Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@23:03:22 GMT

خواص شیر شتر

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۱۴۸۹

خواص شیر شتر

به‌دلیل خواص زیاد شیر شتر برخی محققان به آن «طلای سفید بیابان» می‌گویند.

این شیر به دلیل تغذیه شتر از خار و سایر بوته‌های بیابانی در مقایسه با شیر گاو سدیم بیشتری داشته و کمی شورتر است و برخلاف طبع سرد شیر گاو، طبع گرم رو به اعتدالی دارد و اشتها‌آور و محرک نیروی جنسی است. در کشور‌های آفریقایی این اعتقاد بین شتربانان وجود دارد مردانی که شیر شتر می‌نوشند قوی‌تر، تنومندتر و سریع‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ویتامین‌های B۱ و B۲ شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B۶ و B۱۲ و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است.

تحقیقات نشان داده ویتامین C. شیر شتر ۳ برابر بیشتر از شیر گاو و ۵/۱ برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A. آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد. چربی شیر شتر زیر ۳ درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است.

خواص آنتی‌باکتریال و ضد‌ویروسی شیر شتر ده بار بیشتر از شیر گاو است و بر‌اساس پژوهش‌ها پادتن‌های موجود در شیر شتر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرطان، ایدز، آلزایمر، زخم معده، سل و هپاتیت C. بالا می‌برد.

محققان از شیر شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز در سطح دنیا استفاده کرده و به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند. در آزمایش‌ها و مطالعاتی که در کشور هند به عمل آمده موش‌های سرطانی که تحت درمان با شیر شتر قرار داشتند درمان شان به میزان قابل توجهی موفقیت‌آمیز بوده است.

مطالعات علمی در هندوستان نشان داده شیر شتر التهاب لوزالمعده را کاهش داده و ساخت انسولین را تحریک می‌کند و مصرف مداوم و منظم آن در برنامه غذایی سبب کنترل قند خون می‌شود. شیر شتر به دلیل میزان بسیار کم لاکتوز می‌تواند بهترین جایگزین برای افراد به‌خصوص کودکانی باشد که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند.

اغلب صحرانشینان برای افزایش ماندگاری شیر شتر، آن را به کفیر تبدیل می‌کنند. یعنی با افزودن اندکی استارتر (مایه تخمیر‌کننده) به شیر شتر، نوشیدنی دلچسبی تهیه می‌کنند که از نظر طعم مشابه دوغ تهیه شده از ماست رقیق شده است. این نوشیدنی گوارا خواص شیر شتر را داشته، اما فقط گرمی آن کمتر و رطوبت‌بخشی آن بیشتر می‌شود.

فرآورده‌های لبنی شتر باید پاستوریزه باشد

توجه به این نکته ضروری است که شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی شتر باید پاستوریزه و دارای مجوز بهداشت باشد. اغلب فرآورده‌های لبنی شتر که به صورت محلی و سنتی در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسند پاستوریزه نبوده و می‌تواند بیماری‌های خطرناکی همچون کرونا را به انسان انتقال دهد. ویروس کشنده کرونا از طریق تماس با شتر یا استفاده از فرآورده‌های آلوده دام می‌تواند به انسان منتقل شود.

در نهایت بهتر است شیر و فرآورده‌های لبنی شتر در میان شهرنشینان نیز با قیمتی مناسب عرضه شود تا همه اقشار جامعه بتوانند از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویتامین b ویتامین c ویتامین c

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۱۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​

تین نیوز

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

 

 

به گزارش تین نیز به نقل از تسنیم، ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشستی خبری اظهار داشت: در سال 1402 بالغ بر 41 مورد تعرض به خطوط لوله انتقال نفت ایران رخ داد که با اقدامات به موقع، از این تعداد 25 مورد به برداشت نفت یا فرآورده منجر نشد.

وی افزود: نسبت به سال 1401 که 47 مورد انشعاب غیرمجاز با 35 مورد برداشت نفت یا فرآورده داشتیم، میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش داشته است.

رحیمی با بیان اینکه "روند انتقال در سال 1402 افزایشی بوده است"، گفت: در سال گذشته 137 میلیارد لیتر مواد نفتی از مبادی تولید به مقاصد مصرف ارسال شده است

وی ادامه داد: از مجموع این انتقالات 71میلیارد لیتر مربوط به نفت خام و 66میلیارد لیتر مربوط به انتقال انواع فرآورده نفتی است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: آمار گویای این است که باتوجه به اینکه در سال 1401 ، 132 میلیارد لیتر مواد نفتی انتقال داده شده و در سال گذشته ، 137 میلیارد لیتر که نشان دهنده رشد 3.7 درصدی در فرآیند انتقال است

وی افزود: در طراحی، مهندسی و اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده خودکفایی کامل داریم و در سال گذشته بالغ بر 98 درصد تجهیزات مورد استفاده در پروژه ها از ساخت داخل بوده است.

رحیمی با بیان اینکه انتقال 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده با خطوط لوله معادل تردد 5.5 میلیون نفتکش 25 هزار لیتری است، گفت: در صورت تردد این تعداد نفتکش، سالانه 2.5 میلیارد لیتر گازوئیل صرف سوخت این نفتکش ها خواهد شد، که در مقایسه با مصرف 800 میلیون لیتری سوخت در جابه جایی با خطوط لوله، سالانه 1.7 میلیارد لیتر به ارزش یک میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف گازوئیل رخ می دهد.

وی ادامه داد: خط لوله صادراتی نفت خام گوره به جاسک قرار است توسط شرکت ملی نفت ایران تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از تکمیل خط دوم 26 اینچ بندرعباس به رفسنجان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: با یک خطی که در این مسیر داریم، تجمع فرآورده را در بندرعباس داریم که با بهره برداری از خط دوم، این مشکل برطرف خواهد شد.

وی افزود: خط لوله تابش و خط لوله پارس هنوز وارد فاز اجرایی نشده اند، بلکه در مرحله طراحی هستند و به دلیل بزرگ بودن این پروژه ها، اینطور نیست که تا دو سال آینده انتظار بهره برداری از آنها را داشته باشیم.

رحیمی میانگین طول عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را 25 تا 30 سال اعلام کرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ایران 33 سال و میانگین عمر خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی کشور 37 سال است اما با رسیدگی به موقع و بهره برداری درست، خطوط را در مدار بهره برداری داریم و اگر خطی با فرسودگی مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرایی می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • انسان‌ها سوگیری یادگیری ماشینی را بیشتر از سوگیری خود تشخیص می‌دهند
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!