Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@14:07:32 GMT

فصل سرد بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۱۸۸۳

این روزها بنگاه‌ها مملو از کسانی است که با چشم‌هایی نگران، قیمت اجاره‌ها را پشت شیشه‌ها می‌خوانند. این روزها چشم مستاجرین به دست موجرهاست. بازار پرالتهابی که انگار با تابستان تب تندش بالاتر رفته است. ناطقان: این روزها دردها زیادند، دردهایی که از آسمان و زمین باریدن گرفته‌اند. در آشفته بازار بی صاحب تورم، می‌شود بدون ماشین هم زندگی کرد، می‌شود خیال خریدن یک کیلو گوشت را هم در خویش کشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌شود کودکانت را گول بزنی. می‌شود چون آن داستان قدیمی، سنگ در قابلمه بجوشانی و کودکانت را امید دهی که هنوز گوشت نپخته است، فعلا از آب آن بخورید.

با تمام دردها، با تمام حسرت‌ها، با تمام غم‌ها، می‌شود دلت خوش باشد به سقفی که بالای سرت را پوشانده است و گرسنگی و نداری و دست تنگی‌ات را در چهار دیواری آن بپوشانی.

این روزها حتی درد این نیست که خانه به دوش باشی، هر سال در یک کوچه و در یک محله، هر سال مکان جدید و اسباب کشی و تلفات وسایل و اضافه کرایه و ....

درد این جاست که کارگر باشی، مریض داشته باشی، فرزندت دانشگاهی باشد و تو مستاجر. آن هم مستاجری  که در این سال، خانه‌هایی که عنوان انبار برایشان زیاد است برایت یک آرزو شود.

این روزها بنگاه‌ها مملو از کسانی است که با چشم‌هایی نگران، قیمت اجاره‌ها را پشت شیشه‌ها می‌خوانند. این روزها چشم مستاجرین به دست موجرهاست این روزها دل‌های بزرگ کم شده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی غالباً بر این باورند که امروز عدم تعادل در بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و از سوی دیگر نگاه سوداگرایانه به بازار مسکن از دلایل عمده نابه سامانی در این بازار است که با اقدام به ساخت مسکن برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا و استفاده از ابزار مالیات برای مقابله با سوداگری در بازار مسکن می‌توان این حوزه را مدیریت کرد.

قرار است از این پس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هر هفته جلسه ویژه ای را برای بررسی سیاست‌های مؤثر در کنترل بازار مسکن تشکیل دهد.

با توجه به شروع فصل جا به جایی و نقل و انتقالات مسکن سری به دفاتر املاک زدیم تا از وضعیت مسکن آگاه شویم. بر اساس تازه ترین آمارها از دفاتر املاک بازار مسکن برای خرید و فروش تا پایان اردیبهشت ماه روندی صعودی داشته و هم اکنون روندی ثابت دارد، این در حالی است که بازار معاملات مسکن برای رهن و اجاره با افزایش ۳۰ درصدی قیمت در پی کمبود مسکن همراه بوده است.

التهابی در میان شهر

شهروندان نیز از نگرانی‌هایشان در رابطه با احتمال افزایش اجاره بها از سوی صاحب خانه‌ها گفتند. نگرانی که انگار این روزها سر باز کرده است.

اکبری، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایسنا، خواستار نظارت بیشتر و دقیق‌تر مسئولین بر بازار مسکن شد تا از نوسانات بازار به واسطه دلالان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بسیاری از ازدواج‌ها به علت گرانی و کمبود مسکن به تاخیر می‌افتد که باید مسئولان برای این بخش مهم زندگی جوانان تدبیری بیندیشند.

مرضیه حسینی، شهروندی بیرجندی است که در دو ماه گذشته خانه‌اش را برای تعویض با خانه‌ای بزرگ تر فروخته اما با افزایش قیمت‌ها در مدتی کوتاه نتوانسته خانه‌ای بخرد.

وی از اجاره نشین شدن و نگرانی‌هایش برای افزایش اجاره بها و کمبود مسکن برای رهن و اجاره در بازار بی ثبات این روزها سخن گفت.

رشد قارچ گونه دلالان و سایت‌های خرید و فروش

مجتبی اربابی، یکی از مشاوران املاک در بیرجند به ایسنا گفت: دلالان ملک به واسطه سایت‌های خرید و فروش مسکن که هر روز در حال زیاد شدن هستند، افزایش یافته‌اند.

وی ادامه داد: شرایطی ایجاد شده که صاحبان املاک هر گونه که مایل هستند و بدون هیچ قانونی روی ملک خود قیمت‌گذاری می‌کنند.

این مشاور املاک بیان کرد: البته باید به صاحب خانه‌ها نیز حق داد چراکه قیمت تمام اقلام غذایی و وسایل خانه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و افرادی که خانه‌ای به عنوان سرمایه خود دارند، باید از این سرمایه به بهترین نحو بهره ببرند.

مزایده‌های بنیاد مسکن و افزایش قیمت‌ها

احسانی، یکی دیگر از مشاوران املاک در بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مزایده‌های بنیاد مسکن تاثیر به سزایی در افزایش قیمت‌ها داشته است.

وی افزود: فروش ملک مشکل نیست اما پیدا کردن مسکن مشکل است و این روزها مشکل عمده در این بازار پیدا نکردن مسکن مناسب است.

زمین‌های بنیاد مسکن به واجدان شرایط نمی‌رسد

علیرضا اربابی، رئیس اتحادیه مسکن خراسان جنوبی به ایسنا گفت: مشتریان زمین‌های مزایده‌ای بنیاد مسکن افراد سرمایه دار هستند.

وی اظهار کرد: در حالی که این زمین‌ها حق افراد واجد شرایط است، خریداران سرمایه دار با خرید این زمین‌ها باعث افزایش قیمت این زمین‌ها و افزایش دلالان مسکن می‌شود.

رئیس اتحادیه مسکن خراسان جنوبی بیان کرد: تدبیری که برای این امر اندیشیده‌ایم این است که قرار است تا پایان نیافتن اقساط خریداران، پروانه زمین‌ها صادر نشود.

آنچه که بدیهی به نظر می‌رسد این است که مسئولان باید تدبیری برای وضعیت مسکن بیندیشند تا در این بازار ضمن خروج از رکود، خرید و فروش جریان یابد. منبع: ایسنا برچسب ها: فصل سرد ، بازار ، مسکن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فصل سرد بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۱۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟