Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@08:26:57 GMT

دلیل کشتن چهار قلاده گرگاس در باغ وحش ارم چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۴۶۰۳۲

دلیل کشتن چهار قلاده گرگاس در باغ وحش ارم چه بود؟

مدیر کل دفترحیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی گفت: برای چهار قلاده گرگاس به علت کهولت سن و بروز مشکلات جسمی و رفتاری بنا به درخواست کتبی باغ وحش ارم تصمیم به حذف آنها با روش مرگ آرام گرفته شد تا امکان نگهداری از گونه ارزشمند گرگ مهیا شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم  با بیان اینکه  یکی از اهداف مدیریت صحیح در مراکز نگهداری حیوانات و باغ های وحش، نگهداری از گونه‌های ارزشمند به ویژه گونه‌های جانوری بومی در معرض خطر انقراض است که امکان رهاسازی در طبیعت را ندارند، اظهار کرد: سایر گونه‌هایی که برای آنها مخاطره آمیز هستند یا دارای مشکلاتی نظیر دورگه بودن هستند باید یا جمعیت آنها تعدیل و یا از تکثیر آنها جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تعدیل جمعیت گرگاس در باغ وحش ارم به منظور حفظ گونه‌های ارزشمند مانند گرگ‌های خالص صورت گرفته است و نگهداری از گونه‌هایی نظیر گرگاس که حاصل تداخل ژنتیکی سگ‌ها و گرگ‌ها هستند چه در زیستگاه طبیعی و چه درمحیط باغ وحش مورد پذیرش نیست.

مقدم تصریح کرد: در طبیعت این گونه هیبرید به علت اینکه از انسان ترس کمتری دارد با نزدیک شدن به مناطق مسکونی موجب هراس مردم می شود و نسبت به گرگ‌ها نیز پرخاشگری بیشتری دارند که معمولا به انسان و سگ‌های اهلی بیشتر نزدیک شده و بیشتر حملات سگ‌سانان وحشی توسط آنها صورت می‌گیرد که متاسفانه چون افراد عادی تفریق بین گرگاس و گرگ‌های خالص ممکن نیست ،این نوع حملات به گرگ نسبت داده می‌شود و در نتیجه به افزایش تعارض بین گرگ و انسان منجر شده است، از طرفی حیات وحش نیز از حملات این نوع حیوانات در امان نیست.

وی ادامه داد: بنابراین برای حفظ خلوص ژنتیکی گونه گرگ و جلوگیری از ورود آنها به محیط طبیعی باید در تمام مراکز نگهداری، از تکثیر گرگاس‌ها جلوگیری و در صورت لزوم با روش یوتانایز حذف شوند و در جایی که گرگ خالص باید نگهداری شود، وجود گرگاس پذیرفتنی نیست.

مقدم خاطر نشان کرد:  در باغ وحش ارم تعداد چهار قلاده گرگاس به مدت زیادی نگهداری می‌شده‌اند که به علت کهولت سن (در حدود۱۵سال) و بروز مشکلات جسمی و رفتاری در نهایت و بنا به درخواست کتبی باغ وحش ارم  تصمیم به حذف آنها با روش مرگ آرام گرفته شده است تا امکان نگهداری از گونه ارزشمند گرگ مهیا شود.

وی افزود: در رابطه با سایر گونه‌ها نیز ،از نظر سازمان حفاظت محیط زیست ، اولویت با نگهداری از گونه‌های بومی و حائز اهمیت از نظر وضعیت حفاظتی است و برای جلوگیری از هر گونه اختلاط ژنتیکی ، کنترل جمعیت گونه‌هایی که از نظر حفاظتی در فهرست IUCN نیز کمترین نگرانی در رابطه با آنها وجود دارد ، به عنوان یک ابزار مدیریتی در باغ‌های وحش استاندارد پذیرفته شده است .

مقدم با تاکید بر اینکه وظیفه نظارت بر وضعیت باغ‌های وحش و مراکز نگهداری حیوانات وحشی به عهده ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی است و دفاتر ستادی ذیربط نیز حسب مورد و ضرورت در انجام این مهم اقدام خواهند کرد، افزود: در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جانب مراکز مذکور، وفق مقررات و قوانین، اقدامات لازم در اسرع وقت و بدون هیچ گونه اغماض انجام خواهد پذیرفت.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تنوع زیستی حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست گرگ محيط زيست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۶۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بارش باران سیل‌گونه در اتوبان یادگار امام تهران

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902578

دیگر خبرها

  • این تصاویر رییس جمهورها را به گونه‌ای که تا به حال ندیده‌اید نشان می‌دهد!
  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • ببینید | بارش باران سیل‌گونه در اتوبان یادگار امام تهران
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • مطهره گونه‌ای بازداشت شد