Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:50:06 GMT

خودنمایی اختلافات پیشین در نشست «گروه 20»

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۴۷۶۴

خودنمایی اختلافات پیشین در نشست «گروه 20»

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، نشست چهاردهم سران «گروه ۲۰» در شهر اوزاکای ژاپن در حالی به پایان رسید که برخلاف خوش بینی ها دستاورد چندانی از حضور رهبران کشورهای صنعتی و ثروتمند جهان اصل نشد. بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها مهمترین نتیجه این دیدار دو روزه را ظهور دوباره اختلافات پیشین و ناامیدی بیشتر از رسیدن به توافق در آینده نزدیک عنوان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از آغاز این نشست مهم مسائلی همچون اقتصاد جهانی، تجارت و سرمایه گذاری، نوآوری دیجیتال، توسعه و توانمند سازی زنان، محیط زیست و انرژی از مهمترین موضوعاتی عنوان می شدند که در اوزاکا باید به آنها پرداخته شود. حتی «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در سخنان ابتدایی خود ابراز امیدواری کرد دیدار سران گروه ۲۰ در جهت ارتقا تجارت آزاد، هدایت رشد اقتصادی جهانی از طریق نوآوری، کمک به مسائل محیط زیستی و قدرت بخشیدن به زنان، پیام محکمی صادر کند.

با این حال ناظران اعتقاد دارند این دیدار بیش از همه تحت تأثیر رویکردها و اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده قرار داشت. به عبارت دیگر با اینکه رویکردهای کشورهای شرکت کننده در ابتدا بیشتر دغدغه هایی جهانی را در بر می‌گرفت اما در نهایت بسیاری از چالش های مورد نظر شرکت کنندگان نیز تحت تأثیر دیدگاه های ترامپ به عنوان رهبر بزرگترین اقتصاد جهان قرار داشت. مسائلی همچون جنگ تعرفه ای واشنگتن با دیگر کشورها همچون پکن و هند، دیدار ترامپ با رئیس جمهوری روسیه و بحث های موشکی با ترکیه در کنار تنش با ایران از جمله موضوعات حاشیه ای بودند که در ژاپن نقشی پررنگ‌تر از متن داشتند.

همچنین مذاکرات دو جانبه ای که میان رهبران کشورها صورت گرفت هم از اهمیت ویژه ایی برخوردا بودند. مذاکرات نفتی میان رهبران روسیه و عربستان، دیدار ترامپ با ولیعهد سعودی و پیام های توئیتری رئیس جمهور آمریکا از دیگر نکات نشست در اوزاکا بود.

بسیاری از رسانه های جهان اقدامات و اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را مهمترین موضوع در نشست ژاپن دانستند. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی برجسته ترین دستاورد نشست اوزاکا را کاهش تنش میان آمریکا و چین عنوان کرد. براساس این گزارش اگرچه رئیس جمهوری آمریکا در ابتدا سخنان تندی را نسبت به متحدان نزدیک واشنگتن ابراز می کرد اما در نهایت رفتار وی تغییر کرد و این دگرگونی در دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» و گفت وگو در مورد دخالت روسیه در انتخابات قابل مشاهده بود. در همین ارتباط ترامپ در ژاپن خبر از سرگیری مذاکرات تجاری متوقف شده با پکن را نیز اعلام کرد.

طبق گزارش این روزنامه، مهمترین نکات نشست سران جی ۲۰ آن بود که دونالد ترامپ دیپلماسی بین المللی خود را در ژاپن فعال کرد. ترامپ پس از دیدار با «شی جین پینگ» عنوان داشت که دو کشور به میز مذاکرات تجاری و تعرفه ای بر می گردند. وی قول داد که ایالات متحده در خلال این مذاکرات، تعرفه جدیدی را وضع نخواهد کرد ضمن اینکه پکن هم پذیرفت تا میزان خریدهای خود از آمریکا در حوزه های کشاورزی و دیگر کالاها را افزایش دهد. اتفاق قابل ذکر دیگر در این نشست، آغاز دوباره مبادلات تجاری آمریکا با شرکت چینی هواوی بود.

نکته تعجب آوری که نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا را در ژاپن متحیر ساخت سفر وی به کره جنوبی و درخواست برای دیدار مستقیم با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بود. ترامپ قبل از حرکت به سوی کره جنوبی در یک پیام توئیتری از احتمال دیدار خود با رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی در مرز دو کشور خبر داد. البته این پیشنهاد از سوی مقام های پیونگ یانگ غیررسمی ارزیابی شد. بنابر گزارش تارنمای نشریه «The Hill» که رسانه کنگره به شمار می رود، در واقع رئیس جمهوری آمریکا از چند روز قبل از حضور در ژاپن چنین برنامه ریزی را انجام داده بود زیرا وی دوشنبه قبل در یک مصاحبه این تصمیم را بیان کرده بود اما به دلایل امنیتی از رسانه ای شدن این برنامه ریزی جلوگیری شد.

از سوی دیگر رسانه ها حمایت آشکار ترامپ از پادشاهی سعودی را نیز پیام دیگری می دانند که ترامپ در این نشست برای جهانیان ارسال کرد. وی نشان داد که به رغم نگرانی جامعه جهانی از سیاست های ریاض به ویژه پس از قتل «جمال خاشقچی» هنوز متحد آنها باقی مانده است و از سیاست های آنها دفاع می کند. به اعتقاد نیویورک تایمز، ترامپ به رهبران جهان نشان داد که روابط ریاض و واشنگتن مهمتر از کشتن یک مخالف از سوی سعودی ها است.

تغییرات اقلیمی؛ چالشی حل نشده

هنوز موضوع تغییرات آب و هوایی چالش اصلی باقی مانده است و رهبران ۲۰ کشور نتوانستند به توافقی در مورد آن دست پیدا کنند. در حالی که ترامپ خروج از پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرده است هفته گذشته «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که از امضای هر بیانیه نهایی مربوط به تغییرات آب و هوایی خودداری می کند.

این اختلافات حتی در بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ هم آشکار بود. در این بیانیه عنوان شد امضاکنندگانی که تعهد خود نسبت به توافق جی ۲۰ در بوینس آیرس را اعلام کرده بودند، بار دیگر بر اجرای کامل آن تاکید می کنند. همین اختلافات موجب شد تا نخست وزیر ژاپن در سخنرانی پایانی نشست به وجود اختلاف نظرهای گسترده میان شرکت کنندگان اشاره و تاکید کند داشتن یک سیاره بهتر برای نسل آینده نیازمند سهیم شدن همگان است.

بر این اساس، پیش بینی روزنامه آلمانی «زود دویچه» که پیش از آغاز نشست تاکید کرده بود نشانه ای برای موفقیت نشست گروه ۲۰ در زمینه حل مشکلات جهانی وجود ندارد، رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت و همان چالش های پیشین بار دیگر خودنمایی کردند.

روزنامه «گاردین» هم در گزارش خود وجود اختلافات عمیق در ژاپن را برجسته ساخت و موضوعات مهم در اوزاکا را جنگ تجاری و توئیت های دونالد ترامپ در کنار رویکرد ضدلیبرالیستی ولادیمیر پوتین عنوان کرد.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی اگرچه شینزو آبه نشست دو روزه در اوزاکا را موفقیت آمیز ارزیابی کرد اما در هوای به شدت مرطوب این شهر، رهبران ۲۰ اقتصاد ثروتمند جهان نشان دادند که میان دیدگاه های آنها شکاف های عمیقی وجود دارد که پل زدن میان آنها امکانپذیر نیست. مسائلی همچون نگرانی های اقلیمی یا حمله به لیبرالیسم غربی هم بخشی از این اختلافات بودند.

اما همانگونه که گزاش گاردین به آن اشاره داشت نکته اینجاست که سران کشورهای گروه ۲۰ در بیانیه پایانی از هر گونه انتقاد به رویکردهای حمایتگرایانه ترامپ خودداری کردند. این کشورها با این وجود خود را به درک و اجرای رویه‌های تجارت آزاد، عادلانه و غیرتبعیض آمیز و حفظ بازارهای باز کنونی متعهد ساختند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۴۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمو چاینا، این سری دارای تراشه جدید Kirin۹۰۱۰ هستند. تراشه جدید به طور واقعی آزمایش شده و عملکرد آن بهتر از انتظارات و بدون داغ شدن دستگاه بوده است.

Kirin۹۰۱۰ جایگزین تراشه های Kirin۹۰۰۰ شده که روی گره پردازشی کلاس ۷ نانومتری نسل دوم SMIC ساخته شده که به آن N+۲ نیز می گویند. تراشه های Kirin ۹۰۰۰ نیز براساس همین فرایند فناورانه ساخته شده اند.

SMIC بزرگترین پیمانکار تراشه سازی چین در جهان است. با توجه به ذخیره محدود موبایل های Pura ۷۰، پیش بینی می شود ظرفیت تولید تراشه های جدیدKirin هنوز محدود باشد. با این وجود تولید یک مدل پرچمدار جدید با تراشه جایگزین نشان می دهد هواوی اندک اندک چالش ذخایر تراشه خود را در بحبوحه تحریم های آمریکا با کمک نسخه های داخلی برطرف می کند.

البته اینکه SMIC چگونه توانسته تراشه های مذکور را بدون دسترسی به ابزارها و فناوری های خارجی بسازد، هنوز مشخص نشده است.

طبق گزارش ها تراشه جدید Kirin۹۰۱۰ دارای هسته خوشه ای مشابه نسخه های پیشین است. می توان Kirin۹۰۱۰ را یک نسخه تراشه Kirin۹۰۰۰ دانست که نسبت به نمونه های پیشین بازده بالاتری دارد.

با این وجود به نظر می رسدKirin۹۰۱۰ با وجود قدرت رایانشی بیشتر، سرعت عملکرد هسته آن کندتر است.

براساس گزارش های پیشین سریPura ۷۰ موبایل هایی پرچمدار با تمرکز بر عکاسی هستند. این سری شامل ۴ مدل Pura ۷۰، Pura ۷۰پرو، Pura ۷۰پرو پلاس و Pura ۷۰اولترا است.

کد خبر 6092832

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا