Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:33:02 GMT

حفظ آرامش، رمز موفقیت داوطلبان کنکور

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۳۴۱۴

حفظ آرامش، رمز موفقیت داوطلبان کنکور

به گزارش روز سه‌شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، روز شمار کنکور ۹۸ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و این احتمال که داوطلبان در روزهای پایانی دچار استرس و اضطراب شوند، بیشتر است.

گاهی غلبه و افزایش اضطراب میان کنکوری‌ها از کیفیت حضور ذهنی و جسمی داوطلب در جلسه آزمون کاسته و به طور طبیعی نتیجه را دستخوش تغییر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توصیه جدی کارشناسان به داوطلبان آرامش و کنترل اضطراب بوده و بر این نکته تاکید دارند که راه‌های موفقیت برای دستیابی به آینده شغلی مناسب تنها به قبولی در آزمون سراسری بستگی ندارد بلکه کسب مهارت و فنون گوناگون گاهی به مراتب فرد را زودتر به موفقیت‌های شغلی و مادی در مسیر زندگی سوق می‌دهد.

خانواده و وظیفه حفظ آرامش در کنکوری‌ها

ابراهیم اصلانی استاد دانشگاه و روانشناس حوزه تعلیم و تربیت در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، هفته پایانی منتهی به برگزاری کنکور را، هفته آرامش نامید و گفت: خانواده‌ها در این روزها فشار بر فرزندان را متوقف سازند چرا که هر نوع تحمیل و سخت گیری و اصرار به تنظیم وقت برای درس خواندن در این بازه زمانی نتیجه برعکس می‌دهد.

وی افزود: خانواده‌ها باید فضای آرامش و به دور از تنش را در منزل برقرار سازند زیرا داوطلبان به خودی خود دارای تنش و اضطراب هستند.

اصلانی اضافه کرد: از طرفی داوطلبان به دلیل وجود برخی هیجانات درونی و روانی ممکن است حساس‌تر شده و رفتارهایی چون ایرادگیری یا مخالفت از خود بروز دهند. در چنین شرایطی خانواده باید احساسات را درک کرده و مانع بروز بحث شوند. از خانواده‌ها همراهی با داوطلبان کنکور انتظار می‌رود تا روزهای پایانی و همچنین آزمون با آرامش و تمرکز بیشتری سپری شود.

لزوم تغییر نگاه افکار عمومی نسبت به کنکور

این روانشناس تربیتی در ادامه بر فرهنگ جامعه و افکار عمومی نسبت به کنکور اشاره و عنوان کرد: اجبار به پذیرفته شدن فرزندان در دانشگاه و تحصیل در مقطع آموزش عالی اگرچه در سال‌های اخیر کمی رنگ باخته است اما هنوز خانواده‌هایی هستند که با وجود دشواری در تهیه هزینه ثبت نام فرزندان در مؤسسه‌های کنکور، بر قبولی فرزندان در کنکور اصرار می‌ورزند در حالی که اگر خانواده از ابتدای تربیت و رشد فرزند خود استعدادهای وی را شناسایی کرده و وی را در مسیر آموزش و رشد استعداد و علاقه مندی قرار دهند، نیازی به تحمل فشار و استرس روانی ناشی از کنکور در خود و فرزندان نخواهند داشت.

اصلانی افزود: در فضایی که خانواده، ساختار آموزش و پرورش و دانش آموزان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که آینده شغلی و اجتماعی افراد تنها در گِرو قبولی در کنکور است، به طور طبیعی بر میزان اضطراب چه پیش از رسیدن به مقطع کنکور (دوره تحصیل) و چه در زمان آن افزوده می‌شود و آرامش بسیاری از خانواده‌ها را سلب می‌کند.

وی بر نقش خانواده‌ها در تغییر فرهنگ نگاه به کنکور تاکید کرد و گفت: برخی خانواده‌ها با به کارگیری شیوه‌های تربیتی گوناگون از زمان تولد و ورود به مدرسه فرزندان این نگاه را دنبال می‌کنند که آینده فرزندان آنان به کنکور گره نخورده است و کنکور همچنان یک آزمون ساده است که در صورت دلخواه فرزندان می‌توانند در آن شرکت کنند. از این رو خانواده نخستین مرجعی است که در تغییر فرهنگ نگاه به کنکور و پرورش استعدادهای مهارتی افراد نقش دارد.

پزشکی و مهندسی تنها راه موفقیت نیست

مریم ظهوریان جامعه شناس و مشاور خانواده نیز در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایرنا از اصرار خانواده‌ها به گرایش فرزندان به سوی رشته‌های تجربی و ریاضی سخن گفت و عنوان کرد: به طور معمول والدین دست نیافتنی های خود را در فرزندان جست وجو می‌کنند و به دنبال پیاده سازی آرزوهای خود برای آنان هستند. از این رو در تلاش اند تا فرزندان یکی از برچسب‌های دکتر، مهندس یا پروفسور را در جامعه کسب کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر گرایش جامعه به سوی تحصیل در مقاطع آموزش عالی بوده و از یادگیری حرفه یا مهارت غافل شده است. در حالی که گاهی یادگیری یک مراتب جوان را زودتر به شغل مناسب و درآمدزایی می‌رساند تا چند سال تحصیل در دانشگاه.

ظهوریان ضمن تاکید بر لزوم گذراندن تحصیلات دانشگاهی و افزایش ارتقای علمی عنوان کرد: یکی از اصلی ترین دلایل کم توجهی به مهارت آموزی در جامعه، تعیین نکردن درجه و سطوح مناسب برای حرفه و مهارت‌ها است. برای نمونه فردی که مهارت کامل در حرفه شیشه بری یا طلاسازی دارد، برچسبی به وی اطلاق نمی‌شود در حالی که فرد دیگری با چهار سال تحصیل در دانشگاه به درجه مهندسی می‌رسد.

این جامعه شناس در ادامه از نبود الگوهای فرهنگی و اجتماعی داخلی انتقاد کرد و گفت: تبلیغات سال‌های اخیر درباره گرایش افراد به یادگیری مهارت یا حتی علوم انسانی در اندازه شعار بوده و هنوز الگوی مناسب داخلی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: تغییر نگرش‌های آموزشی و مسیر آموزش از ابتدای ورود فرزندان به مهدکودک و دبستان نقش مؤثری در گرایش خانواده و فرزندان به مهارت آموزی و تأمین آینده شغلی شأن دارد.

ظهوریان در پایان نیز به کنکوری‌ها توصیه کرد: کنکور و قبولی در رشته‌های پزشکی و ریاضی تنها راه کسب موفقیت نیست و در روزهای پایانی منتهی به کنکور داوطلبان تنها با تمرکز و تأمل در مهارت‌ها و نوآوری می‌توانند، آینده شغلی خود را رقم بزنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون سراسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۳۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

روح اله خدابنده لو گفت: پرداخت کمک هزینه معیشتی به خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو و پرداخت کمک های موردی حسب نیاز فرزندان چند قلو مطابق دستورالعمل جامع حمایت‌های مالی از جمله خدمات و حمایت‌های بهزیستی از این خانواده‌هاست.

وی اضافه کرد: از مجموع خانواده های تحت پوشش ۶۳۳ خانوار دارای فرزند دوقلو و ۴۴ خانوار دارای فرزند سه قلو و بالاتر هستند که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: به منظور کاهش فشارهای ناشی از تولد همزمان چند نوزاد در یک خانواده و همچنین فراهم کردن امکان رشد و پرورش متعادل آنها، به خانواده های نیازمند دارای فرزندان چند قلو تا پایان ۶ سالگی فرزندان، مستمری ماهانه بر اساس دهک درآمدی و بعد خانوار و سایر خدمات حمایتی ارائه می شود که اجرای آن طبق بخشنامه های مربوطه است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۰ هزار خانوار شامل ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان هستند و خدمات متعددی به آنها ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل زده
  • جزییات برگزاری کنکور مجدد برای داوطلبان سیل زده
  • جزییات برگزاری کنکور مجدد برای داوطلبان سیل زده اعلام شد
  • جزئیات برگزاری کنکور مجدد برای داوطلبان سیل‌زده
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند
  • آزمون مجدد داوطلبان کنکور شهرستان زیرکوه در ۲۱ اردیبهشت ماه
  • ۲۵ تقلب با دستگاه‌های الکترونیکی در کنکور کشف شد