Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرگروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان روز سه شنبه در نخستین کنگره مشاهیر کرد در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار داشت: امروز شاهد اقدامی تاریخی هستیم که برای اولین بار در تاریخ کشورمان سوگندنامه دانشجویی خود را قرائت کردند.

سید بختیار سجادی افزود: کُردها مردمی از لحاظ غنای زبان و اندیشمندان توانمند، مردم ثروتمندی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: دانشجویان و اساتید رشته زبان و ادبیات کردی سیاسی نیستند و برای آنان مهم فرهنگ، ادب، تاریخ و دانش است هرچند که هر فردی در دنیا سوژه‌ای سیاسی است اما هدف ما پرداختن به فرهنگ و هنر است.

به گزارش ایرنا با توجه به غنای زبان و ادبیات کردی از لحاظ مفاهیم، مضامین، آثار و چهره‌های برجسته‌، و همچنین تلاش در جهت صیانت از این میراث ملی، و نیز با رجوع به اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن صریح و آشکار به تدریس زبان‌های اقوام در کنار زبان فارسی تاکید شده‌، و همچنین قرابت‌های زبان‌شناختی و شباهت‌های مضمونی میان زبان و ادبیات کردی و زبان و ادبیات فارسی، رشته زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی در دانشگاه کردستان از سال ۹٤ راه‌اندازی شده است.

هم اکنون به غیر از مدیرگروه، سه استادیار به صورت تمام وقت به عنوان هیأت علمی در گروه حضور دارند.

در حال حاضر ۱۶۰ دانشجوی مقطع کارشناسی در این گروه مشغول به تحصیل هستند که اولین گروه از آنان همزمان با کنگره بین‌الملی مشاهیر کرد دانش‌آموخته شدند.

مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد.

قرار است در انتهای نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شوند.

تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد.

از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی است که به صورت مجزا در ۲ سانس در سالن آزادی به اجرای برنامه می‌پردازند.

اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره است.

اختتامیه این کنگره فردا چهارشنبه ۱۲ تیر در دانشگاه کردستان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

۹۹۳۷ / ‏‬ ۳۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان همزمان با سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان و اساتید بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و اساتید تجمع کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 2
  • معلمان نمونه کردستان معرفی شدند
  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 1
  • تجمع دانشجویان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • طنین شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» در دانشگاه لرستان