Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@23:44:01 GMT

کشت برنج آبی ممنوع؛ خشکه بکارید 

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۴۰۹۸۷

کشت برنج آبی ممنوع؛ خشکه بکارید 

این ممنوعیت در هیچ سالی به طور کامل اعمال نشده است. این بار هم با مصوبه هیات دولت، گلستان جزو استان‌های دارای ممنوعیت کشت سنتی برنج بوده و بر همین اساس خشکه‌کاری برنج در دستور کار قرار گرفته است.  سازمان جهاد کشاورزی گلستان از استقبال کشاورزان برای خشکه‌کاری خبر می‌دهد. در این روش بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سازمان کاهش مصرف آب را یکی از مهم‌ترین دلایل ترویج خشکه‌کاری شالی در اراضی گلستان می‌داند. این کشت مصرف آب را از ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب در هر هکتار کشت سنتی-غرقابی، بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک و مدیریت مزرعه شالی، به ۶ تا ۱۱ هزار مترمکعب تقلیل می‌دهد. در سال‌های اخیر کاهش نزولات جوی و آسیب ناشی از خشکسالی باعث توجه کارشناسان به روش خشکه‌کاری و ترغیب کشاورزان به استفاده از آن شده است. طبق گزارش مسئولان جهاد کشاورزی گلستان، سال گذشته در بیش از ۶۰ هکتار از اراضی استان به روش خشکه‌کاری کشت انجام شد.  

برنامه‌ریزی برای خشکه‌کاری 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: امسال برنامه کشت شالی به روش خشکه‌کاری در ۳ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است. «علی اکبر مهقانی» ادامه می‌دهد: از اواسط اردیبهشت که خشکه‌کاری شالی آغاز شده، تاکنون ۴۰ هکتار از اراضی با این روش زیر کشت شالی رفته است. وی اضافه می‌کند: خشکه‌کاری شالی بیشتر در فصل بهار انجام می‌شود، اما برخی کشاورزان بعد از برداشت گندم نیز اقدام به خشکه‌کاری شالی می‌کنند.

مهقانی از جمله اهداف این روش در اراضی گلستان را افزایش بهره‌وری مصرف آب زراعی، کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد سود بیشتر برای کشاورزان عنوان کرد. این مسئول در مورد میزان عملکرد واحد سطح شالی در هکتار توضیح می‌دهد: کشت شالی به شیوه خشکه‌کاری با روش سنتی-غرقابی فرقی ندارد و در این کشت، کاهش هزینه و افزایش سودآوری کشاورزان مدنظر است.  

استفاده از رقم‌های متنوع در خشکه‌کاری 

مهقانی می‌گوید: کشاورزان در روش خشکه‌کاری می‌توانند از رقم‌های موجود از جمله دم سیاه، شیرودی، ندا و فجر استفاده کنند. کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه، کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه، امکان استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در کاشت و برداشت، جلوگیری از هدررفت کود مصرفی و افزایش اکسیژن خاک، کاهش ترکیبات سمی و آفات، کاهش نیاز به انرژی و مدیریت آسان مزرعه، استفاده بهتر از نهاده‌ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت، کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب، کاهش آلودگی خاک و آب، کم شدن آفت و ارتقای بذر در واحد سطح از جمله مزایای استفاده از روش خشکه‌کاری برنج است.

این مسئول اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر طرح‌های تحقیقاتی و به تبع آن ترویجی متنوعی در خصوص خشکه‌کاری در استان‌های خوزستان، مازندران و زنجان اجرا شد که مورد استقبال کشاورزان آن مناطق قرار گرفت. گسترش آن در گلستان می‌تواند درآمد بالاتر برای کشاورز را به همراه داشته باشد.

اقلیم‌های گلستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: گلستان ۳ اقلیم خشک و نیمه‌خشک در شمال با ۲۵۰ میلی‌متر بارش، اقلیم خزری در میانه با ۶۰۰ میلی‌متر و کوهستانی در جنوب با ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی و ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی نسق‌دار برای کشت شالی دارد. کشاورزان به طور میانگین سالانه در ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان به روش سنتی-غرقابی، شالی کشت می‌کنند. در گلستان طی سال زراعی قبل ۶۴ هزار هکتار شالی کشت شد.

با این همه برخی کشاورزان گلستانی به‌ویژه آنهایی که سن و سالی از آنها گذشته است در مورد استفاده از این الگوی کشت مقاومت دارند؛ مساله‌ای که در مورد تغییر محصول توتون به واحدهای جایگزین شرکت دخانیات هم اتفاق افتاد. این بار شاید کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی بتوانند تعداد بیشتری از کشاورزان را نسبت به خشکه‌کاری شالی متقاعد کنند.

دولت اجازه کشت خشکه‌کاری برنج را به گلستان داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های منابع آب و میزان تبخیری که در این استان شمالی وجود دارد، مجوز کشت خشکه‌کاری برنج در گلستان با وجود ممنوعیت کشت برنج به غیر از استان‌های گیلان و مازندران، از هیات دولت اخذ شد. «مختار مهاجر» اظهار می‌کند: خشکه‌کاری برنج، صرفه‌جویی ۴۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب و کاهش هزینه در کشت و داشت این محصول را به همراه دارد. وی می‌گوید: سازمان جهاد کشاورزی از خشکه‌کاری برنج در استان با تامین نهاده‌ها و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از کشاورزان علاقه‌مند به این نوع کشت حمایت می‌کند.

در روش خشکه‌کاری، بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می‌شود. کاهش مصرف آب یکی از مهم‌ترین دلایل ترویج خشکه‌کاری شالی در اراضی گلستان است به طوری که مصرف آب را از ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب در هر هکتار کشت سنتی-غرقابی، بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک به ۶ تا ۱۱ هزار مترمکعب تقلیل می‌دهد.

کاهش نزولات جوی در گلستان طی سال‌های اخیر و آسیب ناشی از خشکسالی باعث توجه کارشناسان به روش خشکه‌کاری شالی و ترغیب کشاورزان به استفاده از این روش شده است. طبق گزارش مسئولان جهاد کشاورزی گلستان، سال گذشته در بیش از ۶۰ هکتار از اراضی استان شالی به روش خشکه‌کاری کشت شد.

کد خبر 445966

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۰۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی کرمی فوق تخصص مهندسی ژنتیک در خصوص تأثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، بیان کرد: متأسفانه نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک‌ها در تمام بافت بدن انسان‌ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تأثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تأثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.

کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها رو به رو خواهند شد.

وی با اشاره به ظرفیت صدا و سیما در راستای اطلاع رسانی گسترده، بیان کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک را دارند.

کرمی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تأثیرگذار است اما باید ادامه دار باشد و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی نزدیک تر شد.

کد خبر 6094500

دیگر خبرها

  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • خبر مهم برای معلمان غیردولتی؛‌ کاهش محسوس ساعات کاری در هفته با بیمه کامل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران