Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@06:16:44 GMT

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۰۷۹۲

استاد سلحشور میراث دار ۱۳ قرن کتابت است

به گزارش خبرنگار ایکنا مراسم نکوداشت استاد محمد سلحشور به پاس ۷۰ سال آفرینش هنری با حضور برزین ضرغامی، مدیرعامل زیباسازی شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه خوشنویسی شب گذشته، 10 تیرماه، در موزه خوشنویسی برگزار شد.

مسجد جامعی در این آیین استاد سلحشور را میراث‌دار ۱۳ قرن کتاب و کتابت خواند و گفت: این خط و خوشنویسی به ویژه نستعلیق رقص و نشانه‌هایی در آن است که ‌‌‌‌می‌توان این نشانه‌ها را متأثر از خطوطی مانند کوفی دانست که پس از قرن‌ها شکل‌های مختلفی یافته و به شکل امروزی در آمده است و این نشان‌دهده ظرفیت خط فارسی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وقتی از خط استاد سلحشور صحبت می‌کنیم و از یک تاریخ سخن گفته‌ایم در واقع این خط یک دایره‌المعارف در پس خود دارد بنابراین حفظ خط و خوشنویسی دفاع از آیین و تاریخ این سرزمین است.

مسجد جامعی ادامه داد: امیدوارم این بزرگداشت‌ها استمرار یافته و موزه خوشنویسی کانونی برای دیدن اهل قلم خوشنویسی باشد ما در جامعه امروز بیش از همیشه به فرهنگ و هنر نیاز داریم.


هومن یوسفدهی، مدیر موزه خوشنویسی در ادامه این مراسم گفت: هنر مایه پیوند انسان با زیبایی‌ها است و در عالی‌ترین درجه نسبتی با خداوند دارد و خط یکی از این هنرهاست و اساتید خوشنویسی همواره از عنایات خداوند لوح و قلم برخوردار بوده‌اند.

وی افزود: هفتاد سال فعالیت استاد محمد سلحشور گواهی صادق بر همت بلند و تلاش بسیار اوست و در این راه علاوه بر خلق آثار فراوان به تربیت شاگردان نیز پرداخته است. شاگردانی که هم از او مشق خوشنویسی گرفتند و هم مشق اخلاق‌مداری.

یدالله کابلی، چهره ماندگار فرهنگ و هنر نیز در ادامه درباره استاد سلحشور گفت: برای نخستین بار در سال ۱۳۴۸ در مراسم مسابقات هنری در رامسر خدمت استاد سلحشور رسیدم و با خط استاد آشنا شدم و پنجاه سال پس از آن در کنارشان بودم و همواره به این موانست مباهات داشتم.


وی افزود: هنر به عنوان ودیعه الهی است و خوشنویسی به عنوان هنر معنایی و معنوی نقش مهمی در تحکیم فرهنگ ایرانی داشته است و ویترین شکوهمند فرهنگ و تاریخ کشورمان بوده و هرجا نام هنر ایرانی است نامی پر اعتبار و درخشان است.
کابلی ادامه داد: امروز آمده‌ایم تا یکی از چهره‌های درخشان را پاس بداریم. استاد سلحشور با ۷۰ سال تلاش در عرصه خوشنویسی برای همه ایران دوستان نامی بلند آوازه است و در کنار تربیت شاگردان، حدود ۳۳ هزار بیت کتابت داشته و سیر تعالی طلبی در آثار ایشان مشهود است.


این پیشکسوت خوشنویسی گفت: استاد سلحشور به موازات همه کوشش‌ها در عرصه خوشنویسی انسانی نیک نفس، خوش محضر و با حسن خلق بوده و این بخش عمده‌ای از تشخص وی است و همین عامل جاودانگی بوده است. استاد همواره فتوت بوده و تلاش می‌کرد شاگردانش را تشویق کند و حتی با هزینه شخصی خود آثار آن‌ها را چاپ می کرد. در رابطه با موجودیت انجمن خوشنویسان ایران دغدغه خاطر داشت و علاوه بر اینکه می خواست انجمن صاحب اعتبار و شکوفایی باشد، آسیب شناسی نیز می‌کرد و از افتراق و اختلاف سلایق بین اساتید جلوگیری می‌کرد و امروز نام استاد به عنوان نامی ماندگار سرشار از نیکی و پاکی است.

علی شیرازی یکی از اساتید خوشنویسی گفت: استاد سلحشور شاگرد اساتیدی چون کاوه و زرین خط بودند از منش آن‌ها تأثیر پذیرفتند و همین منش در شاگردان وی نیز اثرگذار بوده است. با توجه به این که از راه خوشنویسی امرار معاش می‌کرد اما از نظر مالی بی‌نیاز بود بنابراین حضور وی در انجمن خوشنویسان همراه با عشق و نه با نیاز بود و حتی به عنوان رئیس شورای عالی نیز هیچگونه وجهی دریافت نمی‌کرد و هنوز هم همین منش را ادامه داده است.

وی با بیان اینکه نسل استاد نسل نظم و انضباط است، اما امروز نوعی شلختگی در افراد جوان در دیده می‌شود، ادامه داد: استاد همیشه برخوردهای فراجناحی داشته و با حضور وی دموکراسی بی‌نظیری در انجمن خوشنویسی حاکم بوده است. در داوری‌ها انصاف را رعایت کرده و داوری دقیقی داشته و هیچگاه به نفع هنرجوی خود رای نداده است.

شیرازی ادامه داد: کتاب‌هایی که استاد چاپ کردند در تغییر خوشنویسی ایران بسیار اثرگذار بوده و بسیاری بر اساس آن مشق می‌کنند.

امیر احمد فلسفی استاد خوشنویسی دیگری نیز درباره استاد گفت: نگاهی به آثار استاد نشان می‌دهد که در دوره جوانی خط استاد در چه حدی بوده است. امروز ملاک استادی حداقل در کتابت مشخص است کافیست خط استاد را با دیگران در همین دوره مقایسه کنید.

وی افزود: استاد کتب بسیاری ازجمله کتاب دوم و سوم دبستان تعدادی از کتاب‌های دوره دبیرستان را کتابت کرده و حتی کتاب‌های درسی افغانستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را او کتابت کرده است.

استاد محمد سلحشور در ادامه این مراسم گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار صفحه کتابت داشتم و حدود ۴ بار فقط دیوان خیام را کتابت کردم و کار انتشاراتم را از سال ۵۷ آغاز کردم و تمام کتاب‌هایم با زینت و زیبایی همراه بوده و در ۵ رنگ چاپ شده است.

وی افزود: با وجود این امکانات خوشنویسی به سمت تکامل پیش رفته و اساتیدی که امروز کار می‌کنند و آثاری که در اختیار شاگردان قرار می‌گیرد امکانات توسعه یافته است و می توان خوشنویسان فردا را تربیت کرد.

در پایان این مراسم از استاد محمد سلحشور به پاس هفتاد سال تلاش در عرصه هنر خوشنویسی با اهدای هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۰۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه

شبکه های خبری تلویزیونی آمریکا امروز (پنجشنبه) به وقت محلی اعلام کردند دست کم دو استاد، از جمله «کارولین فولین» استاد اقتصاد و «نوئل مک آفی» رئیس بخش فلسفه دانشگاه «اموری» در شهر «آتلانتا» ایالت «جورجیا» توسط پلیس بازداشت شدند.

سی ان ان ویدئویی از بازداشت استاد دانشگاه ثبت کرده است. این دو استاد در طول تعامل خود با پلیس به بازداشت‌های خشونت‌آمیز و استفاده از زور توسط پلیس علیه دانشجویان اعتراض کرده بودند.

یک گروه حقوق مدنی موسوم به «شورای روابط اسلامی- آمریکایی» در جورجیا «استفاده از زور و دستگیری» توسط پلیس علیه معترضان در دانشگاه اموری در آتلانتا را محکوم کرد.

ویدئویی از صحنه بازداشت دانشجویان نشان می‌دهد که افسران پلیس با معترضان روی زمین درگیر می‌شوند و به زور  دستبند‌های زیپ‌دار به دست مردم می‌بندند.

به گزارش سی ان ان، افسران پلیس از اسپری فلفل برای کمک به پاکسازی منطقه از تظاهرکنندگان استفاده کرده‌اند.

استفاده از خشونت و ابزار‌های نیروی پلیس برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعا‌های این کشور در باره آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

سرکوب‌های خشونت آمیز از این دست، در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتار‌ها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق رژیم صهیونیستی به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بازداشت خشونت آمیز استاد دانشگاه اموری آمریکا
  • ببینید | هشتم اردیبهشت سالروز درگذشت استاد نورالدین رضوی سروستانی
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • تصویر دیده نشده از استاد بنان، ۶۸سال قبل!
  • ببینید | من یک استاد دانشگاهم!
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟