Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی، اعلام کرد: این دستگاه علاوه بر امکان افزودن روش‌های ثبت سلولی، پژوهشگر را در ثبت و کنترل بسیار دقیق شرایط و اتفاقات آزمایش‌های مربوط به علوم اعصاب شناختی یاری خواهد کرد طوری که پاسخ‌های رفتاری با دقت بسیار بالاتری می‌توانند ثبت و کنترل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف علوم اعصاب شناختی بررسی همبستگی داده‌های رفتاری و فعالیت سلول‌های عصبی موجودات است، گفت: انواع مازهای متعارف ( maze) در تحقیقات حوزه‌های رفتاری و شناختی، در این سامانه شبیه‌سازی شده و امکان تولید نقشه‌های دلخواه با نمایش نشانه‌های مختلف، تولید محرک‌های صوتی، تحریک الکتریکی و مکانیکی اندام و تولید سایر محرک‌ها در زمان قابل کنترل توسط این سامانه نیز فراهم است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه فعالیت سلول‌های عصبی به کمک روش‌های مختلف ثبت الکتروفیزیولوژی و همچنین تصویربرداری به دست می‌آید، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های موجود در توسعه آزمایش‌های علوم اعصاب شناختی، امکان استفاده همزمان از روش‌های ثبت فعالیت سلول‌های عصبی و انجام آزمایش‌های رفتاری است.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل، توسعه روش‌های واقعیت مجازی جهت شبیه‌سازی محیط واقعی حیوانات مورد آزمایش است و به این ترتیب می‌توان روش‌های جدید ثبت و تصویربرداری سلولی را همزمان با انجام اعمال شناختی در محیط واقعیت مجازی توسعه داده شود.

این محقق با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر استفاده از سیستم‌های واقعیت مجازی در تحقیقات علوم اعصاب افزایش چشمگیری داشته و نتایج این تحقیقات در مجلات معتبر علمی نیز گزارش شده است، یادآور شد: با ساخته شدن این دستگاه، این بستر تحقیقاتی با قیمت بسیار نازل و کیفیت مناسب در اختیار محققان کشور قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزودن انواع محرک و تعریف محیط‌های مختلف در سامانه واقعیت مجازی، تاکید کرد: این دستگاه می‌تواند در بیشتر آزمایش‌های علوم اعصاب شناختی به کار گرفته شده و سطح کیفی نتایج آزمایش را ارتقا دهد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۵۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اعلام کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از ۸۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم اکنون این تعداد به ۱۰۶۹ واحد رسیده و ۴۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

دکتر عباس شیراوژن با بیان این مطلب در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت، گفت: این واحد‌ها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده ایم و این ۲۶۹ آپارتمان نیز با بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل ۴۰ واحد و دانشکده‌های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید ۲۰ واحد خوابگاه متاهلی با متراز ۴۵ تا ۷۰ متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال ۲۰ درصد به تعداد واحد‌های خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

دکتر شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی خبر داد.

منبع: وبدا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود