Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جریان تظاهرات گسترده که روز یک‌شنبه در سودان برگزار شد، هفت تن کشته شده و ۱۸۱ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت بهداشت سودان از کشته شدن هفت تن و زخمی شدن ۱۸۱ تن در جریان راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز در مناطق مختلف سودان خبر داد. ۲۷ تن از مجروحان نیز بر اثر اصابت گلوله آسیب دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، سلیمان عبدالجبار، نماینده وزارت بهداشت اعلام کرد که از میان زخمی شدگان ۱۰ نظامی بودند که سه تن از آنها جزو نیروهای واکنش سریع هستند.

در همین راستا، کمیته مرکزی پزشکان سودان که از طرف‌های حامی اعتراضات مردمی است، اعلام کرد که در راهپیمایی‌هایی که روز گذشته به منظور درخواست برای تحویل قدرت به غیرنظامیان برگزار شد، دست کم پنج تن از تظاهرکنندگان کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

عصر روز یکشنبه ده‌ها هزار  تن از شهروندان سودانی تظاهرات اعتراض‌آمیزی بنا به فراخوان گروه‌ها جهت برپایی تظاهرات میلیونی به راه انداختند.

جمعیت شاغلین سودان از تظاهرکنندگان خواسته بود به سمت کاخ ریاست جمهوری بروند، اما پلیس پل‌ها را بست و در هنگام تلاش تظاهرکنندگان برای نزدیک شدن به کاخ ریاست جمهوری، گاز اشک‌آور به سمت آنها شلیک کرد.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که هزاران تظاهرکننده سودانی تلاش داشتند به سمت مقر وزارت دفاع در خارطوم بروند و نیروهای امنیتی اقدام به شلیک تیر هوایی کردند.

فعالان با انتشار تصاویری اعلام کردند که یکی از تظاهرکنندگان در جریان مشارکتش در راهپیمایی خارطوم از ناحیه سر بر اثر اصابت گلوله زخمی شد. همچنین نیروهای واکنش سریع مانع ورود تظاهرکنندگان از "ام درمان" از طریق پل "النیل الابیض" شدند.

منابع اعلام کردند که چهار تن بر اثر تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان در شهر "الابیض" واقع در غرب سودان زخمی شدند و پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در شهر "کسلا" در شرق کشور به سمت آنها شلیک کرد. نیروهای پلیس همچنین با شلیک گاز اشک‌آور سعی کردند تظاهرکنندگان را در مناطق "بحری"، "معمورة" و "ارکویت" در پایتخت متفرق کنند.

کمیته پزشکان مرکزی سودان اعلام کرد که در حمله نیروهای شورای نظامی به بیمارستان شهر "القضارف" در شرق کشور چندین تن زخمی شدند. فعالان نیز تاکید کردند که به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک شد.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی، از شورای نظامی انتقالی سودان خواستند تا قدرت را به غیرنظامیان تحویل بدهند و عاملان قتل تظاهرکنندگان را مجازات کنند.

از ساعات اولیه صبح یکشنبه نیروهای پلیس و واکنش سریع در خیابان‌های خارطوم مستقر شدند و منطقه فرماندهی کل که پیشتر محل تحصن‌کنندگان بود، با خودروهای شاسی بلند احاطه کردند.

در مقابل، محمد حمدان دقلو معروف به نام حمیدتی، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان مدعی شد: شورای نظامی انتقالی "نماینده همگان است" و این شورا بر حفظ انقلاب تاکید دارد. ما امیدواریم به توافق عادلانه و جامعی به نمایندگی از ملت سودان دست یابیم.

وی با هدف مسئول ندانستن شورای انتقالی در کشتار معترضان، مدعی شد که "تک‌تیراندازان نفوذی" تظاهرکنندگان و نیروهای واکنش سریع را هدف قرار می‌دهند و شورای نظامی برای مقابله با این مساله دست به کار خواهد شد.

چند ساعت پس از آن نیز شورای نظامی اعلام کرد که به فرستادگان اتحادیه آفریقا و اتیوپی سندی را تحویل داده است که این سند شامل پاسخ به پیشنهادهای مشترک اتحادیه آفریقا و اتیوپی برای حل بحران سودان است.

شورای نظامی اعلام کرد که این پیشنهاد پایه و اساس عالی برای مذاکره است و این شورا برای مذاکرات با اپوزیسیون آماده است.

در همین راستا، شمس‌ الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی اعلام کرد که این شورا به دست‌یابی به راهکار سیاسی فراگیر با مشارکت همگان و در کوتاهترین زمان ممکن و در زیر چتر اتحادیه آفریقا و با هماهنگی با آن امیداوار است.

از سوی دیگر، منابع در گروه‌های آزادی و تغییر در مصاحبه با الجزیره اعلام کردند که فرستاده اتیوپی به آنها تاکید کرده که شورای نظامی تمایلی به آرام کردن اوضاع و آغاز مذاکرات دارد.

همزمان، چندین کشور غربی از شورای نظامی خواستند از خشونت اجتناب کند.

در همین حال، شورای نظامی انتقالی سودان "گروه‌های آزادی و تغییر" را به عدم پایبندی‌ به تعهداتی که قبل از آغاز تظاهرات روز یکشنبه داده بودند، متهم کرد.

این شورا اعلام کرد که هرگز اجازه اغتشاش و ایجاد ناامنی و تعرض به زندگی و دارایی شهروندان را نمی‌دهد.

شورای نظامی انتقالی در بیانیه‌ای که آن را جمال‌ الدین عمر محمد ابراهیم، رئیس کمیته امنیت و دفاع این شورا قرائت کرد، اعلام نمود: گروه‌های آزادی و تغییر تظاهرکنندگان را به منحرف کردن راهپیمایی‌ها از اهداف خود و سوق دادن مجدد تظاهرکنندگان به سمت میادین و عبور از پل‌ها برای رسیدن به کاخ ریاست جمهوری و میدان فرماندهی کل تحریک کردند.

شورای نظامی همچنین اعلام کرد: نیروهای نظامی به خویشتنداری پایبند بودند، اما برخی از تظاهرکنندگان به سمت نیروهای نظامی سنگ پرتاب کردند.

این شورا با اشاره به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای نظامی، پلیس و شهروندان در جریان این تظاهرات‌ها، اعلام کرد که پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.

شورای نظامی سودان ضمن ابراز تاسف نسبت به دور شدن راهپیمایی‌ها از اهداف خود، اعلام کرد که امیدوار بود طی هفته آتی به توافق سیاسی نهایی دست پیدا شود.

این شورا در بیانیه مذکور گروه‌های آزادی و تغییر را کاملا مسئول این تجاوزات و خسارت‌های وارده میان نیروهای نظامی و شهروندان دانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار موشک از لبنان به شمال فلسطین اشغالی شلیک شد

 منابع خبری رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) از شلیک ۴ هزار موشک از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی خبر دادند.

به گزارش ایرنا،  کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: ۴ هزار موشک از لبنان به شمال فلسطین اشغالی از زمان شروع جنگ غزه طبق برآوردهای ارتش اسرائیل شلیک شده است.

همزمان شبکه الجزیره اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی از زخمی شدن ۱۱ نظامی این رژیم در غزه طی ساعات گذشته خبر داد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۳ هزار و ۳۰۵ افسر و نظامی این رژیم زخمی شده اند که از این میان یک هزار ۵۸۴ نفر از آنها در جریان حمله زمینی به غزه زخمی شده اند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از زمان شروع جنگ، ۵۱۳ افسر و نظامی جراحات خطرناکی پیدا کرده اند.

طبق گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، ۲۴۷ نظامی این رژیم که در جریان جنگ غزه زخمی شده اند تحت درمان هستند که ۲۴ نفر از آنها وضعیت خطرناکی دارند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از زمان شروع حمله به غزه ۶۳۰ نظامی در حوادث عملیاتی و آتش خودی زخمی و ۴۱ نفر کشته شده اند.

همزمان رادیو رژیم صهیونیستی از خروج تیپ ناحل از غزه پس از ۶ ماه خبر داد و به حضور دو تیپ احتیاط این رژیم به جای آن اشاره کرد.

از سوی دیگر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: ۴۰۰۰ موشک از لبنان به شمال فلسطین اشغالی از زمان شروع جنگ غزه طبق برآوردهای ارتش اسرائیل شلیک شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • سندرز: یادآوری جنایت‌های غزه یهودی ستیزی نیست
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • سناتور آمریکایی: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • سندرز: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • ۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند
  • ۴ هزار موشک از لبنان به شمال فلسطین اشغالی شلیک شد
  • زخمی‌شدن ۱۱ نظامی صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب