اتحاد و تقریب زیر ساخت ایجاد امت واحده اسلامی/تقریب بخشی از هویت و شناسنامه انقلاب اسلامی/ شعار قطب باطل، تقرقه و شعار قطب حق، اتحاد است
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۳۸۵۳
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب؛ سید احمد زرهانی معاون راهبردی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این مطلب که در تفکر اسلامی تفرقه از رذایل است و آیات زیادی از قرآن کریم این امر را به شدت مذمت کرده است، گفت: همه ما جویباری هستیم که به رودخانه امت واحده سرازیر میشوم تا دریای وحدت را تشکیل دهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبدو پایه گذار نهضت بازگشت به اسلام بودند که تفکر توجه به امکانات ملی و اسلامی مدنظر آنها بود.
زرهانی بیان داشت:در سال ۶۹ با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی موج جدیدی از وحدت درجهان اسلام به راه افتاد.
وی با بیان این که افرادی چون شیخ انصاری با این که در حوزه تقریب بودند ولی جایگاهی در پیشگامان تقریب ندارند گفت: در علم خلاف، علما مبانی امام صادق(ع) و ابوحنیفه و غیره را مطرح میکردند نه از جهت اینکه ایجاد اختلاف کنند بلکه از جانب شناساندن نظرات علمای شیعه و سنی بود.امثال شیخ انصاری پرچم وحدت را بالا نبردند ولی گرایش به علم اصول را رواج دادند و یک افق علمی را تأسیس کردند و ایجاد تفکر های سیاسی و فرهنگی را بنیاد نهادند.شیخ انصاری پرچمداران وحدتی چون آخوند خراسانی، میرزای شیرازی و ....تربیت کردند که حرکت وحدت و برادری را در جامعه به وجود آوردند.
زرهانی تصریح کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری، اتحاد و تقریب، زیر ساخت ایجاد امت واحده اسلامی و مقدمه لازم برای ظهور و بروز تمدن اسلامی است.
وی ادامه داد: استراتژی استکبار جهانی، ایجاد شکاف در جهان اسلام اعم از شکاف مذهبی، قومی و طایفه ای، نژادی و زبانی و استراتژی از دیدگاه مقام معظم رهبری، اتحاد و تقریب، زیر ساخت ایجاد امت واحده اسلامی و مقدمه لازم برای ظهور و بروز تمدن اسلامی است. انقلاب اسلامی محو شکافهاست.
معاون راهبردی مجمع جهانی تقریب خاطر نشان کرد: آمریکا با چند انگیزه به تفرقه و تکفیر در جهان اسلام دامن می زند، که از ان جمله غارت نفت ارزان و فروش اسلحه، انحراف و انهدام بیداری اسلامی، مهار انقلاب اسلامی، استمرار سیادت سیاه اسرائیل بر منطقه و اضمحلال کشورهای عربی و اسلامی است.
وی ادامه داد: اگرچه هیأت حاکمه برخی از کشورها با آمریکا که مروج تفرقه است، همراهی می کنند، اما خوشبختانه ملتها به خصوص اقشار آگاه کشورهای اسلامی هم پیمان انقلاب اسلامی هستند.
زرهانی اظهار کرد: در زمان انقلاب اسلامی، دنیا دو قطبی بود؛ آمریکا در رأس امپریالیسم و شوروی در رأس سوسیالیسم و مارکسیسم بود، انقلاب اسلامی این معادله را به هم ریخت؛ یک دو قطبی دیگر درست کرد، قطب حق با حمایت مستضعفان به رهبری ایران اسلامی و قطب باطل با رهبری آمریکا و حمایت مستکبران؛ شعار قطب باطل، تقرقه و شعار قطب حق، اتحاد است.
وی در بخشی از این نشست گفت:متفکران حوزه اتحاد و تقریب نه پی در هم آمیختن مذاهب هستند و نه به اختلافات فقهی، کلامی و تاریخی دامن می زنند، بلکه با تمسک به آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا...» در یک سنگر در برابر استکبار ایستاده اند و با هم برادرانه زندگی می کنند.
معاون راهبردی مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه امروز تقریب بخشی از هویت و شناسنامه انقلاب اسلامی در جهان معاصر است، تأکید کرد که آیت الله اراکی در عملیاتی کردن تقریب و تدوین استراتژی تقریب نقش مهمی داشته است.
وی خاطر نشان کرد:مقام معظم رهبری بر قله ای مرتفع ایستاده است و ضمن تقویت بسترهای پیشرفت و ترقی کشور برای رفع کاستی ها و مهار چالش ها و آسیبها تذکر می دهند و رهنمود و مسیر راه مشخص می کنند.
زرهانی افزود: وقتی مقام معظم رهبری، میفرماید «اتحاد ملی و انسجام بین المللی» می خواهد توطئه استعمار در میدان تفرقه آفرینی با کمک ملت ایران و ملل مسلمان امروزه تقریب در رسانه ها و مکانهای عمومی از جمله خطبههای نماز جمعه بیشتر نمود پیدا کرده است. منطقه خنثی شود و محاسبات استعمار گرایی غرب به هم بریزد.
وی گفت:اسرائیل بازوی تفرقه افکن آمریکا در منطقه است؛ با قطع این بازوی شیطانی مقدمات وحدت مسلمانان فراهم می شود؛ اسرائیل امروزه متزلزل تر از گذشته است و هر روز بر عزت و کارآمدی جبهه مقاومت افزوده می شود.
معاون راهبردی مجمع جهانی تقریب در بخش دیگری از این نشست گفت: با ساقط شدن پهپاد پیشرفته آمریکایی در فضای خلیج فارس سه اتفاق افتاد، شیوخ یاغی منطقه یک شبه صلح طلب شدند، رجز خوانی ترامپ به سردی گرایید و تن اسرائیل به لرزه و ارتعاش افتاد؛ این رویدادها نوید«جاء الحق و زهق الباطل است».
وی خطاب به شاهان و سران کشورهای اسلامی گفت: قدرت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و ارتش فرصت است نه تهدید.
معاون امور راهبردی مجمع جهانی تقریب در ادامه اذعان کرد: امروزه تقریب در رسانه ها و مکانهای عمومی از جمله خطبههای نماز جمعه بیشتر نمود پیدا کرده است، همچنین نهادهای دیگری همانند سپاه پاسداران در عرصه همگرایی در دنیای اسلام پرچمدار وحدت شده اند.
وی افزود: تقریب در زمره مسائل دانشگاهی یک موضوع حائز اهمیت است و باتوجه به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت، تقریب نقطه عطفی در آینده متفکران و علمای اسلامی است.
زرهانی با اشاره به تحولات تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی در عرصه ملی گفت: امروزه این موضوع به صورت چشمگیری رواج پیدا کرده و راه برای همگان در این میدان عمل باز است و افق روشنی پیش روی آن قرار دارد.
معاون امور راهبردی مجمع جهانی تقریب تصریح کرد: این مجمع تا سال 1400 در سطح ملی برنامهریزی مدونی را تدارک دیده است؛ تقریب مذاهب اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است. ما در برخی از کشورهای جهان اسلام همانند کشمیر و برزیل شاهد گسترش و ارادت خاص مسلمین این کشورها به انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بودهایم؛ مراسم و مناسک حج فرصت تاریخی و درخشانی است البته ناگفته نماند که نقطه مقابل این موفقیت ها تکفیر است و باید بدانیم که دشمنان جهان اسلام در تلاش برای از بین بردن اسلام راستین هستند و نباید از این معضل چشم پوشی کرد.
وی در بخشی از این نشست در مورد نقش حج در تقریب مذاهب اظهارکرد: مراسم و مناسک حج فرصت تاریخی و درخشانی است که مورد سوء استفاده دشمنان از جمله عربستان سعودی قرار گرفته و یکی از موضوعات مهم در وحدت مسلمانان جهان است؛ میتوان گفت همه عبادات و فرایض دینی که مسلمانان جهان اسلام به آن عمل میکنند در جهت نزدیکی مسلمین جهان به یکدیگر است.
زرهانی ادامه داد: امام راحل در خصوص اقامه نماز در مناسک حج فرمودند؛ وقتی که در «مسجد الحرام» یا «مسجد النبی» نماز جماعت منعقد شد، مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و نباید از جماعت تخلف نکنند، بلکه باید با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند؛ همچنین در «مکه» و «مدینه» میتوانند در جماعت سایر مسلمین در مساجد شرکت کنند و نماز را به جماعت بخوانند؛ در همین راستا خیل وسیعی از مسلمانان در مسجد الحرام و مسجدالنبی در یک صف، کنار هم به اقامه نماز می پردازند و این از افتخارات و برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
زرهانی در پایان با اشاره به دستاورد های جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری هستهای اظهار داشت: به جهت امکاناتی که از این دستاوردها حاصل شده است، میتوانیم نقطه وصل بین دانشهای نو در جهان اسلام باشیم؛ تمام کشورهای اسلامی باید اقداماتی را طرح ریزی کنند که فرصت دانش افزایی و آموزش فرهنگ تقریب در کشورهای دیگر جهان اسلام هم نهادینه سازی شود.
گزارش تصویری:
http://www.taghribnews.com/fa/gallery/427692/2/preview/سلسله-نشست-های-سه-شنبه-های-تقریبی-حضور-زرهانی
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۳۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/