Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای "رأی الیوم"، در همین راستا "مدنی عباس مدنی" از رهبران ائتلاف آزادی و تغییر سودان در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد که در تظاهرات روز یکشنبه در ۳۸ شهر به هیچیک از اموال عمومی آسبیی وارد نشد، اما ۹ شهروند کشته و ۲۹۷ نفر دیگر زخمی شدند.

وی با تاکید بر اینکه کلام و رفتار شورای نظامی حاکم بر سودان یکسان نیست؛ ادامه داد: این شورا با گذشت سه ماه از سرنگونی "عمر البشیر" رئیس جمهوری مخلوع، قدرت را به غیر نظامیان واگذار نکرده و به نقض قوانین ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** سازمان ملل خواستار تشکیل دولتی غیرنظامی در سریع‌ترین زمان ممکن در سودان شد

"استفان دوجاریک" سخنگوی سازمان ملل متحد دیروز (دوشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی با تاکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع جان باختن شهروندان سودانی در تظاهرات اخیر، بار دیگر خواستار تشکیل دولتی غیرنظامی در سریع‌ترین زمان ممکن در این کشور شد.

** شمار قربانیان تظاهرات یکشنبه به ۱۰ تن رسید

کمیته مرکزی پزشکان سودان که وابسته به نیروهای مخالف است، دیشب (دوشنبه شب) اعلام کرد که شمار جان باختگان تظاهرات یکشنبه گذشته در این کشور به ۱۰ تن رسیده است.

شورای نظامی سودان با رد مسؤولیت خود در کشته شدن تظاهرکنندگان، نیروهای آزادی و تغییر را مسؤول جان باختن معترضان اعلام کرد.

همچنین این شورا با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که نیروهای آزادی و تغییر با تحریک تظاهرکنندگان، تعهدات خود را زیر پا گذاشته و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برای متفرق کردن مردم مجبور به استفاده از گاز اشک آور شدند.

ده‌ها هزار نفر از مردم سودان یکشنبه گذشته با تظاهرات در خارطوم پایتخت و برخی شهرهای دیگر این کشور، از شورای نظامی انتقالی خواستند، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.

این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز در سودان از حمله سه هفته پیش نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم به شمار می‌رود که بیش از صد کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشت.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت عمر البشیر شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.

** صادق المهدی بر ضرورت پرهیز از جنگ داخلی تاکید کرد

"صادق المهدی" رئیس "حزب امت سودان" در مصاحبه با خبرگزاری "رویترز" گفت: نیروهای سیاسی ما باید از جنگ‌های داخلی دوری کنند و مردم یا باید مصالحه کنند و یا به مبارزه ادامه دهند که این در نهایت به ضرر سودان است.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از تنش‌ها میان نیروهای واکنش سریع و ارتش، از "محمد حمدان حمیدتی " که فرماندهی این نیروها را بر عهده دارد، خواست که برای تحکیم وحدت به ارتش بپیوندد.

نیروهای واکنش سریع شبه نظامیانی هستند که از سال ۲۰۰۳ میلادی در پی وقوع درگیری‌ها در منطقه "دارفور" سودان کار خود را آغاز کردند و باید تحت نظارت ارتش عمل کنند، اما این موضوع تنها در زمان وقوع درگیری‌ها عملی شده است.

** تشکیل کمیته میانجیگری میان شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر

"هیئت توافق ملی"، کمیته‌ای برای کاهش تنش‌ها میان شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر و دست یافتن به راه حلی برای مدیرت دوره انتقلالی تشکیل دولت در سودان تشکیل می‌دهد.

در همین راستا "مدثر عبدالرحیم" رئیس این هیئت تاکید کرد که طرف‌هایی با نفوذ هوشمندانه تلاش می‌کنند سودان را تجزیه کنند و این موضوع ما را بر آن داشت تا با تشکیل کمیته‌ای میان طرف‌های مختلف میانجیگری کنیم و تلاش می‌کنیم تمام دیدگاه‌های سیاسی و ائتلاف‌ها در سودان را گردهم آوریم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

وزارت دفاع روسیه دیروز دوشنبه در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: یگان های غرب نیروهای مسلح روسیه ۳ حمله نیروهای مسلح اوکراین را در لوهانسک دفع کردند. دشمن تا ۴۰ پرسنل نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان های جنوب مواضع را در خط مقدم بهبود بخشیدند، اوکراین بالغ بر ۳۹۵ پرسنل نظامی و یک هویتزر ساخت آمریکا را در دونتسک از دست داد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: یک کارگاه مونتاژ پهپاد و همچنین نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین در ۱۱۰ منطقه مورد اصابت قرار گرفت.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: یگان مرکزی روسیه، نیروهای اوکراین و مزدوران لژیون خارجی را در دونتسک هدف قرار داد. ۱۰ ضدحمله دفع شد، دشمن ۳۷۰ نظامی را از دست داد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6092918

دیگر خبرها

  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد