Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرود امیر انتخابی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در زمان بررسی‌ها و گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب بقایایی از شهر گمشده کهنه گوراب کشف شد، اظهار کرد: در متون دوران اسلامی از جمله سید ظهیرالدین مرعشی از منطقه کهنه گوراب به عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سیاحان زیادی از جمله رابینو و خودزکو که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند به اهمیت این شهر اشاره کرده اند، گفت: هیئت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه بر این باور هستند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه گوراب ذکر شده در متون تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: این محوطه، بسیار گسترده با مساحتی بیش از ۵۰ هکتار بوده و بخشی از آن در زیر خانه‌های روستاهای کهنه گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵ گمانه برای آشکار شدن حریم این محوطه باستانی زده شده که همچنان به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هیئت باستان‌شناسی کهنه گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

امیرانتخابی در ادامه با اشاره به اینکه این محوطه یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق گیلان است، وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف این محوطه نشان دهنده اهمیت این محوطه عنوان کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با ادامه این پژوهش‌ها در فصول آینده نقاط تاریک این دوران آشکار شود.

گفتنی است کهنه گوراب تحت عنوان محوطه لگموج A و B در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 4654564

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی گیلان شهرستان املش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۹۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ شرکت توزیع برق گیلان اعلام کرد: به دلیل تعمیر خطوط انتقال انرژی با هدف پایداری شبکه و ارتقا خدمات رسانی به مشترکان ، جریان برق در برخی مناطق شهرستان‌های رشت، رودسر و املش، یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ حداکثر به مدت ۲ ساعت قطع خواهد شد. یرنامه قطعی‌ها به شرح زیر است: 

شهرستان رشت:

رشت: جریان برق بلوارخرمشهر در مناطق کوی امام رضا، جنب خانه بهداشت، تراشکاری اقای خانعلی یوسف زاده، تراشکاری جهان صنعت، کارگاه شیرینی پزی یحیی جدی و کوی طالقانی از ساعت ۹ تا ۱۰، یکشنبه ۹ اردیهشت قطع خواهد شد.
همچنین برق روستا‌های رشت ۱ و رشت ۳، میدان جانبازان، بلوارخرمشهر، هنرستان فنی و حرفه‌ای دکتر آذر اندامی، خیابان شهدا، روبروی تازه آباد، پشت مجنمع ابریشم، شرکت فراورده‌های بتونی برج ارمه گیلان و کمربندی خرمشهر یکشنبه ۹ اردیبهشت، از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۱۵ قطع خواهد شد.

قطعی برق دبیرستان شاهد ایت اله بهجت، صفاری دبیرستان بهجت فومنی، خیابان طالقانی، روبروی سه راه معلم (بانک پاسارگاد) در شهر رشت هم در برنامه قطعی برق این شرکت فردا ۹ اردیبهشت قرار دارد.

همچنین جریان برق تامین اجتماعی شماره ۴ در خیـابان آیت الله طـالقــانی، ابتدای کوچه ابراهیم نژاد و محله نیکمرام شهر رشت، فردا یکشنبه از ساعت ۹ تا ۱۱ قطع می‌شود.

شهرستان رودسر: 

چابکسر: جریان برق چاه آب شرب و اردوگاه صابرین در روستای اوشیان، پارک شهید انصاری، مهمانسرای شهید مطهری، کمیته امداد و تولید نخ قرقره گیلان در شهر چابکسر، بلوارسرولات، اردوگاه شهید آیت الله مطهری، روبروی گلخانه از ساعت ۱۰ تا ۱۱، یکشنیه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ قطع خواهد شد.

شهرستان املش:

برق روستای گرکرود شهرستان املش، فردا ۹ اردیبهشت، از ساعت ۹ تا ۱۱ قطع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • کمپ دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های کارولینای شمالی و آریزونا برپا شد
  • معرفی شهردار جدید گوراب زرمیخ
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر