Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳۰۰خادم افتخاری در رده های مختلف تحصیلی در ۲۱ شیفت در طول هفته در امامزاده موسی مبرقع(ع) ارائه خدمت می کنند .

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،علاوه بر بارگاه قدسى حضرت معصومه(س) در قم، چهارصد و چهل و چهار (444) ستاره فروزان دیگر در این شهربر خاک خفته‏اند. پس از به ولایتعهدى رسیدن امام رضا علیه‏السلام علویان و سادات بى‏شمارى به شوق دیدار وى راهى سرزمین ایران شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولى بعضی از آنان هنوز در نیمه‏هاى راه بودند که خبر شهادت امام(ع) را شنیدند ودر مناطق امن ایران بخصوص شهر قم جلاى وطن گزیدند و پس از گذراندن عمر طبیعى خویش در همین دیار به خاک آرمیدند و برکات و معنویات بسیارى را براى این دیار به بار آوردند.

 

از آنجا که روز (17 تیرماه) مصادف با روز پنجم دهه کرامت روز بزرگداشت امامزادگان با عنوان( امامزادگان، ذخایر معنوی جامعه) نامگذاری شده است بر آن شدیم تا به معرفی این میراث گرانبها و ارزشمند معنوی در شهر مقدس قم بپردازیم.

 

امامزاده موسی مبرقع (ع)

حضرت موسی مبرقع در سال 259 هجری قمری به قم آمد، حضرت موسی مبرقع فرزند بلافضل امام نهم می باشد و قبر مبارکش به نام بارگاه شاهزاده موسی مبرقع در کنار مقبره چهل اختران خیابان آذر، معروف و مشهور است، وی در شب چهارشنبه 22 ربیع الثّانی سال 296 از دنیا رفت و در منزل خویش - مزار کنونیش در مقبره چهل اختران دفن شده است.

 

ایشان شخصی جلیل القدر بود، محدّث نوری کتاب مستقلی به نام بدر مشعشع درباب زندگانی وی نگاشته است، همه سادات رضوی نیزاز نسل ایشان هستند.

 

امامزاده موسی مبرقع(ع) به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته بعد از حضرت معصومه(س) در قم معروف هستند و ایشان همواره در طول زمان مورد توجه علما و فضلا قرار داشت که از جمله آنها می‌توان به تشریف فرمایی امام خمینی(ره) در سال 1358 به این مکان اشاره کرد و همچنین می‌توان به زیارت آیت الله بروجردی(ره) و آیت الله بهجت(ره) اشاره داشت و از مراجع کنونی نیز آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله جوادی آملی نیز به طور متناوب به زیارت این امام‌زاده می‌آیند.

 

و اما علت مشهور شدن ایشان به امامزاده موسی مبرقع(ع): ایشان همچون حضرت یوسف(ع) دارای چهره زیبایی بودند تا جایی که در هنگام عبور از بازار مردم دست از کسب و کار خود برداشته و به ایشان خیره می‌شدند به همین دلیل، برقع (روی بند) روی صورت می انداختند تا مبادا باعث گناه فردی شده و این از تقوای ایشان نشأت می‌گیرد و به موسی مبرقع(ع) معروف شدند.

 

همچنین در کنار بقعه امامزداه موسی مبرقع علیه السلام مرقدی بزرگ با ساختمان شکوهمندی وجود دارد که چهل اختران نام دارد، به طوری که از کتیبه ای که در آنجا در سال 851 هجری قمری نوشته شده، مقبره جمعی از سادات و امامزادگان می باشدکه بنای با عظمت آن در سال 950 هجری قمری توسّط شاه طهماسب صفوی، ساخته شده است.

 

در این مکان مقدس ام سلمه و ام کلثوم دختران محمد بن احمد بن موسی مبرقع و جمعی دیگر، دفن شده اند و همچنین قبر محمد بن احمد بن موسی مبرقع و محمد بن موسی مبرقع در آنجاست.

 

چهل اختران در سابق مرکب از سه بنا (چهل اختران، شاهزاده زید، موسى مبرقع) بوده است ولى اکنون از مجموعه نورهاى به هم پیوسته آنان تشکیل یافته، و زیارتگاهى مشترک را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین در جوار این امامزادگان شاهزاده «زید بن‏على‏» از نوادگان سیدالساجدین(ع) نیز به خاک سپرده شده‏اند.که بنای این امامزاده عمارتی است که گنبدی کوچک از آجر به شکل کلاهخود بر فراز آن به چشم می خورد وبه سده نهم هجری قمری تعلق دارد.

 

گفتنی است در این امامزاده برنامه های متنوع فرهنگی در مناسبات مختلف ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار برگزار می شود که برگزاری مراسم شهادت امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و برگزاری سالگرد رحلت امامزاده موسی مبرقع در 22 ربیع الثانی از شاخص ترین برنامه های فرهنگی این مجموعه می باشد.

 

راهنمایی زوار به زبان اردو، عربی، فارسی، برگزاری کلاسهای آموزشی حفظ قرآن ، تجوید صوت و لحن ویژه خواهران و برادران، مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی از دیگر برنامه های فرهنگی در امامزاده موسی مبرقع می باشد.

 

از دیگرامتیازات این امامزاده جذب 300خادم افتخاری است که در رده های مختلف تحصیلی در 21 شیفت در طول هفته در امامزاده موسی مبرقع ارائه خدمت می کنند .

 

همچنین برگزاری مراسم باشکوه ایام عزاداری سرو و سالار شهیدان کربلا امام حسین(ع) در طول 10 روز محرم با حضور بیش از 4 هزار نفر و بر پایی دسته عزاداری ظهر عاشورا با حضور خیل عظیم عزادارن حسینی از دیگر افتخارات فرهنگی این امامزاده می باشد.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت امام صادق ع خطبه های نماز جمعه قوه قضائیه امام صادق ع آمریکا تشییع شهدای گمنام نماز جمعه دهه کرامت شهید بهشتی خبرگزاری شبستان امامزاده موسی مبرقع امامزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۸۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جنجالی شدن اهدای دکترای افتخاری به رئیسی

در همین رابطه ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه مدرک دکترای افتخاری، از سوی یک دانشگاه فرعی پاکستان و توسط معاون این دانشگاه به آیت‌الله رئیسی اهدا شده است.

این ادعا درحالی است که اولاً دانشگاه کراچی بزرگترین دانشگاه دولتی در پاکستان است؛ ثانیاً در مراسم اعطای این مدرک افتخاری «حکمران» ایالت سند پاکستان به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه‌های کراچی حضور داشته و دکترخالد عراقی رئیس دانشگاه کراچی که اعطاکننده این مدرک بوده، طبق قوانین پاکستان، همزمان عهده‌دار معاونت هیأت امنای دانشگاه نیز بوده است.

منبع: ایران

tags # سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • ماجرای جنجالی شدن اهدای دکترای افتخاری به رئیسی