Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس گفت: اروپایی‌ها به دنبال کوچک کردن برجام در حد توافق اینستکس هستند و در واقع اینستکس را می‌توان تقلیل تعهدات برجامی اروپایی‌ها دانست که این کار خودش نوعی کلاه‌برداری محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص سخنانی که طی روزهای اخیر با عنوان اجرایی شدن کانال مالی اینستکس از سوی غرب جهت نگه داشتن ایران در برجام عنوان می شود، گفت: اروپا نشان داده است که تابع آمریکا است و از خود اختیاری ندارد لذا تصمیماتش بر اساس راهبرد آمریکا که فشار بر ایران است دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهن‌کجی اروپا نسبت به ایران در سازوکار مالی اینستکس

وی، سازوکار مالی اینستکس را نوعی دهن‌کجی اروپا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: در این کانال مالی قرار بر این است که اگر نفت ایران به کشوری فروخته شد پول آن را اروپایی‌ها دریافت کرده و به ازای میزان آن دارو و غذا تحویل ایران شود. این برخورد اروپا غیرقابل‌قبول و نوعی دهن‌کجی نسبت به ایران است. مگر ایران ناتوان از گرفتن پول فروش نفت خودش است که آن‌ها می‌خواهند این کار را انجام دهند!

سلیمی ادامه داد: سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا اروپا ذیل اینستکس، نفت ایران را می خرد که جواب آن واضح است چرا که این توافق تابع تحریم آمریکاست و قطعاً منجر به فروش نفت ایران به اروپا نخواهد شد.

کلاه‌برداری اروپا با تقلیل برجام به اینستکس

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تصریح کرد: اروپایی‌ها به دنبال کوچک کردن برجام در حد توافق اینستکس هستند و در واقع اینستکس را می‌توان تقلیل تعهدات برجامی اروپایی‌ها دانست که این کار خودش نوعی کلاه‌برداری محسوب می‌شود.

سلیمی اضافه کرد: سه کشور اروپایی ذیل برجام تعهداتی را نسبت به ایران داده‌اند ولی امروزه مشاهده می‌شود که حتی نمی‌خواهند به آن تعهدات نیز عمل کنند و با مطرح کردن کانال مالی اینستکس تعهدات خود را تنزل می‌دهند که باید مسئولین مراقب این موضوع باشند.

اجرای اینستکس نیاز به تصویب مجلس دارد

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه اینستکس تعهدی جدید ما بین ایران و دولت های خارجی است حتما باید بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و بدون تصویب آن در مجلس، این کار غیر قانونی است.

مسئولین مراقب باشند کلاه گشاد برجام دوباره بر سر کشور نرود

وی با بیان اینکه مانورهای اروپایی ها در آستانه گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران نیازمند توجه دو چندان مسئولین ایرانی است، افزود: اروپا در آستانه ۱۶ تیر ماه که ایران گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت، به دنبال مطرح کردن موضوعاتی است تا حواس ها را به خود پرت کند ولی دولتمردان باید مواظب باشند چرا که نباید با اعتماد به دشمن از یک سوراخ دوباره گزیده شد و باید مراقب بود تا کلاهی مانند برجام برای بار دوم بر سر ایران نرود.

بزک کردن برجام کافی است، اینستکس را بزک نکنند

سلیمی با اشاره به انتشار برخی اخبار دروغ در رسانه های اصلاح طلب مبنی بر کاربردی بودن اینستکس، خاطرنشان کرد: این رسانه ها همان هایی هستند که قبل از اجرایی شدن توافق برجام تیتر خداحافظ تحریم را در صفحه نخست خود چاپ می کردند و یک دلاری را با هزار تومانی کنار هم می گذاشتند که البته پس از گذشت چند ماه به بزک کردن برجام در راستای فریب مردم و افکار عمومی اعتراف کردند. بزک کردن برجام کافی است، دوباره اینستکس را بزک نکنند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود