واکنش مطهری به تکذیب «وجود زندانی سیاسی»
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۳۸۵۱
علی مطهری، نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در سال پایانی پارلمان و به لطف ائتلاف مستقلان ولایی و ولاییون با کرسی نایبرییسی خداحافظی کرد، از جمله افرادی است که بر لزوم رعایت حقوق مجرمان سیاسی در جمهوری اسلامی تاکید داشته و خواستار اجرای این قانون میشود.
به گزارش ایسنا، «اعتماد» در ادامه نوشت: مطهری اقدامات اخیر را به منزله ظلمی در حق مجرمان سیاسی میداند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسوولان بسیاری در جمهوری اسلامی از نبود زندانیان سیاسی در کشور سخن میگویند و متهمان و دستگیرشدگان را مجرمان امنیتی نامگذاری میکنند، به همین دلیل به نظر میرسد نقص قانونی در زمینه جرم سیاسی در کشور وجود دارد که از مجرمان سیاسی آنطور که باید و شاید حمایت نمیکند، شما تا چه حد با این موضوع موافق هستید و این نقص را در امنیتی خواندن مجرمان سیاسی دخیل میدانید؟
خیر! به عقیده من نقص قانونی در این زمینه در کشور وجود ندارد ولی متاسفانه برخی آقایان تجاهل میکنند و خودشان را به نادانی میزنند. اول یک قداستی برای نظام جمهوری اسلامی قائل میشوند که به موجب آن قداست، در واقع نظام را غیرقابل انتقاد میدانند، بنابراین حاضر نیستند که بگویند ما در کشورمان منتقد و مخالف نظام هم داریم.
اینها میخواهند بگویند اساسا در ایران ما هیچ منتقد و مخالف نظامی نداریم و هر فردی هم که اقدام به مخالفت میکند، در حقیقت متهم و مجرم امنیتی است در حالی که اینطور نیست. ما نمیتوانیم یک منتقد و حتی مخالف نظام را متهم و مجرم امنیتی بدانیم بلکه این افراد متهم سیاسی محسوب میشوند بنابراین ما در ایران، هم مخالفان سیاسی داریم و هم زندانیان سیاسی.زندانی و مجرم امنیتی کسی است که امنیت مردم را به خطر میاندازد و مبارزه مسلحانه انجام میدهد، کسی است که سلاح به دست گرفته نه کسی که صرفا انتقادی به مقامات کشور داشته است لذا این اظهارات ترفندی است که تاکنون نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قوه قضاییه به کار بردند برای آنکه همه منتقدان و مخالفان نظام را گروهها و متهمان امنیتی تلقی کنند تا قانون جرم سیاسی شامل حال آنها نشود و این ظلمی است که در حق منتقدان و مخالفان نظام صورت میگیرد.
بالاخره باید جواب دهند که مثلا بهزاد نبوی را متهم سیاسی میدانند یا امنیتی؟ همچنین آقای تاجزاده و سایر افرادی که به دلیل انتقاد به زندان افتادند. اینها ظلمی است که متاسفانه انجام میشود بنابراین ما از رییس قوه قضاییه انتظار داریم که این رویه را تغییر دهند و منتقدان و مخالفان را مشمول قانون جرم سیاسی دانسته و امتیازات ذکر شده در قانون را برای آنها قائل شوند و ظلمی که تا امروز ادامه داشته را متوقف کرده و از آن جلوگیری کنند.
در این بین برخی حقوقدانان معتقدند که قانون جرم سیاسی مصوب مجلس شورای اسلامی شفافیت لازم درباره جرم سیاسی را ندارد و بیشتر تفاسیر را برعهده قضات گذاشته است. به نظر شما این قبیل موارد در شکلگیری وضع کنونی و عدم اجرای قانون جرم سیاسی تا چه حد تاثیرگذار بوده است؟
به نظر من این موارد چندان تاثیرگذار نبوده است. اگر قضات ما آزاد باشند و از گروههای امنیتی و اطلاعاتی و بازجوها نترسند، قانون را اجرا میکنند.
به نظر من این حرفها بهانه است. اینکه بگوییم در قانون جرم سیاسی آمده اگر انتقادی به قصد اصلاح مطرح کرده باشد، مجرم سیاسی است و چون ما آن قصد را تشخیص ندادهایم، پس متهم مجرم امنیتی است و نه سیاسی، قابلقبول نیست.
این موارد توجیهاتی است که بعضا مطرح میکنند و قابلقبول نیست.
در صورت تصویب اصلاح قانون جرم سیاسی که در مجلس شورای اسلامی تهیه شده و خودتان هم جزو امضاکنندگانش هستید، به نظرتان وضع فعلی تا چه حد سامان پیدا میکند؟
آن طرح هماکنون در نوبت است و در دستور کار قرار خواهد گرفت ولی با این چیزها این موضوع درست نمیشود. ارادهای در کشور وجود دارد که اساسا منتقدان و مخالفان را متهمان و مجرمان امنیتی قلمداد کنند برای اینکه این افراد میخواهند بگویند که نظام جمهوری اسلامی آنقدر مقدس و پاک است که اصلا مخالف سیاسی ندارد و قصد ایجاد قداست بیجایی برای حکومت خودمان دارند در حالی که حکومت حضرت علی (ع) هم مخالف داشت.
داشتن مخالف سیاسی نقصی در نظام جمهوری اسلامی محسوب نمیشود. به نظر من این موارد باید در سطح مسوولان امنیتی و اطلاعاتی و قضایی کشور حل شود تا وضع سامان یابد.
با این تفاسیر به نظرتان بیان این جمله که در «ایران زندانی سیاسی نداریم» میتواند موجب بیاعتمادی مردم شود یا خیر؟
بله این موارد باعث بیاعتمادی مردم به نظام میشود. مردم به روشنی میفهمند و متوجه میشوند که این افراد دروغ میگویند. مردم میدانند که افرادی به صرف انتقاد زندانی شدهاند و این افراد زندانی سیاسی محسوب میشوند، بنابراین این ادعا که در کشور زندانی سیاسی وجود ندارد، کاملا کذب است و مردم آن را باور نخواهند کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: زندانی سیاسی علي مطهري
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است
به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، آیتالله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره)، اظهار داشت: برای معلمان عزیز که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.
وی سپس در خصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتاً سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ماست، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.
دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و چون حرکت خود را بر اساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تأثیرگذار داشت.
وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم طراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایهای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.
آیتالله جنتی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کاملتر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.
امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویتها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.
وی خاطرنشان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایههای ماندگار امت اسلام است.
آیتالله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمانها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیکتر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.
انتهای پیام/