Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@13:49:03 GMT

پروژه باغ ژاپنی رشت دوباره گل کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۴۵۳۷

پروژه باغ ژاپنی رشت دوباره گل کرد

این پروژه که هدف آن جذب سرمایه‌گذاری و توسعه روابط و رونق گردشگری بود، در یک سال اخیر مسکوت ماند و پس از انتخاب «ناصر حاج‌محمدی» به عنوان شهردار رشت از سر گرفته شد. پیش از این برنامه‌ریزی‌های متعددی در وزارت امور خارجه ایران و ژاپن برای پروژه شده بود که تغییر مدیریت شهرداری رشت سبب تاخیر در اجرا شد.

این باغ که قرار است به مساحت ۱۲۰۰ هکتار در بخشی از پارک مفاخر رشت به کمک سازمان جایکا ساخته شود، این بار با جدیت بیشتری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان دنبال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که به جز شهرداری رشت، متولیان برنامه و بودجه گیلان هم رایزنی‌هایی با مقام‌های ژاپنی داشته‌اند. مسئولان سازمان جایکا اعلام کرده‌اند «کوماتسو کیوشی» مسئول راه‌اندازی باغ ژاپنی در رشت است. وی سال‌ها در حوزه باغداری متخصص بوده و در بسیاری از کشورها در زمینه باغداری پروژه‌های زیادی اجرا کرده است. هدف از ایجاد باغ ژاپنی کمک به توسعه اشتغال و رونق گردشگری گیلان است.

تداوم همکاری‌ها با ایجاد باغ ژاپنی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان گفت: با توجه به سابقه همکاری ایران و ژاپن طی قرون متمادی و نیز شباهت‌های زیاد گیلان و ژاپن به یکدیگر امیدواریم زمینه تداوم همکاری‌ها بیش از گذشته فراهم شود. «کیوان محمدی» این پروژه را عامل تقویت روابط ایران و ژاپن دانست و افزود: ایران دارای باغ‌های معروفی در تهران، شیراز، بیرجند، کرمان و اصفهان بوده و کتاب‌های بسیاری نیز در این خصوص تالیف شده است. وی به بهره گرفتن از نمونه‌های گل‌ و گیاه موجود منطقه در باغ ژاپنی که نمونه‌هایشان در مرکز گلخانه‌ای چابکسر گیلان موجود است، تاکید کرد و گفت: استفاده از این گل‌ها و گیاهان می‌تواند جذابیت‌های باغ ژاپنی را افزایش دهد.

تاکید وزارت کشور بر ایجاد باغ ژاپنی

شهردار رشت با تاکید بر ایجاد باغ ژاپنی در رشت از سوی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها، تصریح کرد: ایران و ژاپن از سالیان قبل همکاری‌هایی داشته‌اند، بخشی از این همکاری در خصوص زلزله و بخشی هم در زمینه محیط‌زیست بوده است، بنابراین طراحی و ایجاد باغ ژاپنی فرصتی مناسب برای تداوم و گسترش همکاری‌ها بین این دو کشور است. «ناصر حاج‌محمدی» افزود: مجموعه مدیریت شهرداری رشت آمادگی کامل را برای همکاری با این سازمان دارد. در حال حاضر دفع پسماند در رشت به صورت سنتی انجام می‌شود و اگر دوستان ما در سازمان جایکا در حوزه دفع زباله به لحاظ زیست‌محیطی هم پیشنهادی داشته باشند، می‌توانند ارائه دهند.

شروع فعالیت‌های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن 

معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت نیز با اشاره به نزدیکی اقلیم گیلان به ژاپن بیان کرد: سازمان بین‌المللی همکاری‌های ایران و ژاپن در حوزه‌هایی همچون محیط‌زیست و بیمارستان نیز تمایل به همکاری دارد. «مریم گل‌احضار» با اشاره به وجود مفاخر و مشاهیر بین‌المللی همچون پروفسور سمیعی گفت: از آنجا که رشت به لحاظ مراکز درمانی و بیمارستانی از بهترین شهرهای کشور است، می‌تواند در زمینه تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها همکاری‌های خوبی با سازمان جایکا داشته باشد. وی با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو تصریح کرد: امید است باغ ژاپنی باب شروع فعالیت‌های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن باشد. ما منتظر ارائه بسته‌های جدید به شهر رشت هستیم.  

همکاری ژاپن با ایران بدون هزینه دولتی

نماینده سازمان برنامه و بودجه هم با تاکید بر این‌که همکاری ژاپن با ایران در حوزه‌های مختلف کشاورزی صنعت و محیط‌زیست هیچگونه هزینه‌ای برای دولت نخواهد داشت، بیان کرد: در برخی از شهرهای ایران در حوزه، فراگیری زبان ژاپنی و ایجاد باغ ژاپنی با ژاپن فعالیت‌هایی صورت گرفته است. «محمدهادی دریایی» با تاکید بر همکاری سازمان برنامه و بودجه با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و وزارت کشور در اجرای پروژه‌های جایکا یادآور شد: این نوع همکاری برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. در حال حاضر فردی به عنوان متخصص در کنار ایرانی‌ها به دور از هرگونه سیستم بانکی آغاز به کار کرده و این نماد دوستی ۲ ملت ژاپن و ایران خواهد بود.

درباره سازمان جایکا

جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند. ایجاد روحیه خودسازی به صورت میان‌مدت یا طولانی‌مدت در کشورهای در حال توسعه برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی از اهداف این سازمان ژاپنی است. جایکا در ۱۴ حوزه در ایران فعالیت دارد. نجات تالاب انزلی، توسعه و ایجاد زیرساخت‌های زیست‌محیطی و گردشگری در این عرصه طبیعی از جمله فعالیت‌های جایکا در ایران است.

کد خبر 446099

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می یابند. - اخبار اقتصادی -

 محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا اظهارداشت: ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت  یکدیگر برای همکاری‌های اقتصادی مطلع نیستند بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی های صادراتی در برای شناخت زمینه های تجاری طرفین است.

وی افزود: باکشور های آفریقایی  میتوان در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، واردات مواد اولیه تولید و غیره می توان همکاری مختلفی داشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با توجه به تخصص ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی چند گروه از قاره آفریقا  برای مذاکرات تخصصی در این حوزه هابه ایران می آیند.

وی تصریح کرد:  در مساله زیر ساخت های بانکی با آفریقا هم یک کارگروه تخصصی تشکیل شده است برای حوزه خدمات مالی و بانکی طراحی شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از 30 کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا حضور می یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزارش| سفر رئیسی به سریلانکا؛ نمایش اقتدار مهندسی ایرانی
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • سفر به قلب سریلانکا
  • برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن!
  • اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند