Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- به‌منظور بزرگداشت آیین باستانی جشن تیرگان، مجموعه فرهنگی‌‌تاریخی سعدآباد در روزهای سه‌شنبه 18 تیر و شنبه 22 تیرماه 1398 اقدام به برپایی ویژه برنامه‌هایی متنوع با حضور علاقه‌مندان می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، این برنامه که توسط کتابخانه و مرکز پژوهش سعدآباد، با همکاری و تعامل پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با میزبانی مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان سعدآباد برگزار میشود، شامل نشست پژوهشی، مراسم کتاب خوانی و بر باد دادن دستبند آرزو هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم لیلا کفاش زاده کارشناس و فعال حوزه کودک و میراث فرهنگی جشن تیرگان و تاریخچه ی آن را شرح خواهد داد و محمد هادی محمدی نویسنده کتاب آرش کماندار به روخوانی، تحلیل و نقد این کتاب می پردازد.
در ادامه این جشن تاریخی که جشن آرزومندان هم نامیده شده، طبق رسوم گذشتگان، دستبندهای تیر و باد (دستبندهایی که پس از خوردن شیرینی و آب پاشیدن به همدیگر، از هفت رنگ پارچه یا ریسمان بافته شده و 9 روز بعد در روز باد در بلندترین مکان به منظور دست یافتن به آرزوها به باد سپرده میشود تا باد آرزوهایشان را با خود ببرد) به شرکت کنندگان در این برنامه اهدا و در روز 22 تیرماه در سعدآباد به باد سپرده خواهد شد.
یادآور میشود جشن تیرگان یکی از جشن های باستانی ایرانیان با ریشه ای تاریخی و فرهنگی است که هر سال به منظور گرامیداشت تیشتر ستاره ی باران برگزار می شود  و بنا به عقاید مردم ایران، در این روز آرش کمانگیر بالای کوه دماوند رفته و تیر معروفش را پرتاب می کند و این تیر در کنار رودخانه ی جیحون بر تنه درخت گردویی نشسته و از آن پس مرز ایران و توران تعیین می شود.
علاقمندان برای شرکت در این برنامه در ساعت 15 روز سه شنبه 18 تیر و شنبه 22 تیرماه سال جاری به مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان سعدآباد به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 27940499 (021) تماس حاصل کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جشن تیرگان سعدآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع امام رضایی‌ها در کرج برگزار می‌شود

ایسنا/البرز رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج از برنامه‌ریزی برای برگزاری اجتماع امام رضایی‌ها در ورزشگاه انقلاب کرج خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر اشتری روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در نشست خبری «اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌های کرج» اظهار کرد: این اجتماع جمعه  ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۴ الی ۷ عصر در زمین چمن ورزشگاه انقلاب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای برنامه ریزی جهت برگزاری هرچه بهتر این رویداد فرهنگی- مذهبی ۱۲ کمیته تشکیل شده و از نمایندگان تشکل‌ها و ادارات مختلف کرج دعوت به عمل آمده تا در جلسات مربوطه شرکت کنند.

وی توضیح داد: البته با توجه به اینکه همه مردم علاقه خاصی به امام هشتم شیعیان دارند، بیشتر بر مشارکت گروه‌های مردمی در این اجتماع متمرکز شده است و قطعا شاهد حضور اقشار مختلفی در این رویداد خواهیم بود.

این مسئول اضافه کرد: برنامه ریزی لازم برای برقراری امنیت، شکل پذیرایی، نحوه حمل و نقل شرکت کنندگان و ... صورت گرفته و امیدواریم شاهد حضور حداکثری مردم در این اجتماع باشیم.

رئیس ستاد مردمی اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها توضیح داد: در این رویداد شاهد بخش‌های مختلفی چون برپایی غرف فرهنگی، نقاشی، عکاسی و ... هستیم و علاوه بر این، از مهمانان ویژه برای حضور در این اجتماع دعوت می‌شود

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره‌‎ گل‌محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین‌زهرا
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • تکیه خاتون‌آبادی، محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • اجتماع امام رضایی‌ها در کرج برگزار می‌شود
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان