Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@17:10:01 GMT

حقوق‌های پنهان!

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۴۸۲۸

حقوق‌های پنهان!

گرچه انتقاد دستگاه‌های نظارتی نسبت به فیش‌های حقوقی غیر شفاف یکی از عوامل مؤثر در تصویب حکم قانونی برای راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران و شفاف‌سازی آن بود، اما آنطور که مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند، تاکنون برخی دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه نسبت به بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه اقدام نکرده و کسی هم نیست که آنها را تحت فشار قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اخیراً انصاری - رئیس سازمان اداری و استخدامی - که مسئولیت راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا را بر عهده داشت، اعلام کرد که با وجود راه‌اندازی سامانه همچنان برخی دستگاه‌ها برای اعلام پرداختی‌های خود ورود نکرده‌اند. وی با انتقاد از رویه موجود گفته که "وقتی صراحتاً می‌گوئیم صدا و سیما و قوه قضائیه اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیران خود را در این سامانه بارگذاری نکرده‌اند، کسی به این دستگاه‌ها فشار نمی‌آورد".

از اظهارات معاون رئیس جمهور و البته اعلام قبلی وی، در اواخر سال گذشته در مورد عملکرد دستگاه‌ها در ورود به سامانه ثبت حقوق و مزایا، این گونه به نظر می‌رسد که بین سه قوا ظاهراً فقط قوه قضائیه مانده که برای اعلام پرداختی‌های خود در سامانه اقدام چندانی انجام نداده است.

این در حالی است که تا اواخر دی ماه سال قبل حدود ۲۲۶۳ دستگاه ورود نکرده بودند و دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه بیشترین ورود به سامانه را داشته و زیرمجموعه‌های قوه مقننه نیز در حال بارگذاری اطلاعات بودند و به گفته انصاری قوه قضائیه عملکرد مناسبی نداشت.

سامانه ثبت حقوق و مزایا بر اساس ماده (۲۹) برنامه ششم توسعه راه‌اندازی شده و در تبصره یک این ماده قانونی تاکید شده که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظف هستند طبق وظایف و اختیارات قانونی خود اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها را مورد رسیدگی قرار داده و بر آن نظارت کنند.

با وجود این تکلیف قانونی، اکنون این موضوع مورد توجه است که سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از ناظران بر سامانه، خود زیرمجموعه قوه‌ای قرار دارد که گفته می‌شود هنوز حقوق و مزایای خود را شفاف‌سازی نکرده است.

این در شرایطی است که شکل‌گیری سامانه حقوق و مزایا عمدتاً به دلیل مسائل و حواشی مربوط به فیش‌های حقوقی نجومی در چند سال اخیر بود که دستگاه‌های نظارتی خود بر شکل‌گیری چنین سامانه‌ای تاکید داشتند.

با این حال گرچه تاکنون بارها سازمان اداری و استخدامی موضوع عدم ورود قوه قضائیه به اعلام حقوق و مزایا در سامانه را مطرح کرده اما پاسخی از سوی این قوه و یا زیرمجموعه آن اعلام نشده است که مشخص شود دلیل این تأخیر چیست؟ آن‌هم در شرایطی که انتظار بر این است که دستگاه‌های نظارتی خود از اولین گروه‌هایی باشند که برای شفاف‌سازی در پرداخت‌ها و امور مالی اقدام کنند..

البته این تنها مساله مربوط به سامانه ثبت حقوق و مزایا نیست و اکنون تحویل سامانه از سازمان اداری و استخدامی به وزارت اقتصاد (طبق تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸) در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

طبق ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرایی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و موسساتی که زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته یا از قوانین و مقررات آن تبعیت می‌کنند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صدا و سیما، ستاد اجرایی و قرارگاه‌های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها، اشخاص و دستگاه‌هایی هستند که باید اطلاعات حقوق و دستمزد خود را در این سامانه ثبت کنند؛ به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص باشد و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عمومی مردم فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سامانه ثبت حقوق و مزایا سازمان اداری و استخدامی قوه قضاييه دیوان محاسبات صداوسیما سازمان بازرسي كل كشور برنامه ششم توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۴۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

به گزارش همشهری آنلاین، در مورد حقوق کارگران، سرانجام اینکه حسین علی رعیتی فرد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: جمع افزایش تورم در سه سال گذشته ۱۲۶ درصد بوده اما در همین مدت مجموع افزایش دستمزد کارگران به عدد ۱۱۹.۴ درصد رسیده است و تقریبا این ۲ عدد در کنار هم افزایش یافته اند و رویکرد دولت نیز از بین بردن شکاف بین دستمزد و تورم بوده است.

اما داستان تجارت و روابط تجاری و اقتصادی ایران با دنیای خارج، این روزها متفاوت از گذشته شده تا جایی که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از ایجاد یک خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا و افزایش رایزنان بازرگانی در این قاره خبر داده و گفته می‌خواهیم تعداد رایزنها را از ۳ نفر به ۱۴ نفر افزایش دهیم.

محمد صادق قنادزاده معاون این سازمان هم در اظهارنظری با بیان اینکه گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود، گفت: در رابطه با تجارت آزاد با پاکستان منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

اوتصریح کرد: اگر تجارت غیررسمی به تجارت رسمی تبدیل شود، می‌توان گفت همین الان هم تجارت ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور محقق شده است.

همزمان داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که به بانکوک پایتخت تایلند رفته در دیدار با معاون دبیر کل سازمان ملل گفته که با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را داریم البته او این را هم اضافه کرده که ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اینکه برنامه تعمیرات اغلب نیروگاه‌های کشور به پایان رسیده است، افزود: تا نیمه اردیبهشت‌ماه با اتمام فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این بخش، تمامی نیروگاه‌های کشور با حداکثر ظرفیت به استقبال روزهای اوج مصرف برق تابستان خواهند رفت. او افزود: با توجه به شروع فصل گرم سال در حال آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید برق پایدار و مطمئن در سراسر کشور هستیم.

کد خبر 847319 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم کارگران حقوق و دستمزد تجارت خارجی

دیگر خبرها

  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • با فرض استفاده از حدود ۱۰۰ کامیون آواربرداری غزه ۱۴ سال طول می کشد
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد