Web Analytics Made Easy - Statcounter

خط فقر نسبی به صورت در صد معینی از میانه توزیع درآمد (یا هزینهُ) جامعه در نظر گرفته می‌شود و افرادی که درآمد (یا هزینه) آنها پایین‌تر از این آستانه قرار می‌گیرد فقیر محسوب می‌شوند. افرادی که زیر این خط فقر قرار می‌گیرند فقیر مطلق نیستند بلکه در مقایسه با دیگران فقیر محسوب می‌شوند. این شاخص، بیشتر معیاری برای توزیع نابرابر درآمدهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد فروزنده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مطالعه‌ای که بر روی اطلاعات جمع آوری شده در قالب طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی استان اصفهان در سال‌های ۸۹ تا ۹۷ صورت گرفت، میزان هزینه یک خانوار روستایی در شاخص خط فقر نسبی سالیانه ۳۰۰ میلیون و ماهیانه ۲۵ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: بر این اساس حدود ۴۲ درصد خانوارهای شهری و ۴۸ درصد خانوارهای روستایی در استان اصفهان زیر خط فقر نسبی هستند.

این کارشناس با بیان شاخص فقر نسبی در استان اصفهان افزایش یافته و خانوارها هزینه‌های بیشتری برای تأمین خوراک و مسکن می‌کنند، گفت: این شاخص در مناطق شهری در سال ۸۹ حدود ۱۱۸ میلیون ریال بود که در سال ۹۷ به ۴۱۳ میلیون ریال رسید و ۲۵۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: شاخص خط فقر نسبی در مناطق روستایی استان اصفهان از هشت میلیون ریال در سال ۸۹ به ۳۰۰ میلیون ریال در سال ۹۷ رسید.

فروزنده، شاخص فقر مطلق در خانوارهای شهری در سال گذشته را ۱۳۰ میلیون ریال در سال و ماهیانه حدود ۱۱ میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: شاخص فقر مطلق در مناطق روستایی نیز سالیانه ۱۱۰ میلیون و ماهیانه ۹ میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه جمعیت زیر خط فقر مطلق در استان اصفهان تا سال ۹۶ در مناطق شهری ۹ درصد و در مناطق روستایی ۱۴ درصد است، تصریح کرد: میزان فقر مطلق در خانوارهای روستایی کاهش یافته بطوریکه از ۱۸ درصد جمعیت خانوارها در سال ۹۴ به ۱۴ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

خط فقر مطلق، مقدار درآمدی است که برای تأمین حداقل نیازهای فردی در یک جامعه لازم است و عدم تأمین آن موجب می‌شود فرد به عنوان فقیر در نظر گرفته شود. افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند توانایی تأمین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند و به‌طور مطلق فقیر محسوب می‌شوند.

برای تعیین خط فقر مطلق از روش تأمین انرژی غذایی استفاده می‌شود به این شکل که ابتدا کالری مورد استفاده خانوار بر اساس انواع غذاهای مصرفی آنها به دست می‌آید و سپس مخارجی محاسبه می‌شود که لازم است تا حداقل کالری مورد نیاز روزانه جذب شود. این میزان کالری در تحقیق حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ محاسبه شده است.

رئیس دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه اصفهان گفت: ضریب جینی نیز در مناطق شهری استان ۰.۳۵ و در مناطق روستایی ۰.۳۷ درصد است که بررسی آن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد این ضریب در روستاها افزایش یافته اما در شهرها تغییری نداشته است.

ضریب جینی، شاخصی برای محاسبهٔ توزیع درآمدها یا ثروت در میان مردم است و بین صفر تا یک محاسبه می‌شود. بالا بودن این ضریب به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در نظر گرفته می‌شود.

فروزنده به شاخص دیگری نیز اشاره و اضافه کرد: نسبت دهک‌های درآمدی ۱۰ به یک در استان اصفهان در مناطق شهری نیز ۱۲.۷۹ است یعنی خانوارهای دهک دهم نسبت به دهک یکم، ۱۲ برابر هزینه می‌کنند.

وی این شاخص را در میان خانوارهای روستایی اصفهان ۱۰.۶ برابر اعلام و تصریح کرد: این شاخص به نوعی میزان اختلاف طبقاتی و اینکه دهک ثروتمند نسبت به دهک فقیر چقدر هزینه می‌کند را نشان می‌دهد.

جمعیت کشور به لحاظ درآمد و مصرف به ۱۰ رتبه (دهک) تقسیم شده است که دهک اول نشان دهنده ۱۰ درصد از خانوارهایی است که کمترین هزینه سالانه را داشته‌اند و جزو فقیرترین اقشار محسوب می‌شوند از طرفی دهک دهم، ۱۰ درصد از خانوارهایی هستند که بیشترین مبلغ را صرف هزینه سالانه خود کرده‌اند و مرفه‌ترین اقشار جامعه می‌باشند.

فروزنده، نسبت دهک دهم به پنجم در استان اصفهان را نیز در مناطق شهری ۳.۷۳ و در مناطق روستایی ۳.۶۶ برابر اعلام و تاکید کرد: دهم پنجم به نوعی سطح متوسط جامعه را نشان می‌دهد.

استان اصفهان دارای بیش از پنج میلیون نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان است که ۸۸ درصد آنها شهرنشین و ۱۲ درصد ساکن روستاها هستند.

بر اساس نتایج سرشماری ۹۵، استان اصفهان دارای یک میلیون و ۶۰۸ خانوار است که از این تعداد یک میلیون و ۴۱۲ هزار خانوار شهری و ۱۹۶ هزار خانوار روستایی است.
شهرستان اصفهان با حدود ۷۰۸ هزار خانوار دارای بیشترین تعداد خانوار در میان ۲۴ شهرستان استان است که از بین این خانوارها، حدود ۶۶۷ هزارخانوار شهری و حدود ۴۱ هزار خانوار روستایی است.

۳۰۱۱/‏۶۰۲۶/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس

به گزارش خبرگزاری مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز شنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۸۱۸۱ واحدی به ۲,۳۱۲,۵۰۷ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۳۲۶۸.۸ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۲.۳۵ میلیارد سهم بود که طی ۱۱۲,۷۸۷ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۵,۵۰۷.۶۵۸ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۸۸۶,۳۳۱.۵۵۳ میلیارد ریال شد.

کد خبر 6089593 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان
  • آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد