Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@23:10:45 GMT

پارابدمینتون حمایت می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۵۶۲۴

پارابدمینتون حمایت می‌خواهد

این ورزش که به عنوان همگانی‌ترین رشته قهرمانی در جهان مشهور است، در راستای توانمندسازی معلولان علاقمند و در شش کلاس جهانی تشکیل شد. همزمان با راه اندازی بین المللی، انجمن پارابدمینتون ایران نیز در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان تشکیل شد که ثمره 8 سال فعالیت، تنها 2 دوره اعزام برون مرزی، 3 دوره قهرمانی کشور و یک دوره آموزش مربی‌گری و داوری ویژه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال فرصت‌های بهره‌مندی از ظرفیت‌های فنی و مدیریتی این رشته، آن‌چنان که باید نبوده است.

 ایران جزو معدود کشورهایی است که در هر شش کلاس جهانی این رشته، حداقل 2 بازیکن خانم و آقا از رده‌های سنی مختلف دارد و در مسابقات برگزار شده، این توانایی دیده شده است. اما مشکل اصلی در عدم توجه به این گرایش تخصصی در رشته بدمینتون، نبود زیرساخت و همچنین تا حدودی، نبود اعتماد کافی از سوی مدیران فدراسیون جانبازان و معلولان بوده است؛ بطوری‌که از شهریور سال 1395 که مسابقات قهرمانی کشور در تهران برگزار گردید، تا امروز هیچ مسابقه، اردوی تدارکاتی، لیگ و... برگزار نشده است و تنها، دوره تطبیقی مربی‌گری و داوری درجه 3 کشور، سهم این رشته بوده است. این در حالی است که اکثر رشته‌های ورزشی معلولان طی این مدت، بصورت منظم یا حداقل در وضعیتی بهتر از این رشته، مسابقات خود را برگزار کرده‌اند.

در بازی‌های آسیایی جاکارتا در حالی‌ که اعزام تیم بدمینتون نیز قطعی بود، این رشته به یک باره از لیست کاروان ورزشی کشورمان حذف گردید تا بار دیگر به شایعه عدم توجه فدراسیون به این رشته نوپا دامن زده شود. دلایل اصلی فدراسیون در این مسئله، عدم تامین بودجه و شانس کم آن در کسب مدال عنوان می‌شد که اگر نگاهی منصفانه به وضعیت اقتصادی داشته باشیم، دلیل نخست را می‌توانستیم موجه بدانیم اما دلیل دوم، بدون محک جدی ورزشکاران، صرفا یک پیش بینی از پیش تعریف شده است که باعث تضعیف روحی و فنی ورزشکاران این رشته شد.

رشته پارابدمینتون در ادامه بی‌مهری های مختلف، از ابتدای سال جاری، همراه با 7 رشته دیگر به عنوان کمیته‌ای به فدراسیون بدمینتون ایران منتقل شد تا از این پس، مدیریت فنی و سازمانی آن برعهده فدراسیون تخصصی‌اش باشد. اما این پایانی بر بی توجهی‌های متعدد به این رشته نبود و پارابدمینتون همچنان بلاتکلیف‌ترین رشته ورزشی معلولان ایران است. اکنون نیز با توجه به پیش بینی مسابقات در تقویم ورزشی فدراسیون بدمینتون، تاکنون اقدام درخوری صورت نگرفته است و احتمال آن می‌رود که با توجه به عدم پیش بینی‌های لازم، فرصت شرکت در تورنمنت‌های مختلف جهانی به منظور کسب سهمیه پارا المپیک 2020 توکیو نیز از دست برود تا در اولین پارا المپیک رسمی، ایران نماینده‌ای نداشته باشد.

 اعتماد به توانایی فنی بازیکنان، راه اندازی لیگ، اردوهای تدارکاتی منظم و بهره مندی از مربیان صاحب سبک که الفبای آموزش یک ورزشکار معلول را بدانند، از جمله مطالبات موثر در پیشرفت این رشته است.

علی صمدی جوان

قهرمان کلاس SU5 (یکی از کلاس های پارابدمینتون معلولان) ایران

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: المپیک ایران تقویم جهان بدمینتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تقویم مسابقات کشوری دوومیدانی ایران در فدراسیون جهانی

مدیر روابط بین الملل فدراسیون دوومیدانی از ثبت تقویم مسابقات قهرمانی کشوری ایران در فدراسیون جهانی دوومیدانی خبر داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی طهایی درباره ثبت مسابقات قهرمانی کشوری دوومیدانی ایران در تقویم فدراسیون جهانی اظهار داشت: برای کسب امتیاز باید تقویم سالیانه ایران را در فدراسیون جهانی ثبت می‌کردیم تا مسابقات ما رسمیت داشته باشد. سیستم تقویم جهانی به این صورت است که هر ورزشکاری یک امتیاز دارد و نتایج را معمولا براساس 5 مسابقه و بالاترین رتبه‌ای که در طول سال کسب کرده است، محاسبه می‌کنند. این امتیاز بر مبنای رنکینگی است که در مسابقه به دست می‌آورند و در آن مسابقه شرکت کرده‌اند.

حمایت کمیته ملی المپیک از دوومیدانی‌کاران

 

وی افزود: این رنکینگ‌ها به این صورت است که از بالاترین رده یعنی او W که شامل مسابقات قهرمانی جهان و المپیک است، آغاز می‌شود و 370 امتیاز دارد و بعد از آن مسابقات لیگ الماس و آسیایی و منطقه‌ای در رده های DF، GF و ABCDEF برگزار می شود.

مدیر روابط بین الملل عنوان کرد: مسابقات F، دارا 15 امتیاز است و قهرمانی کشورها در رده ب قرار می گیرد و 100 امتیاز دارد. این سیستم رده بندی به این صورت است که از اول ژانویه سال 2023 فدراسیون جهانی اعلام کرد اگر مسابقه ای در تقویم جهانی ثبت نشود به تبع آن هیچکدام از نتایج ورزشکاران را نمی تواند ثبت کنند و این نتایج در نظر گرفته نمی شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 6 ورزشکار شانس کسب سهمیه المپیک دارند و مدت زمان محدودی تا المپیک در پیش داریم، این ورزشکاران مجبور بودند تا در مسابقات مختلف شرکت کنند و امتیاز خود را ارتقاء دهند. برای شخص مطیعی سرپرست فدراسیون و معتمدی دبیر کل فدراسیون این موضوع به دغدغه تبدیل شده بود که چرا  مسابقات قهرمانی کشور ایران 100 امتیاز  دارد و با شروع سال میلادی که زمان ثبت آن بود در تقویم جهانی ثبت نشده است اما با پیگیری‌های فدراسیون وقت و رایزنی با فدراسیون جهانی، مسابقات قهرمانی کشور زنان که در 27 و 28 خرداد و مردان که در 7 و 8 تیر برگزار می‌شود، در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شد.

طهایی گفت: خدا را شکر این موضوع مورد تایید فدراسیون جهانی قرار گرفته‌ است تا بتوانیم در مدت زمان مقتضی مسابقات را برگزار کنیم و رکورد این رقابت ها را ثبت و امتیاز آن برای کسب سهمیه استفاده شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت تقویم مسابقات کشوری دوومیدانی ایران در فدراسیون جهانی 
  • سال گذشته ۶ میزبانی و ۱۴ اعزام برون استانی توسط هیات بدمینتون قم انجام شد
  • ثبت تقویم مسابقات کشوری دوومیدانی ایران در فدراسیون جهانی
  • ژیمناستیک و «پرش» از روی انتخابات/ فرود «آرام» نیاز رشته مادر است
  • مبینا ندایی در کمپ توسعه بدمینتون آسیا شرکت می‌کند
  • رقابت دانش‌آموزی «کیدکد» با حمایت روبیکا برگزار شد
  • راه‌یابی دو عضو کانون پرورش فکری به مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط
  • خواهر و برادر کبودراهنگی برگزیده لکوکاپ ایران
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۵ اردیبهشت
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند