Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تعطیلی بازار ماهی فروشان جاسک، عرضه این آبزی در این شهر ساحلی در شرقی ترین نقطه از استان هرمزگان به صفر رسیده و این غذای محبوب مردمان جنوب به علت بی تدبیری از سفره ها فاصله گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جاسک، در روزگاران نه چندان دور، ماهی و میگو از غذاهای اصلی ساحل نشینان جنوبی کشور به ویژه مردمان سواحل مکران محسوب می شد اما در این روزها به دلایل گوناگون به ویژه بی تدبیری، دیگر بوی « قلیه ماهی » و « ماهی کباب » در کوچه پس کوچه های جاسک به مشام نمی رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از میان انواع ماهیان خلیج فارس و دریای عمان، گونه « هوور » که فصل صید آن از چندی پیش شروع شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد و « گاریز » نوعی ماهی کبابی، در بین ساحل نشینان استان هرمزگان به ویژه شهرستان جاسک از اقبال بیشتری برخوردار است اما متاسفانه امسال، گرانی آن موجب بیگانی سفره های مردم این دیار با این نوع خوراکی غنی و ارزشمند شده است.

 

در حال حاضر قیمت هر کیلو ماهی هوور در شهرستان جاسک که بوسیله ماشین ها در کنار خیابان ها به فروش می رسد بین 30 تا 32 هزار تومان و گاریز در بازار بندرعباس بین 20 تا 30 هزار تومان متغییر است.

 

بنا بر باور ساحل نشینان جاسکی؛ تعطیلی بازار ماهی، وجود دلالان که در گویش محلی به آنها «کمات» گفته می شود و خرید ماهی به ویژه گونه «هوور» از شناورها بر روی آب و انتقال آن به کارخانه های تن ماهی و بازار شهرستان های مختلف و همچنین افزایش نامتعارف قیمت از جمله دلایل فاصله گرفتن ماهی از سفرهای مردمان این دیار است.

 

 

فعالان جامعه صیادی شهرستان جاسک نیز معتقدند که آلوده شدن دریا، رونق فعالیت واسطه گری در کنار گرمای هوا در ماه های تیر و مرداد که موجب گرم شدن آب دریا و در نتیجه کاهش صید ماهی می شود ازجمله عوامل گران شدن قیمت آبزیان در این شهرستان شده است.

 

یک خانم خانه دار که برای خرید ماهی به بازار ماهی فروشان جاسک آمده و با درب قفل شده آن روبرو شده، می گوید: از قدیم الایام ماهی و میگو در سبد غذایی روزانه مردمان شهرستان جاسک بوده است اما اخیرا با افزایش نامتعارف قیمت ها اکثر خانواده ها حتی ماهی یکبار نیز وسعشان نمی رسد که برای خرید ماهی اقدام کنند.

 

وی می افزاید: تعطیلی بازار ماهی فروشان قوز بالا قوز شده و ما را از همان ماهی یکبار ماهی خوردن هم محروم می کند.

 

احمد رنجبر از جوان شهر جاسک که با دوستش در ساحل در حال قدم زدن هستند نیز می گوید: عمده ماهی صید شده توسط شناورهای صیادی توسط دلال ها بر روی آب خریداری و به شرکت های تن ماهی منتقل می شود.

 

وی افزود: درصد ناچیزی از ماهی ها که باقی می ماند نیز توسط دلال ها(کمات ها) خریداری و به پاچال گورزانگ میناب برده می شود و از آنجا به شهرهای مختلف صادر می شود.

 

موسی مرادی که خود روزگاری از صیادان شهر بندری جاسک بوده و به علت آسیب دیدگی کمر و نداشتن بیمه برای پیگیری مراحل درمان توان رفتن به دریا و صیادی را ندارد نیز معتقد است که یکی از مهمترین دلایل گرانی ماهی در شهر جاسک، تعطیلی بازار ماهی فروشان است.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری به بهانه غیربهداشتی بودن، تنها بازار فروش ماهی در شهرستان جاسک را تعطیل کرده است، افزود:  بسیاری از خانواده ها از جمله صاحبان غرفه ها، فروشنده ها، کارگرها و ... از طریق فعالیت در همین بازار امرار معاش می کردند که با تعطیل شدن آن بیکار و خانه نشین شده اند.

 

 

« اسماعیل خوش »، نماینده صیادان شهرستان جاسک نیز گفت: براساس شنیده ها، بازار ماهی فروشان به لحاظ مشکلات بهداشتی توسط شهرداری تعطیل شده است.

 

وی با اشاره به کاهش صید ماهی هوور در شهرستان جاسک، افزود: افزایش گرم شدن هوا و به تبع آن گرم شدن آب دریا، صید ماهی در این شهرستان کاهش یافته و همین امر نیز موجب گرانی قیمت ماهی شده است.

 

نماینده صیادان شهرستان جاسک از وجود دلال ها(کمات ها) و صدور ماهی از این شهرستان به میناب و بندرعباس به عنوان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ماهی هوور یاد کرد.

 

وی همچنین با اذعان به اینکه بیش از سه ماه است که کشتی های چینی از سواحل رفته اند، تصریح کرد: کشتی های خارجی مزاحمتی برای صیادان ایجاد نمی کنند.

 

برای پیگیری موضوع به سراغ « امید زارعی »، رئیس اداره شیلات شهرستان جاسک می رویم که وی در ضمن تایید تعطیلی تنها بازار فروش آبزیان در جاسک، می گوید: شنیده ام که به دو دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی و پرداخت نکردن اجاره بها از سوی شهرداری که مالک آن می باشد، تعطیل شده است.

 

وی در رابطه با گرانی ماهی نیز آب پاکی را روی دستمان می ریزد و می افزاید: روزانه قیمت آبزیان را رصد می کنم و تا 25 روز قبل قیمت ماهی هوور در جاسک 18 هزار تومان بود و اخیرا بین 23 تا 24 هزار تومان است اما فیله شده آن تا 30 هزار تومان هم به فروش می رسد.

 

رئیس اداره شیلات جاسک ادامه می دهد: تا زمان بسته بودن درب بازار ماهی فروشان، درب پاچال های این شهرستان به روی خانواده ها باز است و افراد برای خرید آبزیان می توانند به این اماکن مراجعه کنند.

 

 

وی در عین حال اذعان کرد که هم اکنون قیمت ماهی هوور بر روی عرشه شناورها در دریا 22 هزار تومان است اما با این حال این نوع ماهی با همین قیمت به اهالی شهرستان جاسک عرضه می شود.

 

زارعی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار صیاد بر روی دو هزار فروند شناور صیادی در جاسک، افزود: در سال 96 حدود 33 هزار تن انواع آبزیان در این شهرستان صید شد که این رقم در سال 97 به حدود 20 تا 25 درصد افزایش یافت و پیش بینی می شود که امسال 15 درصد رشد داشته باشد.

 

وی همچنین با بین اینکه صید فانوس ماهیان توسط کشتی های صیادی در عمق تعیین شده در حال انجام است، عنوان کرد: هم اینک 30 فروند کشتی در حال صید است.

 

« حسین روشنی »، نایب رئیس شورای شهر جاسک نیز ضمن تایید تعطیلی دو تا سه هفته ای این بازار، تصریح کرد: به علت عدم رعایت نظافت و ایجاد مشکلات بهداشتی، فرسوده بودن بازار به علت قدمت آن و همچنین عدم پرداخت اجاره بها توسط غرفه داران ازجمله دلایل تعطیلی بازار ماهی فروشان جاسک است.

 

وی افزود: تصمیم مجموعه شهرداری و شورای شهر بر این است که عملیات اجرایی مرمت و بازسازی بازار ماهی فروشان جاسک به مزایده گذاشته شود که این مهم تا پایان روز چهارشنبه هفته جاری محقق خواهد شد و تا دو هفته آینده شاهد اجرای عملیات تعمیر یازار خواهیم بود.

 

نایب رئیس شورای شهر جاسک عنوان کرد: هم اکنون عرضه ماهی به شهروندان جاسکی به صورت سنتی توسط قایق های صیادی و پاچال ها صورت می گیرد.

 

 

وی تصریح کرد: با انجام عملیات مرمت و بازسازی، فروش ماهی در غرفه های کاملا بهداشتی انجام خواهد گرفت و در نتیجه موجب رضایتمندی مردم واقع خواهد شد.

 

تدبیر مناسب و بازگشایی بازار ماهی فروشان، نظارت صحیح بر نحوه عرضه آبزیان و کوتاه کردن دست سودجویان و دلال ها از جمله راهکارهای آشتی دادن آبزیان با سفره های مردم ساحل نشین شهرستان جاسک است.

 

گفتنی است، سالانه بیش از 276 هزار تن ماهی و میگو هرمزگان توسط چهار هزار و 400 فروند شناور در آب‌های هرمزگان صید می شود از این لحاظ مقام نخست صید ساحلی كشور را داراست.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت شهادت امام صادق ع قوه قضائیه خطبه های نماز جمعه امام صادق ع خبرگزاری شبستان آمریکا تشییع شهدای گمنام نماز جمعه بیرجند واسطه گری گرانی ماهی سواحل مکران شناور صیادی شهرستان جاسک ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۶۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد بازار حبوبات در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، از ابتدای امسال حبوبات با افزایش قیمت مواجهه بوده است، اما این افزایش در عدس بیشتر بوده است.
این موضوع موجب عرضه برخی اقلام بی کیفیت شده و قدرت خرید خانواده‌ها را نیز کمتر کرده است.
اختلاف قیمت‌ها در بازار نیز زیاد است تنها در عدس در یک محدوده شاهد قیمتی بین ۷۵ هزار تومان تا ۹۹ هزار تومان بودیم.
این موضوعات موجب شده بازار حبوبات در اولویت گشت‌های تعزیرات حکومتی استان یزد باشد.
از آغاز امسال تاکنون، ۵۵ پرونده تخلف در این حوزه رسیدگی شده که منجر به صدور رای جرائمی به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مدارس چند شهر خوزستان فردا سه‌شنبه تعطیل شد
  • چرا مدارس خوزستان تعطیل شدند ؟
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید