Web Analytics Made Easy - Statcounter

یافته‌ها آشکار کرده‌اند بغل‌کردن و نوازش صمیمانه و عمیق کودکان، به‌ویژه در دوران نخست کودکی (از تولد تا شش‌سالگی)، نه‌فقط شرط ضروری شکل‌گیری «احساس دلبستگی ایمن» در همه کودکان است، بلکه عامل بی‌بدیلی است که به «رشد عاطفی»، تحول ذهنی و شکل‌گیری طبیعی و بهنجار پایه‌های اولیه شخصیت آنان یاری می‌رساند. 
در سیره، روش و منش نبی مکرم اسلام نیز همواره بر نوازش، توجه و بوسیدن کودکان تأکید شده و جلوه‌های محبت و مهرورزی ایشان به کودکان زبانزد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افزون بر آن، در سال‌های اخیر، عصب‌شناسان شواهدی ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد نوازش عمیق کودک به دست والدین، به رشد عصبی و هورمونی کودک سرعت داده و به رشد بیولوژیک او یاری می‌رساند. 
از آن گذشته، پژوهش‌های اخیر حکایت از آن دارند که نوازش خالصانه و بغل‌کردن صمیمانه کودکان، آنها را در برابر انواع آسیب‌های اجتماعی و روانی در سال‌های بعد «واکسینه» می‌کند و از همین‌رو، آن دسته از کودکانی که والدینشان بارها نوازشان کرده‌اند، در نوجوانی و جوانی بسیار کمتر از آنهایی که از سوی والدین خود با بی‌توجهی و «غفلت» (neglect) مواجه بوده‌اند، در دام انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی (از اعتیاد و سوءاستفاده از مواد گرفته تا بیماری اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی) گرفتار می‌شوند.
افزون بر آن، انبوه پژوهش‌های طولی و تجارب بالینی نشان از آن دارد که بین تجربه نوازش عاطفی در دوران کودکی و صمیمیت و رضایت زناشویی در بزرگ‌سالی، رابطه معناداری وجود دارد.
به سخن دیگر، آن دسته از زن و شوهرهایی که در کودکی از سوی والدین خویش به صورت مستمر نوازش شده‌اند، در بزرگ‌سالی «عشق عمیق‌تری» را تجربه می‌کنند؛ چراکه آن‌گونه که استرنبرگ (نظریه‌پرداز عشق) نشان داده است، «عشق کامل بزرگ‌سالی ریشه در دلبستگی حاصل از نوازش خردسالی دارد».‌در تبیین اثرات شگفت بغل‌کردن و نوازش کودکان، می‌توان چند نکته را برجسته کرد؛ نخست آنکه نوازش‌کردن «نیاز به پذیرش» را در کودکان برآورده می‌کند و با افزایش هورمون اکسی‌توسین، حس تعلق و تعهد را بالا می‌برد.‌دوم آنکه بغل‌کردن، همان‌گونه که در سطور بالا گفته شد، با تولید هورمون‌هایی مانند اندروفین، سروتونین و دوپامین در مغز، به نضج عواطف و نظام شناختی کودک و شکل‌گیری طبیعی سیستم‌های عصبی و هورمونی یاری می‌رساند و با ایجاد شور و نشاط و کاهش استرس و همچنین تقلیل درد و رفع خلأ‌های روانی و عاطفی، اعتمادبه‌نفس فرد را بالا می‌برد.‌رشد بهنجار زیستی، عاطفی و ذهنی نیز به نوبه خود «تاب‌آوری» فرد (Resilience) را در گستره زندگی بهبود می‌دهد و او را در برابر آسیب‌ها مصون می‌کند و در نهایت نوازش‌شدن در کودکی، این احساس را در فرد ایجاد می‌کند که «دنیا در مجموع جای امن و خوبی است و لاجرم باید با سالم‌زیستن، زندگی را در آغوش کشید».
پس کودکان خود (به‌خصوص دختربچه‌ها) را در آغوش بکشید و صمیمانه ببوسید تا از آسیب‌های نگران‌کننده اجتماعی در آینده مصون شوند.

23302

کد خبر 1275219

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کودکان سلامت کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این کتاب به نویسندگی پرویز امینی درباره دوران کودکی نقاش برجسته ایرانی سید علی‌اکبر صنعتی و فراز و نشیب‌هایی است که در دوران دوری از خانواده با او همراه بوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در بچگی ذوق نقاشی در من سرشار بود، به نحوی که تمام دیوار‌ها را با نقاشی‌های خودم سیاه می‌کردم و این جوشش غریب باعث می‌شد که حتی در سر کلاس‌های درس به جای گوش کردن به درس‌ها، به نقاشی از صورت معلمان بپردازم و برای همین هم همیشه تنبیه می‌شدم.»

مجموعه کودکی نامداران در قالب ۱۰ عنوان کتاب به شیوه اول شخص و از زبان شخصیت اصلی به کودکی چهره‌های نامدار ایرانی در حوزه‌های مختلف می‌پردازد و شامل داستان‌هایی است که با شخصیت‌پردازی مناسب و تصویرسازی جذاب، نوجوانان را به فضای زندگی این چهره‌ها در قرن گذشته نزدیک می‌کند.

در پشت جلد مجموعه «کودکی نامداران» آمده است: «هر کودک ایرانی، از نامداران آینده ایران است. هر کودک ایرانی پرچم‌دار هویت ملی ایران است. هر کودک ایرانی اعتماد به نفس ملی ایران است و کودکی نامداران، آینده درخشان کودکان ایران است.»

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • (تصاویر) جشنواره نوازش مارهای زنده!
  • غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند
  • فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • داستان شکستن مارپیچ سکوت را برای نوه‌هایتان تعریف خواهید کرد