Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@05:33:32 GMT

مشاهیر پل دوستی و اعتماد میان ملت‌ها هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۵۱۰۹

مشاهیر پل دوستی و اعتماد میان ملت‌ها هستند

متن پیام نچیروان بارزانی که روز سه شنبه در نخستین کنگره مشاهیر کُرد که توسط کمال زیرک نماینده رئیس اقلیم کردستان عراق قرائت شد، به شرح ذیل است:

از استاندار کردستان و برگزارکنندگان کنگره سپاسگزاریم که بخشی از کارهای خود را در سال‌های گذشته در راستای صیانت از زبان و هویت و حقوق کُرد اختصاص دادند و در تکریم زبان و فرهنگ آن نقشی بسیار اساسی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان‌های خالق و نام آور اهل هر کشور و صاحب هر شناسنامه ملی و مذهبی که باشند در نتیجه ثروت ذاتی، معنوی و فرهنگی برای همه بشریت محسوب می‌شوند زیرا انسان‌های متعالی با تلاش و اندیشه و استعداد ذاتی، صدا و شناسنامه ملت خود شدند و هم در تلاش برای ساختن پل اعتماد و دوستی در بین همه ملت‌های دنیا هستند.

مادران و پدرانمان با اشعار گلستان سعدی، ملاجزیری، هه‌ژار، هیمن و گوران و شعرهای حافظ و ناظم حکمت را به ما می‌آموختند و همراه با شنیدن صدای حسن زیرک، مظهر خالقی، طاهر توفیق، به ما آموزش دادند که به صدای شجریان و ایرج ناظم غزالی هم گوش دهیم.

مشخص است که این گویای واقعیتی است که همه اقوام و ملت‌های زنده با احترام به دیگر اقوام می‌نگرند و در تلاش هستند ارتباطات ادبی، اجتماعی فرهنگی و هنری خود را با اقوام دیگر گره بزنند.

تاریخ به ما می‌گوید که تفاوت ملی مذهبی فرهنگی هیچ وقت سبب خشونت و جدال غیر دموکراتیک نخواهد شد بلکه سبب پذیرفتن آن تفاوت‌ها است.

ما در اقلیم کردستان به مشاهیر خود افتخار می‌کنیم چون آنها منبع و سرمشق و الگو و برای کارهایی در راستای توسعه و ساختن آینده کشور هستند.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد.

قرار است در انتهای نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شوند.

تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی است که به صورت مجزا در ۲ سانس در سالن آزادی به اجرای برنامه می‌پردازند.

اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره است.

اختتامیه این کنگره فردا چهارشنبه ۱۲ تیر در دانشگاه کردستان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

۹۹۳۶ / ‏‬ ۳۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۸ درصدی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر با احداث مسیرها و خیابان‌های پیرامون پروژه آغاز شده است، گفت: معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت باغ مشاهیر است.

امیرعباس رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر در محدوده منطقه ۵ شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات اجرایی این پروژه از بیست‌وپنجم فروردین سال جاری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث باغ مشاهیر با اعتباری بالغ‌بر ۱۸ میلیارد ریال درحال انجام است و ماموریت سازمان اجرای پیاده‌روسازی، فضای سبز و مسیر عبوری رینگ پیرامونی باغ مشاهیر است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این پروژه بیش از ۱۹۰۰۰ مترمربع زیرسازی می‌شود و پس از آن حدود ۴۷۰۰ تن آسفالت انجام خواهد شد.

کد خبر 749255

دیگر خبرها

  • باغ مشاهیر ابر پروژه‌ای برای تمام مردم شهر است
  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • تلاش‌های زوج فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان هندورابی
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • عملکرد برتر بانک مسکن در میان بانک‌های کردستان
  • کنگره ۵۵۳۰ شهید کردستان سال ۱۴۰۵ برگزار می‌شود
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • پیشرفت ۸ درصدی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر