Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از ایلنا، تاکنون 112 نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده که 45 درصد این نیروگاه‌ها از نوع خورشیدی، 40 درصد از نوع بادی، 12 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، 2 درصد از نوع بازیافت حرارتی و یک درصد نیز از نوع زیست توده هستند، در حال حاضر ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در کشور به 739 مگاوات رسیده، این تعداد نیروگاه 3 میلیارد و 255 میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید کرده‌ و باعث شده از انتشار حدود دو میلیون و 246 هزار تن گاز گلخانه‌ای (ذرات SO2، PM10، ناکس و دی اکسید کربن) و 924 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی بکاهد و بیش از 716 میلیون لیتر نیز در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 470 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است.

علاوه بر موضوعات زیست محیطی و اشتغال‌زایی، مباحث اقتصادی هم در رابطه با تولید سوخت از نیروگاه‌های با سوخت فسیلی و تجدیدپذیرها بسیار با اهمیت است، برای تولید برق از نیروگاه‌های فسیلی سالانه 70 میلیارد متر مکعب گاز، 5 میلیارد لیتر گازوئیل و 4 میلیارد لیتر مازوت نیاز است. اگر قیمت این سوخت‌ها را بر اساس سناریوهای مختلف تعریف کنیم برای تولید یک کیلووات ساعت برق فسیلی در ایران 431 تومان هزینه سوخت، 156 تومان هزینه تبدیل انرژی و 132 تومان هزینه آلایندگی می‌شود و مجموع اینها بیش از 720 تومان است.

در این ارتباط محمدعلی پورامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: برای دریافت صرفه تولید برق از تجدیدپذیرها نسبت به نیروگاه‌های با سوخت فسیلی باید از نگاه ملی به قضیه نگاه کنیم. اولا چقدر برق فسیلی و رایج برای دولت و مردم هزینه به بار می‌آورد. در شرایط فعلی در فضای کاملا سوبسیدی هستیم و شاید جزء چند کشور اول دنیا باشیم که سوبسید به برق  می‌دهیم، آژانس بین الملی انرژی برای سال 2017 رکورد بیشترین سوبسید دنیا را با 45 میلیارد دلار در سال به ایران داد و برای سال 2018 پیش‌بینی‌ها بین 50 تا 100 میلیارد دلار است که این ارقام بیشتر از کشورهایی مثل ونزوئلا و یا چین است.

وی افزود: پس ما در یک فضای غیر واقعی در زمینه ارائه یارانه به برق تولیدی از سوخت فسیلی هستیم، در کنار آن در نظر بگیریم که سال گذشته با تحولی که در صنعت پنل‌های خورشیدی رخ داد هزینه‌ها ۳۰ درصد کاهش یافت و اکنون می‌توان گفت که انرژی های نو به صرفه‌ترند.

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: امروزه تجدیدپذیرها نه فقط سالم‌تر و سریع‌تر، بلکه ارزان‌تر هم هستند، البته بدین معنا نیست که تجدیدپذیرها راه حل کلی هستند و تمام مشکلات صنعت برق حل می‌شود، باید به عنوان 20 درصد از راهکار کلی در نظر گرفته شوند.

وی با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر تلفات شبکه را کاهش می‌دهند، تاکید کرد: ذره ذره باید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شود و نیاز صنعت برق را در پیک شبکه تامین کنند.

پورامیری گفت: مشکل صنعت برق ما این است که در تابستان نیاز بالا می‌رود و باید نیروگاه فسیلی احداث شود و در زمستان نیاز کم است و باید نیروگاه‌ها خاموش شوند، با نیروگاه‌های خورشیدی این موضوع حل می‌شود چون پیک مصرف انرژی در ایران ظهر تابستان است یعنی در طول روز از صبح، متناسب با شدت تابش شروع و در ظهر به اوج تولید می‌رسند که دقیقا پیک نیاز شبکه است. به عبارت دیگر وقتی نیاز به برق نداریم، مازاد تولید هم نداریم، بر عکس در نیروگاه‌های فسیلی با گرم شدن درجه حرارت، راندمانشان در پایین‌ترین حالت است، بنابراین این رویه در نیروگاه‌های خورشیدی بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه مناطق مرکزی ایران به خصوص  کرمان، یزد، خراسان جنوبی، بخشی از اصفهان و شیراز پتانسیل خوبی برای تولید برق از خورشید دارند، خاطرنشان کرد: مزیت ویژه این است که  می‌توان فوق العاده سریع، در ظرفیت‌های متفاوت و مطابق نیاز هر شهر احداث شوند و تلفات و پراکندگی شبکه را تا حد خیلی خوبی کاهش دهیم. 

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: وقتی نیروگاه خورشیدی در ظرفیت‌های متناسب با هر منطقه‌ای احداث کنیم، تلفات شبکه کم می‌شود و معذوریت نیروگاه فسیلی بابت دسترسی به آب و یا ایجاد  آلودگی را هم نداریم، حتی در اروپا رایج است که در کنار نیروگاه خورشیدی، دام چرا می‌کند و هیچ  مشکل و آلودگی هم وجود ندارد.

وی گفت: در مناطق گرمسیر به دلیل خشکسالی و از دست رفتن اشتغال و کشاورزی، احداث تجدیدپذیرها می‌توانند علاوه بر درآمدزایی برای خانوارها و جلوگیری از مهاجرات به دلیل بیکاری، حفره‌های کمبود منبع انرژی را نیز پر کنند. مزیت عمقی این است که به جای توزیع پول برای رفع مشکل، شان افراد حفظ می‌شود و اثر روانی خوبی دارد، زیرا فرد به این فکر می‌کند که در یک صنعت زیرساختی سرمایه گذاری کرده و درآمد کسب می‌کند، در واقع طرحی هوشمندانه است که یک کار تولیدی به حساب می‌آید، منابع هدر نرفته، آلودگی ایجاد نمی‌شود، دلالی هم نیست.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت قضایی از تولید/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار ‌کارگر
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ هزار واحد تولیدی و بیکاری ۱۹۸ هزار نیروی کار
  • برخوار شهرستانی با کمترین نرخ بیکاری در استان
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات