Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@18:37:57 GMT

معرفي رشته جيت کان دو

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۴۰۰۸۸

معرفي رشته جيت کان دو

خبرگزاري آريا -
آموزش تمرينات ورزشهاي رزمي جيت کان دو
جيت کان دو( Jeet KunDo) را به دليل سبک عجيبش مي شناسند. سابقه اين شيوه در هنرهاي رزمي طولاني مدت است و هنري که در مرحله هاي گوناگون مبارزات به وسيله بروس لي، اژدهاي افسانه اي هنرهاي رزمي پايه ريزي گرديد.
جيت کان دو( به چيني:截拳道) يکي از سبک هاي امروزي هنرهاي رزمي است که به وسيله بروس لي، رزمي کار و هنرپيشه مشهور سينما بنيان گزاري شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين سبک يکي از سبک هاي بي همتاي چيني است که مسابقات آن به انواع گوناگون مثل ووشوساندا، ووشوتالو، دفاع شخصي و شکستن اجسام برگزار ميشود .
پايه و بيش تر روش هاي جيت کان دو طبق سبک وينگ چون طراحي شده است، به دليل آن که بروس لي تمرين هاي کلاسيک رزمي خود را از نوجواني در هنگ کنگ زير نظر استاد ايپ من استاد بزرگ اين سبک انجام داده بود.
فوت و فن وينگ چون در جيت کان دو به شکلي تغيير يافته اند که کاربردي تر باشند و استفاده از سلاح هاي سرد هم در آن بسيار گسترده تر است. بسياري از ضربات و حرکات ديگر هنرهاي رزمي به آن اضافه شده اند، به طوريکه بعضي جيت کان دو را نخستين رشته و الگوي هنرهاي رزمي ترکيبي ميدانند .
شيوه استفاده از سلاح هاي سرد در جيت کان دو بر پايه هنرهاي رزمي« دان اينوسانتو» است که بروس لي با اموزش آن و پيدا کردن اشکالات اساسي در فنون اين استاد رزمي آن را به نحوه اي با قابليت کاربردي تبديل و براي دفاع و حمله تغييرات اساسي زيادي داده است، ولي بروس لي اعتقاد به هنر رزمي با استقاده از ضربات دست و پا داشت که از همين رو در گفته اي از ايشان نقل شده :« چنانچه انساني با چهار دست و چهار پا به دنيا آمد ميتوان گفت که ضربات به صورت پيچيده اي قابل توليد است، بدين ترتيب تا زمانيکه اينگونه نشده فنون کاربردي و اساسي به همين شکل خواهد بود، و بروس لي اين هنر رزمي را با اسم جيت کان دو و بدون پيشوند و پسوند نامگذاري کرد».
اين رشته گاهي جان فان جيت کان دو هم ناميده مي شود؛ ولي به نظر خود بروس جيت کان دو هر فرد جيت کان دو خود اوست،( شبيه نظريه استاد ايپ من در وينگ چون) پس کلمه جان فان را از آغاز جيت کان دو حذف نمود.
معرفي رشته جيت کان دو
درجات جيت کان دو
در جيت کان دو ترتيب کمر بند ها( شالبند ها) به اين ترتيب است:
سفيد_ رنگ زرد_ نارنجي_ رنگ سبز_ آبي_ بنفش_ قهوه اي_ قرمز_ سياه. هنگامي که به کمر بند رنگ سياه رسيديد اين کمربند به 9دان تقسيم ميشود . از دان 1 تا 9
لقب هاي رزمي کاران هم همراه با کمر بندها و درجات تغيير ميکند .
نخستين لقب توسان 2_ داي تو 3_ سي هينگ 4_ داي سي هينگ 5_ پو تينگ 6_ استاد 7_ سي فو 8_ داي سي فو 9_ سي جو
در باشگاه و در حال تمرين ها نيز رزمي کاران، بايد يک ديگر را به اين اسم ها صدا بزنند.
درجهٔ سي جو درجه اي است که تنها به اختراع کننده جيت کان دو يعني سي جو بروس لي گفته ميشود .
جيت کان دو و وينگ چون با هم چه اختلاف هايي دارند؟
من جمله تغييرات اساسي که بروس لي در سيستم چي سائو وينگ چون انجام داد روش ايستادن در حين انجام چي سائو بود. در وينگ چون پاها روبروي هم قرار خواهند گرفت و به اندازه عرض شانه ها از هم جدا خواهند شد. همچنين پاشنه ها به طرف داخل قرار خواهند گرفت. از ديدگاه بروس لي اين روش ايستادن منجر به کندي و سنگيني حرکت بدن ميشد و همچنين قسمت زيادي از بدن در معرض ضربه رقيب قرار مي گرفت، به همين جهت در جيت کان دو، چي سائو با پاي راست و يا چپرو به جلو ايستاده و پاشنه پاي عقب بالا خواهد ماند.
ازجمله ديگر تغييرات ايجاد شده به وسيله بروس لي دي جيت کان دو اين بود که برعکس وينگ چون، ضربات دست به سبک بوکسورها انجام ميشد .
اصول و تکنيکهاي جيت کان دو
ابداع سبک جيت کان دو
پس از سفر بروس لي از هنگ کنگ و عدم دسترسي به استاد ييپ من، وي به فکر ايجاد روشي رزمي افتاد. ايده جيت کان دو در سال 1965 در ذهن بروس لي متولد شد. مبارزه با وان جک مان تأثير به سزايي بر فلسفه مبارزه بروس لي گذاشت. با آن که بروس حريفش را به نحوه فجيعي شکست داد، ولي معتقد بود که آن مبارزه بيش تر از حد معمول طول کشيده و وي نتوانسته است ان طور که انتظار دارد از تکنيکهاي وينگ چون استفاده کند، بعلاوه وي ديگر نمي توانست به يادگيري و تکميل هنر رزمي وينگ چون بپردازد چون فرسخها از استادش دور بود.
وي به سيستمي نياز داشت تا به شکوفايي هرچه بيش تر داشته هايش بپردازد. به همين خاطر با تأکيد بر« کاربردي بودن، انعطاف پذيري، سرعت و کارآمدي» به توسعهٔ سيستم جديدي پرداخت. وي آغاز به استفاده از شيوه هاي اموزشي مختلفي کرد:بدنسازي براي افزايش قدرت، دويدن براي افزايش استواري، تمرين هاي کششي براي انعطاف پذيري و بسياري از شيوه هاي ديگر که وي دائماً در حال منطبق کردن با سيستمش بود.
لي بر آنچه که« روش بي روشي» مي ناميد بسيار تأکيد داشت. ايده اي که بيانگر آزادي از روشهاي فرماليته- همان سبکهاي سنتي- بود. بروس لي حس ميکرد سيستمي که وي« جان فان کونگ فو»( آموخته هاي بروس لي از هنرهاي رزمي) ناميده است، محدود کننده است و به همين خاطر آن را به آنچه که با اسم جيت کان دو توصيفش کرد، تغيير شکل داد.
گردآوري: بخش ورزشي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۰۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی

رئیس هیئت گلف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رشته مینی‌گلف در سال‌های اخیر در خراسان جنوبی رونق گرفته و شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در این رشته ورزشی بوده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رضا محمودی‌زاوه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسابقات مینی‌گلف قهرمانی کشور با حضور 170 مینی گلف‌باز زن و مرد از 24 استان کشور از تاریخ 4 تا 7 اردیبهشت 1403 در شهر اصفهان برگزار شد. 

وی با اشاره به اینکه این رقابت‌ها در رده سنی بالای 18 سال برگزار شده بود افزود: مینی گلفرهای سراسر کشور به مدت 4 روز در سایت مینی گلف هجده میدان ادونچر ملک شهر اصفهان و مطابق با قوانین فدراسیون جهانی مینی گلف با یکدیگر به رقابت پرداختند. 

رئیس هیئت‌گلف خراسان جنوبی تصریح کرد: کادر فنی و اجرایی برگزاری این مسابقات 30 نفر از متخصص‌ترین و باتجربه‌ترین اعضای انجمن مینی گلف جمهوری اسلامی ایران بودند و فدراسیون گلف نیز بر حسن اجرای فنی این رقابت‌ها نظارت داشت. 

ابوالحسنی رتبه اول رقابت‌های گلف در بخش انفرادی

محمودی‌ اظهار داشت: در پایان این رقابت‌ها، در بخش انفرادی آقایان محمدامین ابوالحسنی از خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه اول و در بخش تیمی، تیم‌های آقایان و بانوان خراسان جنوبی به مقام سوم دست یافتند. 

وی یادآور شد: تیم خراسان جنوبی در این مسابقات متشکل از خانم‌ها حمیده محمدی، فاطمه کارگر، تکتم بهروش و سارا کیوانمهر و در بخش آقایان حامد برزگانی، جواد خیرآبادی، محمدامین ابوالحسنی و محسن تقوی در این رقابت‌ها حضور داشتند. 

 رونق رشته مینی گلف استان در سال‌های اخیر 

رئیس هیئت گلف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رشته مینی گلف در سال‌های اخیر در خراسان جنوبی رونق گرفته و شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در این رشته ورزشی بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات مختلفی از جمله لیگ مینی گلف، جام رمضان و مسابقات مناسبتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، اعزام تیم‌ها به مسابقات مختلف در موفقیت ورزشکاران استان نقش بسزایی داشته است. 

وی یادآور شد بدون شک، کسب این جایگاه در مسابقات کشوری، انگیزه‌ای مضاعف برای اهالی این استان خواهد بود تا با جدیت بیشتری به این رشته ورزشی جذاب بپردازند و شاهد افتخارآفرینی‌های بیشتر در آینده باشیم.

انتهای پیام/257/

دیگر خبرها

  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد
  • جدول پخش سریال‌های شبکه تماشا تغییر کرد
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی