Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر نوروزی روز دوشنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این آثار در همایش اخیر شورای ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی اردبیل به ثبت رسیده است.

وی افزود: با ثبت این تعداد اثر، مجموع آثار میراث ناملموس ثبت شده چهارمحال و بختیاری در سطح ملی به ۷۴ مورد رسید.

نوروزی تصریح کرد: ۸ اثر میراث ناملموس ثبت شده چهارمحال و بختیاری در همایش اخیر شورای ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی اردبیل شامل فنون پخت نان تَوچِری (بَرکو) در بختیاری‌ها، فنون پخت کوفته در شهرستان بروجن، رسم سَرواره (سرباره) در بختیاری‌ها، فنون کیسه بافی، فنون بافت سفره اردی، فنون و روش سبدبافی، مراسم سینه زنی کیچه (چِل چِلی) در شهر فارسان و عروسک چُمچه گلین و آیین باران خواهی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، پیش از این ۶۶ اثر میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.

میراث فرهنگی ناملموس به معنای رسوم، بازنمایی‌ها، تجلیات، دانش‌ها، مهارت‌ها و نیز ابزارها، اشیاء، دست ساخته‌ها و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنها است که جوامع، گروه‌ها و در بعضی از موارد، افراد به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند.

این میراث فرهنگی ناملموس که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، پیوسته از سوی جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، تعامل با طبیعت و تاریخشان بازآفرینی می‌شود و حس هویت و تداوم را برایشان به ارمغان می‌آورد و بدین ترتیب احترام به تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج می‌دهد.

میراث فرهنگی ناملموس در زمینه‌های آیین‌های شفاهی شامل زبان به عنوان محمل میراث فرهنگی ناملموس مثل آوازها، لالایی‌ها، آواهای کار، متل ها، شعرخوانی‌ها، هنرهای اجرایی مانند موسیقی، رقص، نمایش سنتی، خیمه شب بازی، نمایش عروسکی، نقاشی و خوش نویسی، آیین‌های اجتماعی، مراسم، مناسک و فستیوال‌ها مثل جشن‌ها، بازی‌ها، مراسم آیینی و اعیاد، دانش و کردارهای مربوط به طبیعت و جهان هستی مانند طب سنتی، معماری سنتی، نجوم سنتی، دانش‌ها و مهارت‌های سنتی بهره گیری از منابع انرژی، صنعت گری سنتی مثل مهارت‌ها و فنون در حوزه‌های سفالگری، کاشی کاری، صنایع چوب و نساجی است.

۷۳۶۲/‏۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ثبت آثار ناملموس چهارمحال وبختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۹۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد

سید مهدی فرحی شامگاه یکشنبه در حاشیه بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران گفت: میزان صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی شده برای سال‌جاری با ۲۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته ۶۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: این برنامه پیش‌بینی شده در بحث صادرات غیرنفتی جز با مشارکت همه استان‌های کشور محقق نمی‌شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برضرورت ارتقای بهره‌وری، تعریف برنامه‌های راهبردی، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ملی از جمله تامین مواد اولیه، زیرساخت‌ها و مشارکت‌های مردمی برای تحقق برنامه صادرات غیرنفتی در کشور تاکید کرد.

وی در خصوص اهمیت زنجیره ارزش محصولات گفت: چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشتاز و نمونه در عرصه تعریف و معرفی زنجیره ارزش به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه کرد: با تعریف و شناسایی زنجیره‌های ارزش‌ساز در استان‌ها و تبدیل آن‌ها به ارزش اجرایی و معرفی مدیران راهبر باید بهره‌وری را چند برابر کرد.

فرحی یادآور شد: تعریف زنجیره‌های ارزش در استان‌ها موجب ارتقای بهره‌وری، صادرات، تولید، اشتغال‌زایی و نوآوری در استان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود