش نرخ باروری تا بالای سطح جانشینی و رفع موانع ازدواج، به عرصه‌ عمل درآورد؛ در این زمینه، بهره‌گیری از تجربه دیگر کشورهای جهان در حوزه افزایش مطلوب جمعیت، بی‌شک در برون رفت از این وضعیت راهگشا است.

اخبار داغ مهران مدیری در تدارک ساخت یک برنامه جدید در دبی؟ +عکس پروژه چادری‌هایِ سیگاری برای تخریب محجبه‌ها؟! +عکس برخورد تحقیر آمیز ترامپ با ولیعهد سعودی +فیلم مارمولک غول پیکری که بیمارستان را بهم ریخت! +فیلم دانلود قسمت نهم 9 سریال هیولا مهران مدیری تصویری تکاندهنده از جنین دوقلو‌ها در زباله‌های رشت!

منبع: فردا

کلیدواژه: وضعیت ازدواج جمعیت آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۴۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟

اینفوگرافیک زیر میانگین طول عمر پستانداران را با استفاده از داده‌های Discover Wildlife و سازمان ملل متحد به تصویر کشیده است.

به گزارش روزیاتو، اینفوگرافیک زیر میانگین طول عمر پستانداران را با استفاده از داده‌های Discover Wildlife و سازمان ملل متحد به تصویر کشیده است.

طول عمر انسان در حال افزایش است

پستانداران، به عنوان موجودات خونگرم با مو یا خز تعریف می‌شوند که از شیر غدد پستانی برای نوزادان خود استفاده می‌کنند. در حالی که حیوانات کوچکتر مانند راسو‌ها معمولاً ۱ تا ۲ سال عمر می‌کنند، همتایان بزرگتر مانند فیل‌ها می‌توانند برای چندین دهه زنده بمانند و در راس آن‌ها نهنگ ها، می‌توانند ۲۰۰ سال یا حتی بیشتر عمر کنند.

طول عمر انسان افزایش قابل توجهی داشته است. طبق گزارش بخش جمعیت سازمان ملل متحد، میانگین امید به زندگی در جهان از ۴۷ سال در سال ۱۹۵۰ به ۷۲ سال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش ۲۵ ساله است. از عوامل تاثیرگذار در افزایش طول عمر انسان می‌توان به تغذیه، دارو و دسترسی به منابع ضروری، اشاره کرد.

با این حال، همانطور که طول عمر انسان شکوفا می‌شود، می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر جمعیت پستانداران حیات وحش داشته باشد. طی ۱۰۰،۰۰۰ سال گذشته، افزایش جمعیت انسانی باعث کاهش ۸۵ درصدی زیست توده پستانداران وحشی شده است.

امروزه، دام‌ها ۶۲ درصد، انسان‌ها ۳۴ درصد و پستانداران وحشی تنها ۴ درصد از زیست توده پستانداران جهان را تشکیل می‌دهند

علیرغم کاهش تنوع پستانداران، زیست توده کل پستانداران زمینی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در طول ۱۰،۰۰۰ سال گذشته تقریباً ۹ برابر شده است.

دیگر خبرها

  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • افزایش تسهیلات ازدواج در هرمزگان