Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن توضیح اینکه آلاینده ازن در تهران چگونه اندازه‌گیری و اعلام می‌شود، گفت: قرار است که در دستورالعمل اعلام آلودگی هوا در تهران تغییراتی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، ازن آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آلاینده حدود دو سال است که هوای تهران را در فصل گرم سال آلوده می‌کند. آلاینده ازن سال گذشته ۱۶ روز از هوای پایتخت را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد و طی امسال نیز تاکنون هوای تهران را ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داده است.

محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره چگونگی اندازه‌گیری آلاینده ازن و نام شاخص آن به ایسنا گفت: غلظت آلاینده ازن مانند هر آلاینده دیگری قابل تبدیل به شاخص کیفیت هوا (AQI) است. برای تسهیل در اطلاع رسانی وضعیت آلودگی هوا برای همه اقشار جامعه به جای استفاده از غلظت‌ها و واحدهای مختلف و پیچیده از شاخص AQI که عددی بدون بُعد است، استفاده می‌شود.

روشنی افزود: این شاخص براساس حدود مجاز هر آلاینده محاسبه می‌شود و طبقه‌بندی آن نیز برای مشخص کردن غلظت آلاینده‌ها با هم یکسان است. از این رو شاخص ازن نیز مانند ذرات معلق و آلاینده‌های دیگر زمانی که بین صفر تا ۵۰ باشد در شرایط پاک، بین ۵۱ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه و ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای اعلام شاخص کیفیت هوا در تهران شاخص هر آلاینده به‌طور جداگانه برای تمامی ایستگاه‌های شهر تهران محاسبه می‌شود، تصریح کرد: بعد از این کار بیشترین میزان شاخص در هر ایستگاه به عنوان شاخص آن ایستگاه اعلام می‌شود و در واقع شاخص هر آلاینده‌ای که بالاتر باشد به عنوان آلاینده شاخص آن ایستگاه گزارش می‌شود.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه گفت: برای محاسبه شاخص آلودگی هوا در شهر تهران میانگین شاخص هر یک از آلاینده‌ها در تمامی ایستگاه‌ها محاسبه و گزارش می‌شود البته شهروندان می‌توانند میزان بیشینه و جزئیات وضعیت شاخص آلاینده‌های مختلف در هر یک از ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا را از طریق وبسایت و اپلیکیشن موبایلی این شرکت مشاهده کنند.

روشنی افزود: برای مثال اگر در یک روز غلظت ذرات معلق و ازن فراتر از حد مجاز باشد شاخص میانگین آلاینده‌ای در آن روز به عنوان آلاینده معیار اعلام می‌شود که عدد بالاتری داشته باشد چرا که آلاینده‌ای که عدد بالاتری داشته باشد تأثیر منفی بیشتری روی سلامت افراد می‌گذارد البته جزئیات اطلاعات تمامی آلاینده‌ها به تفکیک ایستگاه‌ها در بولتن‌های مربوطه گزارش می‌شود.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه اندازه‌گیری آلاینده ازن نسبت به سایر آلاینده‌ها سخت‌تر است، گفت: نگهداری و دقیق‌تر شدن ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا سبب شده که طی چند سال اخیر ازن به عنوان یک آلاینده در فصل گرم سال معرفی شود. از سوی دیگر کاهش ذرات معلق در هوا سبب تولید بیشتر ازن می‌شود چرا که نور خورشید مستقیم جذب زمین می‌شود و در نتیجه ازن افزایش می‌یابد.

روشنی ادامه داد: شاخص ازن نیز مانند سایر آلاینده‌ها به‌صورت میانگین اعلام می‌شود چرا که براساس دستورالعمل موجود و مورد توافق وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌ها، اعلام شاخص کل شهر براساس میانگین شاخص صورت می‌گیرد.

روشنی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص آلودگی هوای تهران در هر منطقه متفاوت با منطقه دیگر است، قرار شده که این دستورالعمل بازنگری شود و در اعلام میزان شاخص آلاینده تغییراتی صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلاینده ازن شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۳۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران در وضعیت پاک قرار گرفت

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۵۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت.

بیشتر بخوانید؛ هوای تهران در شرایط قابل قبول

آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۴۱ و کیفیت هوا در وضعیت پاک است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229373 برچسب‌ها هواشناسی

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران پاک شد
  • کیفیت هوای تهران در وضعیت کم سابقه
  • هوای تهران در وضعیت پاک قرار گرفت
  • هوای تهران پاک شد  
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران «پاک» است