Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانی لبنان گزارش داده است ترور ناکام وزیر مشاور دولت لبنان در امور آوارگان نگرانی‌ها در خصوص به خطر افتادن آرامش و صلح داخلی را تقویت کرد. ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه لبنانی البناء در گزارشی با اشاره به ترور «صالح الغریب» وزیر مشاور دولت لبنان در امور آوارگان در شرق این کشور نوشت که حوادث استان جبل، لبنانی‌ها را بار دیگر به خاطره‌هایشان درباره نگرانی از صلح داخلی بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اولین بار پس از جنگ داخلی لبنان است که حادثه تیراندازی سیاسی رخ می‌دهد؛ حادثه‌ای که تنها تحقیقات قضائی جدی درباره آن کفایت نمی‌کند.

این گزارش می افزاید که حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به دو دلیل باید پاسخگوی این اتفاق باشد، اول رفتار و صحبت‌های جبران باسیل است که بر پایه بیدار کردن مسیحیان جبل است و از موازنه مذهبی مبنی بر برابری سیاسی و اجتماعی میان مسیحیان و دروزی‌ها سخن می‌گوید و با فرمولی که رهبری انحصاری جنبلاط در این منطقه را مطرح می‌کند، ‌مخالف است.

نکته مهم‌تر در گفتمان حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، جملاتی است که در کلام سران آن تکرار می‌شود. آنها می‌گویند هر کس می‌خواهد وارد شود باید از در [و راهش] وارد شود [یعنی فقط از طریق ما] و به این ترتیب باسیل (وزیر خارجه) را متهم می‌کنند که این نکته را رعایت نکرده است؛ منظور آنها این است که استان جبل خانه جنبلاط است و نباید از دیوار آن بالا آمد.

تیراندازی به کاروان حامل وزیر لبنانی؛ 3 نفر زخمی شدند

البناء ادامه داد؛ حادثه خونین در جبل باعث شد لبنان در دو جبهه به حالت آماده‌باش در آید؛ اول: دستگاه قضائی لبنان که مسیرهای بیروت به سمت جنوب و البقاع را بست و «میشل عون» رئیس‌جمهور به نشستی فوق‌العاده در صبح امروز فراخواند. دوم: محافل سیاسی در لبنان که موضع‌گیری‌هایی داشتند؛ «محمود قماطی» وزیر مشاور در امور پارلمانی (نزدیک به حزب‌الله) که در دیداری برای اعلام همبستگی با «طلال ارسلان»، اتفاق مذکور را بسیار خطرناک خواند.

منابع حزب دموکراتیک لبنان به البناء گفتند حفظ وحدت استان جبل برای آنها پایه و اساس است اما اجازه نخواهند داد این موضوع به حال خود رها شود و باید عاملان تیراندازی محاکمه شوند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که قرار است هفته جاری با میانجگری «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان میان ولید جنبلاط و «سعد الحریری» نخست‌وزیر، آشتی سیاسی انجام شود.

اختلافات میان سعد الحریری و ولید جنبلاط زمانی تشدید شد که جنبلاط اخباری مبنی بر توافق الحریری و باسیل برای واگذاری برخی پست‌های این کشور شنید و مدعی شد سهمیه‌ای که به وی در این پست‌ها داده شده کمتر از آن مقداری بوده که انتظارش را داشته است.

عصر دیروز کاروان «صالح الغریب» وزیر مشاور دولت لبنان در امور آوارگان در شرق این کشور هدف تیراندازی قرار گرفت. در این تیراندازی که در روستای قبرشمون در استان جبل لبنان رخ داد، دو نفر از محافظان وزیر لبنانی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

صالح الغریب وابسته به حزب دموکراتیک لبنان (از احزاب دروزی) و شخص «طلال ارسلان» است؛ فردی که به سوریه نزدیک و از مخالفان «ولید جنبلاط» رئیس دیگر حزب دروزی لبنان به نام «التقدمی الاشتراکی» است.

شبکه «المیادین» به نقل از منابعی در حزب دموکراتیک لبنان اعلام کرد، هدف این تیراندازی کاروان «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان بوده و قرار بوده صالح الغریب با باسیل در شهر «کفرمتی» نزدیک به محل حادثه دیدار کند.

پایگاه خبری العالم در گزارشی اعلام کرد که گرایش سیاسی الغریب طرفداری از روابط با سوریه و خط مقاومت است و انتخابش در رأس وزارت امور مهاجران که در دولت های قبلی توسط جریان مخالف مقاومت و دولت سوریه اداره می‌شد، بسیار مهم و معنادار به شمار آمد.

وزیر شدن الغریب نتیجه ناکام ماندن ولید جنبلاط در تحقق زیاده خواهی‌اش برای در انحصار داشتن همه پست های وزارتی دروزیان در دولت حریری بود، هرچند جنبلاط چند ماه بر این خواست خود پافشاری کرد و باعث تاخیر در تشکیل دولت شد، اما سرانجام ناگزیر شد به فرمولی توافقی با طلال ارسلان دیگر رهبر دروزیان تن دهد و میشل عون رئیس جمهورلبنان، صالح الغریب را به عنوان وزیر توافقی انتخاب کرد.

آشنایان به مسائل لبنان بر این باورند که جنبلاط که از نظر سیاسی در جبهه مخالف خط مقاومت و سوریه قرار داشته و دارد، در پی تحولات منطقه ای و داخلی لبنان به سود جریان مقاومت بیش از پیش احساس هزیمت و تزلزل می کند و تقریبا با تمام جریان های داخلی لبنان غیر از جریان قوات وابسته به جعجع دچار مشکل شده است. او مدعی است که از جانب نظام سوریه هدف قرار گرفته است. به همین جهت گفته می شود تنش هایی که در منطقه کوهستان محل زندگی دروزیان طی ماه های اخیر روی داده به نحوی با جریان جنبلاط که می کوشد عرصه را بر رقبای دروز خود تنگ کند، مرتبط بوده است .

بر اساس این گزارش حمله به کاروان صالح الغریب در شهر دروز نشین کفر متی و در نزدیکی خانه این وزیر، در حالی صورت گرفت که قرار بود در همان ساعت جبران باسیل وزیر امور خارجه وارد این شهر دروزی نشین شود. از آن جهت که جریان وابسته به جنبلاط به صورت آشکار موافق این دیدار نبود، ظن غالب تحلیلگران بر این است که هواداران او تحرکاتی را برای قدرت نمایی و ابراز حضور در این منطقه سازماندهی کرده‌اند.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط لبنان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لبنان لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب الله لبنان یک پایگاه اسرائیل را درهم کوبید

حزب الله لبنان پنجشنبه شب اعلام کرد که یک پایگاه‌ نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه جنگ نیروهای مقاومت لبنان، در این عملیات یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک صهیونیستی «شتولا» در شمال فلسطین اشغالی استفاده می‌کردند، هدف قرار داده است.

حزب الله اعلام کرد که همچنین مقر فرماندهی لشکر ۹۱ رژیم صهیونیستی نیز در پادگان «برانیت» با سلاح موشکی هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند پایگاه‌های ارتش این رژیم در منطقه الجلیل العلیا در شمال فلسطین اشغالی از جنوب لبنان هدف حمله موشکی قرار گرفتند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟
  • حزب‌الله لبنان یک پایگاه صهیونیستی را هدف قرار داد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • حزب الله لبنان یک پایگاه اسرائیل را درهم کوبید
  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم
  • ادعای اسرائیل درباره ترور نیروی وابسته به سپاه؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه
  • تسنیم: رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد / رسانه های اسرائیل مدعی ترور او شدند (+عکس)